The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 438 / Mera om Leica X1, Olympus Pen E-P1 och Panasonic Lumix GF 1

 

Här kommer ytterligare en "förbättring" av en intressant kamera!  Panasonic Lumix GF 1  :)

Men det som spökar till det för en optiskt sökare på den här fina och snygga kameran är nog det som Panasonic själv räknar upp:
"Filmfunktionerna är avancerade och låter dig spela in HD-film i 720p i AVCHD Lite eller Motion JPEG. En dedikerad knapp låter dig starta filminspelning snabbt och under filmningen fungerar den optiska bildstabilisatorn och autofokus som vanligt, vilket låter dig ta filmandet till en helt ny nivå. Autofokusen är snabbast i branschen och fokuserar på 0,3 sekunder (med Lumix G Standard Zoom-lins H-FS014045).
Panasonic lanserar världens minsta och lättaste systemkamera med inbyggd blixt: Lumix DMC-GF1
Och så kan man köpa adapters för olika objektiv, och så kan man....!

Och det här är det som det handlar om, det är inget "specialverktyg" för fotografering, utan en "multimediaapparat" på något sätt.  ;)
Påminner starkt om andra saker vi omges med, ta tex det som förr kallades mobiltelefoner, eller bilar, som ofta numera är en kombination av landsvägsbil och terrängbil och skåpbil....  ;)
Mycket praktiskt och trevligt i många fall, men ett "multiverktyg" blir aldrig lika "vasst" som ett specialverktyg.

Sannolikt är det därför yrkesverksamma i olika former väljer specialverktygen....

Men för privatmarknaden fungerar de här "multiverktygen", så får man nog se det, annars hade inte tillverkarna varit här.

Och de mängder av olika funktioner man byggt in, de är säkert  kul och intressanta, och så går det ju att ta "skarpa kort" med "kameran" också!  ;)

Därför blir det sannolikt ingen inbyggd sökare i de här kamerorna, och det tycker jag är litet synd, för det är kompetenta grejer vad gäller stillbildsfoto.

Man kanske kunde tänka sig en strippad version av Lumix GF1, eller Olympus Pen E-P1 med optisk sökare?
En kamera som bara e till för stillbildsfotografering! ;)


Och jag kan då i sammanhanget inte släppa tanken på Leica X1... eller Leica X2. ;)

 


Så här ser ju Leica X1 ut med extrasökare i tillbehörsskon....

 Så här skulle Leica X2 se ut med den optiska sökaren inbyggd i kamerahuset!

Leica X1 är tillräckligt avvikande redan från de flesta andra digitala kompaktkameror genom att den har en större sensor, har ett fast objektiv, som i kvalitet sannolikt slår de flesta andra objektiv med hästlängder, och kameran saknar även en stor del av de "inbyggda multiverktygen" som andra kameror har.

Mao kameran är redan ganska strippad!  De e bara en "stillbildskamera" alltså!  :)
Och då det är ett "specialverktyg", så tycker jag det är synd att Leica inte löpt hela linan ut och byggt in en optiskt sökare i kameran.

För just på Leica X1 hade det nog varit en "lätt" uppgift, kameran har ju en fast optik, med fast bildvinkel, så det hade "bara varit" att ta extrasökaren, som nu finns till kameran, och byggt in den i kamerahuset.

Och då hade det blivit en mycket fin, slimmad och stilren digital Compakt M Leica!  :)   

 

Leica i Solms, varför kan ni inte bygga en Leica X2?? 
Snarast!!
Tror att Leica X2 kan intressera ytterligare en grupp fotografer!!

Så mitt hopp finns ändå kvar hos Leica!  Som det alltid gjort på nå't sätt!   :)

/Bengan

 

Ps.
Å alla de snygga bilderna här ovan är gjorda av vårt PS-proffs Bernt Carlzon!
Tack för illustrationshjälpen Bernt!!!!!!

 

Inlagt 2009-09-18 09:36 | Läst 13231 ggr. | Permalink

"Jadu.... Man funderar lite... Jag bara fotar med min kamera, brukar du videofilma med G10:an? Jag undrar verkligen hur många som gör mer än fotar med kameran! Det känns som argument skrivna av reklamavdelningen... Såfort det ska väljas olika lägen i en meny så sticker i alla fall mina motiv sin väg. Det ska bara vara att trycka av!!! Förresten är jag sugen på en CL! En lite glömd modell, men den skulle sitta fint som vardagskamera. Du vet jag laddar ju hellre film än batterier! Ha en bra dag, jag ska ta en promenad med hunden och Leican, eller kanske Zorkin? Beslutsvånda..:) Kanske tur jag ingen CL har..;) //Hasse"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
X2! Vilken dröm. Rätt objektiv, rätt sensor och fel märke vilket gör den för dyr. Synd
Svar från Benganbus 2009-09-18 10:21
Just det, vilken dröm...
Men håller med dig om de ekonomiska aspekterna...
Men kommer drömmen till en verklighet,
då får man kanske kolla litet extra i bankfacket...
Jadu.... Man funderar lite...

Jag bara fotar med min kamera, brukar du videofilma med G10:an? Jag undrar verkligen hur många som gör mer än fotar med kameran! Det känns som argument skrivna av reklamavdelningen...
Såfort det ska väljas olika lägen i en meny så sticker i alla fall mina motiv sin väg. Det ska bara vara att trycka av!!!

Förresten är jag sugen på en CL! En lite glömd modell, men den skulle sitta fint som vardagskamera. Du vet jag laddar ju hellre film än batterier!

Ha en bra dag, jag ska ta en promenad med hunden och Leican, eller kanske Zorkin? Beslutsvånda..:) Kanske tur jag ingen CL har..;)

//Hasse
Svar från Benganbus 2009-09-18 13:01
Jag e också en så'n där tråkig typ, jag bara fotar med kameran! ;)
Ha en bra dag själv Hasse!!!
Mvh Bengan
Ps.
Det har varit litet tomt i huset några dagar, Roffe har varit på hundpensionat,
men snart skall jag hämta honom!!! :) :)
Med den nya sökaren på dessa hus blir de ”Canon”!
Om vi lobbar eller mobbar kanske de förstår vad vi vill. Bra förslag Bengt!
Göran
Svar från Benganbus 2009-09-18 12:56
Det kan nog vara svårt att i dagens "multimediaapparatvärld" förspråka ett "specialverktyg" bara för stillbildsfotografering! ;)
Men vem vet! ;)
/Bengan
Att önska bort funktioner tycker jag är lite löjligt. Jag vill slippa självutlösare och B-läge. Det är inget för oss riktiga fotografer som fotar utan blixt. Gillar du inte HF-filmning, strunta i det då. Jag struntar i B-läget, men filmar gärna.

Panasonic GF-1 har ett smart tillbehör som du kanske missat? Den elektroniska sökaren som man fäster i blixtskon. Då slipper man parallaxfel och kan se om skärpan hamnar på rätt ställe. Det är inte lika lätt på ditt förslag med genomsiktssökare.
"Din" Olympus ser fin ut, men jag skulle nog sakna blixt på denna typ av ta-med-på-festen-kamera. Så EP-2:an på Jacobs länk är min vinnare.

Visserligen är en elektronisk sökare inte lika bra som en optisk (säger de som provat). Men om valet står mellan elektronisk eller ingen alls, väljer jag elektronisk. (Med extra sökare i tillbehörsskon tappar man ju mycket av smidigheten som annars är hela grejen med dessa kameror.)
Svar från Benganbus 2009-09-18 17:39
Jag tänkte inte på blixt för fester.... ;)
Men med litet Olympisk god vilja, så tror jag en blixt skulle kunna få plats under tillbehörsskon.
(Skall kanske be Bernt fix en..?)

Nu är ju inte blixtläget på en kamera så viktigt längre, då det finns "tabortrödaögon" grejer!
Annat va det förr!
Blixt i tak, eller att ha blixten sittandes högt över kameran!

Och jag tycker som du, med en så'n där "retrosökare" i tillbehörsskon, så tappar man smidigheten med kameran...
Har kollat i en elektronisk sökare.... :(
Ok, jag är ju van med en M Leica sökare!
De e dumt när man kan jämföra! ;) :)
/B
Snygga sökare Bernt har fixat till. De ser alla ganska generösa ut och jag vet inte med undantag av X2 om jag skulle vilja betala för merkostnaden.E-P1 och GF1 är systemkameror tänkta att användas med allt från vidvinklar till telen så där blir en inbyggd sökare lite mer problematisk.

Visst finns det många finesser på Panasonic Lumix GF1.Det finns det på LX3:an med men jag använder bara det jag har intresse av;) Däremot finns det annat som det kanske är mer intressant att fokusera på. Panasonic är den tillverkare som lyckats bäst med sin kontrastavkännande AF (4 ggr.snabbare än E-P1) Panasonics elektroniska sökare får konkurrenterna att skämmas (gällerGH1/kommentar i nya FOTO). Så till slut,vikten på kamerahuset är 285 gram. Hela X1 väger 286 gram!! Kan det bli kvalitetskänsla typ Leica av det??
Fina PS-manipulationer och tillhörande text. Men jag trodde vi talade om MÄTSÖKARKAMEROR. Vilken mätbas har herrarna tänkt sig? Skall det vara autofokus? Tydligen, eftersom manuell fokusering förefaller vara omöjlig utan den intrikata mätsökarfunktionen. Ett titthål i kameran kan ju vara kul men då det är en "budget-nia" som efterstävas har tydligen något viktigt fallit bort.
Ska det vara så :)
/Bara en Leicman
Svar från Benganbus 2009-09-19 09:42
Jovisst har du rätt, på nå't sätt Hans! ;)
Men man kan kanske säga "sökarkamera", som man sade en gång i världen! :)
Det blir litet svårt ibland, på min Canon G10 har jag bla en brännvidd på c:a sex (6) mm.
Å vem behöver då ställa skärpan!!?? ;)
Så vad jag nog saknar på Leica X1 (och X2) är en avståndsskala (om det inte redan finns) för tex "Hyperfokal"....
Men visst blir det litet rörigt med det digitala...
De va enklare förr! :)
/B