The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3942 / Trimsats för Aston Martin, Miniracing och Tårtan!

Efter Tårtan så fick vi en redovisning i hur man höjer effekten på en Aston Martin! Gert hade visat följesedeln förra gången vi sågs, och nu hade han packat upp paketet! Vare femton eller trettio extra hästkrafter som det här paketet plus en liten dosa skall ge, kommer inte ihåg riktigt! Men snygga grejer er'e! (Förstora så syns blänket bättre)

.

Å innan Gert så va det Tårtan! Där fick jag en påminnelse om tidigare synder! ;) Jag har kört något som kallas miniracing på 1970-talet! Så här såg bilarna ut! Vi körde på femtio meters långa rundbanor! Banan gick i en åtta med åtta spår i bredd! Elkraften levererades ofta med truckbatterier! Och fort gick det! Och jag har kört både SM och NM och flera 24-timmarlopp! I ett team, som vi slog såklart, körde Joakim Bonnnier! :) Vi byggde en ny bil till varje tävling, då både kaross och chassi fick sina törnar under en tävling! Och ny motor också såklart! Numera så tävlar man sällan så här IRL utan bilkörningen görs som det mesta numera på nätet! ;)

.

Hittade ganska snabbt en del av synderna, ett chassi jag hade byggt någon gång på 1970-talet! Bilarna va i skala 1:24! Det är utsågade mässingsdelar som är ihopsatta med pianotråd och lödda! Det är en del "gångjärn" i chassit för att få flex i chassit = bra väghållning! Motorn monterad som Sidewinder!

Mer om det här kommer nog när jag hittat fler miniracinggrejer! :)

.

Och som Göran tidigare nämnt i sin blogg, så kom Fredrik över från London för en snabbfika med oss! Fredrik uppdaterade oss om gatufoto i Hong Kong och London! Kul, trevligt och intressant!

Roffe e vaken, så nog för nu!

/Bengan

Inlagt 2017-11-16 08:18 | Läst 1344 ggr. | Permalink

"Motorn läggs på sniskan för att pinjong och krondrev ska kunna mötas och passa ihop. Motorn är för stor och hjul/krondrev för små för att motoraxel och hjulaxel ska kunna monteras parallellt med drevkontakt. För att få ned ekipagets tyngdpunkt så lågt som möjligt var lösningen vinklad motor med små hjul. Vinkelställning av motorn med raka drev har praktiserats utan problem sedan 1960-talet."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Roligt att ses, Bengan! Gott kaffe var det också. Har nu googlat lite på Anders Engman och Micke Berg för att minska min okunnighet! Fina bilder från dem bägge.
/Fredrik
Svar från Benganbus 2017-11-17 09:57
Detsamma Fredrik! Intressanta tips och synpunkter du har om gatufoto!
Vi håller kontakten framöver!
/B
Ni tycks ha haft kul... Hade planerat att dyka upp, men fick förhinder i sista stund.

Ställer man motorn på sned för att korta hjulbasen eller finns det andra pänger med det?
2017-11-18 11:23   ravajack
Motorn läggs på sniskan för att pinjong och krondrev ska kunna mötas och passa ihop.
Motorn är för stor och hjul/krondrev för små för att motoraxel och hjulaxel ska kunna monteras parallellt med drevkontakt.
För att få ned ekipagets tyngdpunkt så lågt som möjligt var lösningen vinklad motor med små hjul.
Vinkelställning av motorn med raka drev har praktiserats utan problem sedan 1960-talet.
elgenper 2017-11-18 12:05
OK, det var nåt i den stilen jag gissade på. Med motoraxeln parallell med bakaxeln hade det behövts ett eller två mellandrev för att "nå" bakaxeln, eftersom motorn inte får plats mellan bakhjulen.