The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 376 / Fota utan exponeringsmätare... vågar jag verkligen det??? ;)

 

I bland undrar jag varför det behövs så mycket teknik i en kamera...? 
Men det kanske är så att vi förlorat kunskap, och behöver få hjälp av tekniken....!? ;)


Men kan inte låta bli att tänka på att det tidigare gick utmärkt att fotografera utan nå'n exponeringshjälp inbyggd i kameran..




Men de e klart, visst fanns det hjälpmedel även då!  ;)

Men ändå...

Vad kittlar äventyret numera, vad utmanar oss, när "allt är inbyggt" för säkerhets skull?? :) ;)

Men så här verkar det vara även i stort, vi fjällvandrar med GPS och mobiltelefon, ifall....
Våra bilar har antisladd å allting annat.. i fall..
Skall vi ut och cykla så gäller trygghet och säkerhet i första hand.. ifall..
Å cykeläventyret på den fina grusvägen verkar komma i andra hand! ;)

Å vem vågar gå in i skogen utan mobiltelefon?? I fall!!  När det finns vargar å fästingar!!!;) 

Lycka till i äventyrsvärlden!  ;) ;)

Frånsett detta, så ha en fin dag!!

/Bengan

Ps. Fotar med "Sunny 16" idag, för solen skiner!
 

 

 

Inlagt 2009-06-16 09:13 | Läst 7218 ggr. | Permalink

"Håller med dig, Bengan. Unga digitalfotografer verkar inte ens förstå sambandet mellan tid och bländare/skärpedjup och ISO. Hade de lärt sig det så hade de inte behövt köpa kameror med hundra olika motivprogram såsom sport, natt, porträtt osv."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Lite sol emellanåt skadar ju aldrig. Exponeringsstickan kan man komma långt med å tillverkad av Ingenjörsfirman Tekno i Katrineholm, jo jag tackar jag. Vita rockar, raka pipor å ett tekniskt kunnande. :)
Svar från Benganbus 2009-06-16 10:48
Har skrivit om stickan tidigare...
Men kontaktade i alla fall tryckeriet, som fanns kvar, jodå, några pensionärer kom ihåg att dom tryckt stickan på 1960-talet, men hade inget kvarglömt på nå'n vind, tyvärr! ;)
Det blev likasom en kombination, man ställde in men måste tänka också!
Numera behöver man inte tänka! ;) ;)
"Det är bättre att tänka fel, än att inte tänka alls" Hypatia c:a 360 fKr.
Jag skulle vilja göra en egen sticka för användning tillsammans med min gamla mellanformatare. Kan man möjligen få ta del av en avfotografering där man kan läsa texten något tydligare?
Svar från Benganbus 2009-06-16 10:49
Funkar inte Jannes förslag här nedan, så hör av dig!
Mvh Bengan
Sunny 16 räcker länge i vanligt dagsljus. Värre är det när man är inne. Och gammal kunskap är värd att bevara och öva sig i! Min Leicameter har lurat mig för många gånger så nu får den vila sig i skamvrån.
Svar från Benganbus 2009-06-16 11:01
Testade stickan nyss inomhus, den missade med ett bländarsteg..!!
Kan vara att filmkänsligheten står i Scheiner..?
Kommer inte riktigt ihåg vad tex 37 Scheiner stog för...26 eller 27 DIN?? Nå'n som vet?
/B
Hej alla, titta här:

http://expomat.tripod.com/

:-) Erik
Svar från Benganbus 2009-06-16 11:02
Hej Erik och tack!
Janne, i en kommentar ovan, har redan hittat den!
/B
Håller med dig, Bengan. Unga digitalfotografer verkar inte ens förstå sambandet mellan tid och bländare/skärpedjup och ISO. Hade de lärt sig det så hade de inte behövt köpa kameror med hundra olika motivprogram såsom sport, natt, porträtt osv.
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:38
Finns det hundprogram???
När jag försöker plåta Roffe på Agility med min Canon G10 så hinner Roffe nästan alltid undan!!!
I bästa fall kommer bakdelen med!!
B)
Tror att det funkar lite så att man lär sig det man måste. Och många av dagens kameror har så bra exponeringsautomatik att man inte behöver bry sig, på gott och ont ;).

Sedan är det viktigare att exponera exakt med en digitalare, ungefär som dia. Ett halvsteg upp eller ned på en svartvit film spelar ju inte så stor roll.

Men ställer man alltid tid och bländare manuellt som vi gör får man ganska snabbt in det i ryggmärgen. Tycker sällan man missar mer än ett halvt steg när man bedömer ljuset. Och detta är ju en kunskap som inte sitter i vägen direkt ;).

-affe
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:46
Och i ryggmärken sitter också motljuskompensationen!
Men i Canon G10 finns ju ingen ryggmärg... ;)
Det går ju att ställa in så klart, men då e motivet borta...
Sånt som man lär sig när exponeringsmätaren i kameran lagt av. Men med lite övning fungerar det ju faktiskt ok.
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:42
De e litet utmaning också!! ;)

Vad gäller att använda det digitala, så går jag ibland och "exponeringsplåtar" med min Canon G10! :)
För att se om kameran och jag hade samma exponering! :)
Jag började att fotografera på 60-talet med en Pentax SP utan exponeringsmätare. Jag hann inte få in exponeringstiderna i ryggmärgen (kanske i någon kota :)) innan jag skaffade en SP med mätare. Visst har moderna DSLR mycket teknik i sig men jag fotar på ungefär samma sätt som tidigare. Använder bländarförval (A) för det mesta och kompenserar exponeringen efter erfarenhet och/eller granskning på skärm. Anpassar AF efter typ av motiv. Ändrar ISO efter typ av motiv och ljusstyrka (en fantastisk fördel). Fotar uteslutande i RAW. That's it!
Det finns nog en hel del färska fotoentusiaster som inte känner till de grundläggande principerna vid fotografering utan fotar uteslutande helautomatiskt. Men jag tror att med tiden så kommer insikten för en del och de kommer troligen att fortsätta fotografera och utvecklas som fotografer.
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:49
Tiden brukar sätta sina spår...! ;)
Även vad gäller kunskap! :)
Idag finns en sorts hjälplöshet som kommer från en allmän uppfattning att man MÅSTE ha alla nya tekniska "hjälpmedel" som hittas på hela tiden.

mvh
Pa
( som har GPS på cykeln emellanåt :-) )
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:51
Tror marknadskrafterna har ett finger med i spelet också! ;)
/B
37 Scheiner motsvarar 27 DIN/400ASA
http://www.camerapedia.org/wiki/Film_speed.
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:16
Tack Olle!!
Har även läst att vissa forskare använder Wikipedia som källa... :(
Nu, om jag inte helt missminner mig, så va det en liten annan skillnad mellan Scheiner och DIN...
Som man se'n justerade, till att bli just bli 37 Scheiner = 27 DIN.....
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:34
Tack Olle!!
Har även läst att vissa forskare använder Wikipedia som källa... :(
Nu, om jag inte helt missminner mig, så va det en liten annan skillnad mellan Scheiner och DIN...
Eller om det var mellan DIN och ASA....?
Nå't vare!
/B
Äventyret är det som sker i bilden, inte exponeringsmätare eller ej, leica analog eller canon g10. Macroblomma eller grovhångel på krogen kan vara lika spännande att se oavsett med vilken manick man fångar det.
Svar från Benganbus 2009-06-16 18:35
Vägen kan också vara intressant,
inte bara målet...! ;)
Sorry!

Såg just att Olle Janson hade hittat fram till samma tabell på et annat ställe!
"Great minds think alike!" ;-)