The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3733 / När man skall sälja saker, gäller det att hitta rätt köpare! * Å så om att köpa ny bil uppdaterad!

Det finns en intressant länk sist i bloggen! :)

.

Och ibland e det litet svårare att hitta köpare på kameragrejer! Å det beror ofta på att grejen man försöker kränga inte e så känd i större kretsar! Så att samla på Rolex, de e nog det bästa! ;) Obs, nu va det här ett skämt, de e klart att man kan ha en Rolex, den säljs mycket bra numera, som man säjer i klockbutiken!

Å ju vanligare grejer man har, desto lättare e dom att sälja så klart, men ofta till ett lägre pris, då dom e vanliga! Så det e bara å välja vad man skall samla på sig, lättsålda eller svårsålda grejer! Jag har ett litet kameraobjektiv, som inte ser så mycket ut för världen! Men rätt köpare, skulle nog tycka det är intressant, just genom att det är udda! Men köparen måste såklart se det udda! 
Å andra sidan,
jag tycker det e kul att använda den här lilla optiken, så ingen försäljning e i sikte ännu!

Å så till nå't helt annat! Bilköp!
I dag va jag på Skoda och kollade bilar! Vi funderar på att "uppgradera" oss! Och funderar på vad som e bäst för miljön! Jo jag vet, ingen bil e bra för miljön! :) Men vi gillar att åka till fjällen, och då e det praktiskt med att ha en liten bil, just nu dieselbil!

Men jag blir inte klok på vad som e bäst för miljön! Om vi tar bilar alltså! De första e väl att dom skall dra mindre bränsle och ha katalysator, och tidigare så va det det bra bränsle man gjorde på sockerrör, som nu ingen i de bilarna kör på, för bensin e billigare! Å se'n kom miljödiesel, fast nu heter det fuldiesel, även om man blandar in svensk tallolja i bränslet! Utan nu e det elbil som gäller! Fast det finns ju inte så många laddstolpar i fjällen (å inte vet man väl säkert vad batterierna tar vägen efter att dom e slutkörda, men det e nog som vanligt en senare fråga) Och så kostar det väl att tillverka batterier också och nya elbilar i fabrikerna, jag menar, det släpps ut mycket avgaser även i fabriken! Å så kommer det nya elbilstyper på varje ny bilmässa!  Så förra årets elbil e redan gammal och bör skrotas! :)

Å det finns kombinationsbilar, eldrift i sta'n och bensin på landet! Men elbilar e dyra grejer, litet för dyra för en normalpensionär som jag!

Å så säger en del motortidningar, kör din gamla bil så länge den går, det e det mest miljövänliga! Om man räknar in bilen alla utsläpp, från tillverkning i fabriken och ända till slutet! Förr så lappade och lagade man, även kläder, i stället för att köpa nytt hela tiden! Det fanns Hushållningssällskap!

Men jag tycker bilmiljöpolitiken e ganska rörig, i alla fall tycker jag det e svårt att veta vad för bil man skall köpa! Förra gången litade jag på Staten och köpte en Miljödiesel, men det visade sig att det va inte bra! Så nu smygkör jag med en fuldiesel! ;) Å nyss har det kommit nya miljödirektiv från Staten i veckan! "Laddstolpar åt alla, och elen köper vi från Tyskland, för nu e Vattenfall inte med där längre!" ;)

Jag tycker det här e svårt, å ingen vettig finns det att fråga! Politikerna bara velar, för det e ju val snart! Jag tycker det borde finnas en långsiktig plan, längre än några år alltså, vad man som kund med begränsad inkomst skall tänka på när man köper sin pensionärsbil! :)

De va en blogg om ett udda objektiv,
och om något ganska vanligt, bilköp, men svårt idag!

Å så den lilla länken!

/Bengan

Inlagt 2017-05-02 13:45 | Läst 2103 ggr. | Permalink

"Jag hade lite grand samma funderingar när vår gamla bil plötsligt gav upp. Först funderade vi ett par varv på om vi verkligen behöver bil och kom fram till att dåliga kommunikationer + behov av att göra en del specialtransporter gör att det är motiverat. Sen funderade vi på hur man kan bli maximalt miljövänlig. Avgasrening och bränslekonsumtion har ju förbättrats väldigt mycket i den senaste bil-generationen. Så till sist kom vi fram till att en bränslesnål bensinbil var bäst för våra behov. Diesel tror jag inte alls på, med tanke på alla mikropartiklar de släpper ut, trots bra avgasrening. Hade vi kört korta sträckor i stan hade el varit bra, men i stan åker vi kommunalt, och bilen behövs bara för längre transporter + för att skjutsa äldre familjemedlemmar. Så slutsatsen var att både miljömässigt och ekonomiskt var det bästa valet för oss en liten modern bensinbil. (Om man i stället bara har behov av att köra i stan är ett bra alternativ att gå med i DriveNow.)"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Du har bra koll på läget! Jag som borde veta mer (skriver ju i tidningen Elbilen) vet inte mer.

Röran beror inte bara på politikerna. Fuskande bilföretag har stor skuld.

Elbilar kommer allteftersom teknik och batterier utvecklas. (Batterierna måste såklart återvinnas. Jag tror att det blir så i Sverige. Det stora landet i väster tippar väl allt i det dom kallar landfills.)

Tesla funkar redan nu bra, men en dryg miljon och en onödigt stor bil är kanske inte ditt förstaval. Lilla Renault Zoe är en trevlig bil med hittills för kort räckvidd, men nya modellen är mycket bättre. Nån korean Ionic som jag inte provat lär kunna köra ännu längre. Men fjällresan? Näe.

Tjänstebilsåkaren kan nu åka VW Passat laddhybrid billigt. (Företaget får betala en hel del.) Den som kan ladda hemma och på jobbet kan köra mest på el.

Tills vidare tror jag att befintlig (obs befintlig) snåldiesel är bäst för plånboken och klimatet. Jag kör en sån, skattebefriad t o m i år som miljöbil. 2025 blir den kanske förbjuden i en del städer. Men dit åker du ju tåg.
Måns H 2017-05-02 22:03
PS Missade länken. Den är grovt missvisande. Dom jämför ny elbil med befintlig fossilbil. En rimlig jämförelse är snarare en befintlig elbil mot befintlig fossilbil. Gissa vilken som vinner, den med eller den utan utsläpp!

Eller att båda räknas från gruvan till graven. Mer komplext, men elbil vinner klart med svenska elmixen. Där strömmen görs med kolkraftverk blir det jämnare, men elbilen är så effektiv att den kan vinna knappt.

Men jag säger som Martin Hedberg: Stäng 10 000 kolgruvor, öppna inga nya, och klimatproblemet är löst.
Det finns idag i miljödiskussionen ett ofta mycket smalt synsätt, som att se genom ett rör och bara mäta någon enstaka parameter. Den holistiska diskussionen är sällsynt.
Jag tycker man ska köpa den bil som man vill, och som passar ens egna behov bäst! Men kanske ändå en bil som inte plötsligt blir förbjuden inne i städer som i Oslo t.ex. där har man redan valt att förbjuda dieselbilar tillfälligt i alla fall, vid vissa vädersituationer.. Gör man samma i Stockholm så kanske det är dumt att köpa en dieselbil om du tänkt dig att åka hit.. eller härifrån.. Vilken bil man än valt så vet vi ju att alla kommer att dö till slut, säger jag rent syniskt.. Antagligen går det fortare ju fler vi blir och desto fler bilar vi använder.. vad än dom drivs av.. själv har jag ingen bil sedan 9 år tillbaks.. men jag hyr ibland.. en bil är praktiskt..
Hälsn!
Själv har jag valt att inte ha någon bil. Jag bor i Uppsala och då behöver man inte någon bil tycker jag, jag cyklar eller åker buss.

Hade en diskussion med en kollega som påstod att man måste ha bil. När jag sa att jag bott i Uppsala i nästan 50 år utan bil blev han tyst. I ärlighetens namn hade jag bil när jag hade småbarn. Att åka med SJ med en barnvagn och blöjpaket var liksom inte något alternativ, fick helt enkelt inte plats i kupén eller i de smala gångarna.

Ska man åka till fjällen eller om man bor på landet kan det nog också behövas en bil. Min käresta har en sommarstuga på Gräsö och eftersom den kommunala busstrafiken på ön under sommaren är starkt begränsad så blir man (nästan) tvungen att ha bil. Då brukar vi hyra bil, blir i alla fall billigare än att ha bil hela året.

En annan bidragande orsak är nog att jag inte tycker om att köra bil, lutar mig heller tillbaka i tågkupén och kollar landskapet. Många tycker ju om att ratta och växla och det är väl kanske därför det finns så mycket bilar. Många skulle nog klara sig utan bil också egentligen.

/Tomas
Jag hade lite grand samma funderingar när vår gamla bil plötsligt gav upp.
Först funderade vi ett par varv på om vi verkligen behöver bil och kom fram till att dåliga kommunikationer + behov av att göra en del specialtransporter gör att det är motiverat.
Sen funderade vi på hur man kan bli maximalt miljövänlig. Avgasrening och bränslekonsumtion har ju förbättrats väldigt mycket i den senaste bil-generationen. Så till sist kom vi fram till att en bränslesnål bensinbil var bäst för våra behov. Diesel tror jag inte alls på, med tanke på alla mikropartiklar de släpper ut, trots bra avgasrening.
Hade vi kört korta sträckor i stan hade el varit bra, men i stan åker vi kommunalt, och bilen behövs bara för längre transporter + för att skjutsa äldre familjemedlemmar.
Så slutsatsen var att både miljömässigt och ekonomiskt var det bästa valet för oss en liten modern bensinbil.
(Om man i stället bara har behov av att köra i stan är ett bra alternativ att gå med i DriveNow.)