The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3488 / OBS! Endast för nördar! Resan fortsätter!

Nu när objektivtyper som Jupiter-12, Biogon mfl med Contax yttre fattning går att använda på Fuji X-kameror så fortsätter jag undersökandet! Biogonen från 1937 funkar ju bra och även några Jupiter-12 objektiv och nu är det dags för en Biogon från 1948 i rysk fattning att prövas.

.



Tog en bild nyss med 1948:an, skärpan på full öppning verkar Ok! (1/30-del på fri hand) Nu är den här optiken från 1948 väl använd, det syns på bla front och baklinsen, men det är inga grövre märken!

Skall i dag jämföra 1948-Biogonen med 1937-Biogonen vad gäller motljusegenskaper! 1948:an har en antireflexbehandling, visserligen en enkel sådan men ändå!

.

Här e kvällsegenskaper med 1937-biogonen! På väg till sista längre rundan på gärdet med Roffe, lätt snöfall och mörkret kommer tidigare och tidigare!

.

Det syns ljus på håll i alla fall!


Och som jag sagt tidigare, i dag Tårtan!

/Bengan

Inlagt 2016-11-09 07:59 | Läst 1093 ggr. | Permalink

"Här på Salspring är det nästan aldrig någon snö. Men när det någon gång har snöat. så ligger bilar I drivor utanför vägkanterna. Jag tror inte att det är så vanligt att folk här skiftar till vinterdäck, så länge de bara kör på ön. När jag bodde I Sverige körde jag alltid med dubblösa vinterdäck. De greppade mycket bättre på vägen än sommardäck, och beroede på väglag ibland bättre än dubbdäck. På verkstan berättade de att de dubblösa vinterdäcken hade annat gummi än sommardäcken. Jag vill minnas att det rörde sig om ett större inslag av naturgummi. Den gamla Jupitergluggen ger utmärkta foton. Det syns särskilt tydligt när jag förstorar. Fina landskapsbilder, jag gillar särskilt nr 2."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tjena i snöyran. Får meddela att vinterdäck Fulda Kristall med litet kvarvarande ståldubb duger gott att ge min 745 fartrekordet idag, alla 4wd mm till trots. Däcken har -85 som tillverkinngsår, så gamla grejor funkar.

Till saken - har du M39 på Biogonen -48? Rimligen borde du ha fel avstånd (flange distance) till sensorn, jag har ju en Industar 61 52mm där det är Leica 39mm men inte samma avstånd, så en adapter för Leica M39 ger inte vettig skärpa.
Skall bli intressant att höra vad du får!

-J!
Svar från Benganbus 2016-11-09 12:38
Vad gäller fattningar och fastsättningar på X-E1:an, så har jag gjort en ny blogg om hur jag gjort!
Hoppas det kan visa en del! :)
Annars får du fråga igen om jag e otydligt eller inte svarat på frågan!
/B
SallyIV 2016-11-09 14:05
Ja, du har ju en annan fattning, min har bara 39mm. Vad jag läst på nätet så skall inte en M39 - M hjälpa - pga Industar (FED) har ett något annorlunda avstäng bajonett - film/-sensor...


http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141677


-J
Svar från Benganbus 2016-11-09 16:24
Den tidigare FED-kameran hade ett litet annorlunda anslagsmått!
Tror skillnaden va c:a 1 mm mot Leicas mått.
/B
Svar från Benganbus 2016-11-09 16:36
Vad gäller snöyra, min fru ringde från Stockholm, de va snökaos där!
I Gnesta har det nog snöat en halv millimeter i dag, högst!
Alltså inget kaos i Gnesta! ;)
/B
SallyIV 2016-11-09 17:49
Ja, 1 mm det är vad jag tror mig ha sett (minns inte var) samt vad som förefaller stämma när jag skruvar ut objektivet en bit. Men det var 1 mm som slipades av (dbs 1 mm avkortning) !

Har inte hittat vettig bricka att shimsa med ännu så projektet ligger på is ;-)

-J!
Ursäkta men kör du på 30 år gamla däck? Eller driver du med oss?
Om det sär sant är du en större trafikfara än de som dragit i sig en halvböj.
De däcken måste vara lika hårda som en hockeypuck med den åldern.
Svar från Benganbus 2016-11-09 12:44
Men Mats!
E du nå'n trafikpolis här? ;)
Gummit förr va Michelingummi, även hos andra tillverkare!
Å det va äkta gummi, å ingen plastgummi!
Kommer ihåg når jag flög med gummisnoddsflygplansmodeller! Det första man gjorde de va å slänga det gummi som följde med byggsatsen och köpa Michelingummiband! Å så såpade man in gummit och kunde spänna gummit till 200 knutar, så tror jag det hette! (Det blev liksom knutar på de här gummibanden när man med en handborr vevade opp propellern)
Som sagt, det finns olika gummi Mats! ;)
/B
SallyIV 2016-11-09 13:44
Nix. De är gjorda med den numer förbjudna tillsatsoljan. De håller luften över sommaren, mina moderna till V70:n gör det inte, moderna däck hårdnar betydligt fortare.. De som kör ryckigt, vågar inte byta fil pga snösträngar, ligger 5 meter efter framförvarande, vet nog inte hur bilen reagerar med antispinn och/eller ABS - de är de som jag nog ser som värre.
Dessutom, på våt asfalt greppar de bra, ytterligare ett tecken på att de inte är hårda - och det är inte ståldubben som greppar.

Häpp!

-J!
Flash Gordon 2016-11-09 14:13
Ursäkta men börjar ni bli riktigt senila? Påstår ni att 30 år gamla däck innehåller någon magisk olja och skulle vara lika bra som dagens däck? Man bir mörkrädd.
Nu börjar ni ha en magisg övertro på att saker och ting var bättre förr.
JeannaQ 2016-11-09 14:18
Haha, rolig diskussion att läsa här!
Erik Madsen 2016-11-09 14:35
Dette blogindlæg er kun for nørder siger Bengt og det skal jeg da lige love for at det blev - vinterdæknørder :-) Nu mangler vi bare at få et foto af de der gamle dæk Jörgen - det er jo trods alt en fotoblog :-)
Fine illustrative billeder til din tekst Bengt.
Mange venlige hilsener fra Erik i Roskilde/DK.
SallyIV 2016-11-09 15:01
Hihi, inte senil, men med kunniga vänner inom diverse branscher har jag fått mig kunskap till livs och det är uppenbart att det fungerar, däck som objektiv.
Utom med rysk M39 i en M39 - FX Leicaadpter;-(

-J!
Svar från Benganbus 2016-11-09 16:29
Mats som är ung, han har nog aldrig haft riktigt gummi i sina däck! ;)
Vad gäller senil,
så fick jag ett nytt nummer av F&F där man påstår att hjärnan har en inbyggd tvättmaskin!
Och om tvättmaskinen inte funkar, då kan man bli senil! :)
Så det gäller att hålla koll på tvättmaskinen! :)
Och om man upplever nå't konstigt hos nå'n annan, så kan man säga, "har du kollat tvättmaskinen?"
/B
Flash Gordon 2016-11-09 20:11
Ett mycket intressant inlägg. Så med magiska oljor i däcken så kan man köra på hur gamla däck som helst. Har man sedan en en magisk tvättmaskin blir man inte heller senil.
Har ni kanske lite fler sådana okända sanningar att delge oss som inte känner till dem?
Fredrikpersson 2016-11-09 20:21
Haha. Vilken tråd (mycket riktigt försedd med nördvarning!). Liten reflektion: Det kanske finns risk för att man blir betraktad som ännu konstigare än den man upplever som konstig om man börjar fråga om tvättmaskiner bara så där. Om man nu inte sitter i 745:a när man säger det förstås, för då är det aldrig några problem med någonting. :-)
Svar från Benganbus 2016-11-09 21:00
Ok, då får väl försöka förklara hjärntvättmaskinen då! Suck! ;)
Men det e kanske mera ett sköljprogram...?
Nåja, de blir ju en del ansamlingar av skräp även i hjärnan på dagen, å inte bara i tarmarna, så på natten läcker en cerebrospinalvätska ut ur en liten kanal i en artär och sköljer sedan igenom hjärnvävnaden och tar skräpet som följer med vätskan tillbaka till en annan kanal runt en ven och se'n ut i kroppens lymfsystem!
Kallas även för hjärntvätt! :)
Tvättar inte maskinen så kan det ansamlas till härvor av proteinskräp som i förlängningen kan leda till Alzheimer, Parkinson, ALS osv.
Så det gäller att sova gott, annars funkar inte tvättmaskinen!
Sov gott! :)
/B
Fredrikpersson 2016-11-09 21:45
Tackar. Man blir både fascinerad och skrämd när man förstår de här mekanismerna i kroppen. Å ena sidan är de fantastiskt ändamålsenliga och kritiska för vårt välmående. Å andra sidan så känsliga och lätta att rubba ur sin funktion.

F
SallyIV 2016-11-10 08:42
aha - är det därifrån begrepper att köra bil i xxx knutar!?

Man lär sig även utanför foto - det finns mycket livskompetenser här!

-J!
Här på Salspring är det nästan aldrig någon snö. Men när det någon gång har snöat. så ligger bilar I drivor utanför vägkanterna. Jag tror inte att det är så vanligt att folk här skiftar till vinterdäck, så länge de bara kör på ön. När jag bodde I Sverige körde jag alltid med dubblösa vinterdäck. De greppade mycket bättre på vägen än sommardäck, och beroede på väglag ibland bättre än dubbdäck. På verkstan berättade de att de dubblösa vinterdäcken hade annat gummi än sommardäcken. Jag vill minnas att det rörde sig om ett större inslag av naturgummi. Den gamla Jupitergluggen ger utmärkta foton. Det syns särskilt tydligt när jag förstorar. Fina landskapsbilder, jag gillar särskilt nr 2.