The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3405 / Mera porträtt, och porträtt är både lätt och svårt!

Ibland kanske man tar ett bild i ett sammanhang, och då kan det vara svårt för betraktaren! Här är en bild tagen på Cajsa Von Zeipel i ateljen!

Kamera va här Fuji X100, och bilden va från början i färg, men färgen e bortagen i PS. Tycker nog att X-E1 fixar både färg och svartvitt bättre än X100, men det e kanske inte så konstigt, det är några år mellan kamerorna!

/Bengan

Ps.  Å så kan jag inte släppa Leica M9 riktigt, så jag skall försöka få ta några bilder med en M9 och se hur den klarar jpeg direkt ur kameran! Och även jämföra med X-E1:an!

Inlagt 2016-09-15 22:58 | Läst 954 ggr. | Permalink

"X100 har en annan sensor än E1. Någon/några webbsidor jag har sett hade i vissa avssenden den äldre sensor som bättre. Det roliga är ju att X-trans II som sensorn i E1, XT1 mm heter är byggd på en Sony från 2011 om jag läst rätt. 2011 - i vår stressade värld är det ju max en Trabant! Kommentar till Kai, ja jag känner igen det, men man är ju lärd att invänta/förutse och trycka rätt, då är man en fotograf och hantverkare. Inte alls säker på att serietagning ger bättre bilder - men å andra sidan kanske man kan lyckas oftare få en bild där @#¤-personen inte blinkar ;-) Saknar ännu känslan i mekaniken i avtrycket på min F1, även om Fuji är bra. Samma med elmotordrivet fokus, med fokusring utan stopp (och skärpedjupskala). Jag kom på i veckan, "hade jag inte en teknik med min F1 att med ena fingret justera skärpan på rörligt motiv". Med gamla (analoga) objektiv har man ju ändstopp för att veta var man är utan att kolla i säkare etc.. Men, snart kan vi sälja M9, Fuji X och allt annat och bara trycka och åka med, precis som kommande generation självkörande bilar: https://photographylife.com/are-smartphones-threatening-the-camera-industry Undrar hur en självkörande bil är på en slingrig grusväg? -J!"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Porträtt är som att fotografera landskap tycker jag. Och det beror mycket på "vädret."
Första gången jag på allvar skulle göra en serie porträtt var det lugna gatan, fram till personen som var nervös. Just då tyckte jag det var som att plåta fotboll, det gällde att hitta en bild på det rätta tillfället.

Till sist blev det en OK bild, men vi fick kämpa ordentligt. Så här i efterhand tänker jag att jag borde ha hållit ner avtryckaren ordentligt, men är man uppfödd med "gamla" kameror så tar man en bild i taget och tänker inte på att man kan "spruta" med kameran...

Numera tänker jag på porträtt mer som landskap, jag gillar ju inte fotboll :) Men ett ansikte är ju som ett landskap tycker jag, med berg och dalar. Och precis som ett landskap skiftar under vädret så förändras ansiktet lika snabbt från en sekund till en annan.

Fint porträtt du visar. Håll dig till Fuji tycker jag, Leica är inte samma sak nuförtiden.

/Thomas
X100 har en annan sensor än E1. Någon/några webbsidor jag har sett hade i vissa avssenden den äldre sensor som bättre.
Det roliga är ju att X-trans II som sensorn i E1, XT1 mm heter är byggd på en Sony från 2011 om jag läst rätt. 2011 - i vår stressade värld är det ju max en Trabant!

Kommentar till Kai, ja jag känner igen det, men man är ju lärd att invänta/förutse och trycka rätt, då är man en fotograf och hantverkare. Inte alls säker på att serietagning ger bättre bilder - men å andra sidan kanske man kan lyckas oftare få en bild där @#¤-personen inte blinkar ;-)


Saknar ännu känslan i mekaniken i avtrycket på min F1, även om Fuji är bra. Samma med elmotordrivet fokus, med fokusring utan stopp (och skärpedjupskala). Jag kom på i veckan, "hade jag inte en teknik med min F1 att med ena fingret justera skärpan på rörligt motiv". Med gamla (analoga) objektiv har man ju ändstopp för att veta var man är utan att kolla i säkare etc..

Men, snart kan vi sälja M9, Fuji X och allt annat och bara trycka och åka med, precis som kommande generation självkörande bilar:

https://photographylife.com/are-smartphones-threatening-the-camera-industry

Undrar hur en självkörande bil är på en slingrig grusväg?

-J!
Måns H 2016-09-16 09:45
En Tesla har redan kört i diket här i Sverige. Just nu skriver jag om självkörande bilar till nummer 7/2016 av Elbilen. "Fem långa steg till säkra utonoma automobiler". Det finne en avgrund mellan PR-filmerna med hysteriskt uppspelta Google-caråkare och målet: bilen som åker själv mellan valfri startpunkt och valfritt mål. Men visst kommer tekniken, först självstyrande under bra omständigheter och stegvis vidare. Men inte smärtfritt.
SallyIV 2016-09-16 10:23
En Volvo V60 jag hyrde hade ett flipperspel i hastighetsmätaren, bl a visades hastighetsbegränsning och att det var en sträcka med omkörningsförbud. Inte. Vid flertalet tillfällen har jag "åkt ifrån" GPS:en, utan att köra för fort, och fått "sväng här" efter avtagspunkten.
Skall detta ligga till grund för självkörande bilar, då blir det kul på vägarna!

-J!