The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 3395 / Nya bildtrender och en bra och ljusstark normal till X-E1:an!
"Halvstudio" på 1960-talet! Blev hyffsat tycker jag!
Alltså, nya bildbehandlingsprogram skapar nya möjligheter även om det inte blir så verklighetstroget! Men Ok, jag vet, verkligheten är olika för olika människor!
Men jag tänker på viss svartvitt fotografi idag, där jag tycker en del bilder blir litet extra murriga, eller hur man säger! Ansiktena påminner ibland om de ansikten på kolgruvearbetare som Bill Brandt fotade i Wales! Innan dom tvättat sig! ;) Nåja, en aningen liten överdrift e det såklart, men ni fattar nog vad jag menar med den nya bildstilen i svartvitt! Vill inte plocka in nå't exempel, nå'n kan känna sig träffad! ;)
Kan det va så att det uppstår trender även på 2000-talet? ;) På 1960-talet så va det bla en trend med grovt korn och hårt kopierat, men i bland gick det inte att göra bättre, då tekniken va "grövre" då! Om man inte fotade i en studio, då kunde det bli fantastiskt ljust och fint även med film!
För mig blir det litet overkligt med de här "kolgruveansiktena"....
Men det kanske inte e verkligheten man e ute efter, utan det konstnärliga! Vad vet jag!
Ok, de va de om de! :)
.
Å nu en bra och ljusstark normaloptik till X-E1:an!
För nå't år sedan så va jag intresserad av en normal till min M Leica! Tittade på Voigtländer Nokton 1,5/50 mm bla! Nu e det överspelat, för på Fuji X-E1 funkar en Canon 1,5/35 mm lika bra! Kan bero på att den digitala M Leican också e överspelad! ;)
Å nu Carpe liksom!
/Bengan
Fuji tar över mer och mer även i känslan! :)
/B
Det gär inte att avgöra om din bild togs igår eller för 50 år sedan. Den är evig och det vilar därigenom en tyst gåtfullhet över den.
Gillar den verkligen och kontrasterna i den!
/Janne
Jag har ju varit med på den gamla fototiden och kommer ihåg, hur ovälkommen korn var. Det skapades nya filmer med mindre korn, och man satsade på finkornframkallare. Tri-X-filmen blev populär eftersom den hade marginaler för felframkallning och kunde pressas till högre ASA, vilket var populär bland pressfotograferna som hade bråttom att få fram negativen på hotellrummen. Kornet fick man på köpet, men ville egentligen inte ha det.
Nu tycker man att korn är vackert, när en ny generation fotografer vill simulera kornet i speciella bildbehandlingsprogram, och ibland är bilderna så sotiga att det skriker om det!
/Wolfgang