The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 324 / Höftskottets dialektik! Eller estetik...!? ;)

 

 

"Har Ni aldrig haft lust att slänga kameran i golvet, göra er av med all fotoutrustning och hitta på något annat?
Ni vrenskas vid bara tanken på komposition, graditation, filter och belysningar".

"Ni känner att ni trampar i samma gamla fotspår utan att göra bättre eller friskare bilder än året innan. Ni vet att de bilder Ni gör idag är både tekniskt och kompositionsmässigt oklanderliga.
Men - ack - så tråkiga".

 



"Så har i alla fall jag känt vid några tillfällen och medan jag grubblar över ett nytt sätt att få in friska vindar i mitt fotograferande, så ägnar jag mig en tid åt en mycket spännande och rolig gren av fotografering , en gren, som ger mig en underbar avkoppling från allt som har med s.k. bildmässig fotografi att göra.
Med Rolleiflexen i ena handen och fickorna fulla av film, vandra jag ut i staden för att skjuta "höftskott".....


Så här  startar en artikel i tidningen FOTO från 1949, som John-Erik hade med sig till Ellens igår.
Författare är Hans Hammarskiöld, och rubriken är ”Hugskott och Höftskott”.

Å vem e nu Hans Hammarskiöld
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article389449/Tio-fotografer---tillbaks-efter-50-ar.html

 

Och fortsättning...
"Har ni tänk på att det finns tusentals små vardagliga händelser, som Ni ideligen ser på gator och torg, men som ni aldrig kommer Er för att fotografera eller som ni anser vara omöjliga att taga en bild av. Den lilla händelsen - vad det nu kan vara - kanske inträffar på ett par sekunder och Ni hinner inte få fram kameran i "skottläge" förrän det är försent.
Då skjuter jag "höftskott". Jag har kameran inställd på t.ex. 1/500 sek, bl 3,5 och avståndsinställningen på fyra meter. Sedan strövar jag gatan framåt, får syn på något "kul" , riktar kameran mot föremålet och exponerar när jag beräknar att avståndet dit är fyra meter. kameran låter jag i exponeringsögonblicket hänga i höftläge.
På detta sätt spar jag den tid, som åtgår för att föra upp kameran i ögonhöjd och dessutom hinner "offret" inte upptäcka att jag knäpper".

 

 

"En gång fick jag syn på en intressant gammal man , som satt på en parksoffa. Jag gick dit och placerade mig bredvid honom. Jag låtsades putsa kameran, "prövade" sökaren och slutaren, m. m. Att jag i själva verket tog tre bilder av honom på 90 cm avstånd, kunde han nog aldrig ana.."

"Till sist vill jag bara föreslå att Ni arbetar med "dold" kamera - i den mån det är möjligt - när ni fotograferar människor, antingen det nu gäller obekanta människor på gatan eller era vänner".

 

 

 



"Vad vännerna beträffar, så är väl en bild tagen i ett obevakat ögonblick att företdraga mot ställ-upp-dig-därborta-och-titta-hitåt bilden. Eller vad tycker ni själv? "

 

 

 

Som sagt, en "Höftskottartikel" av Hans Hammarskiöld från tidningen FOTO som jag läste på Ellens i går!
Tack för den läsningen John-Erik!  :)

Å höftskott är och har alltid varit ett litet kontroversiellt ämne inom fotografin.... 
Det finns olika åsikter, så att säga..  ;)

Men utan "höftskott" vad hade vi haft för bilder att titta på då!?  ;)
 

Och obusiga fotografer går sällan till fotohistorien, tänk på det! ;)

 

/Bengan

 

 

 

 

 

Inlagt 2009-04-16 13:04 | Läst 5909 ggr. | Permalink

"Det där partiet "Med Rolleiflexen i ena handen och fickorna fulla av film, vandra jag ut i staden för att skjuta "höftskott"....." gillade jag speciellt. Det gjorde jag idag =) Fina bilder som vanligt, Bengt. Även om det är en del repriser."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Härligt att du gillade artikeln av Hans Hammarskiöld. Ni har samma inställning och dina bilder är bra med en fin närvaro.
/John-Erik
Svar från Benganbus 2009-04-16 15:19
Tur att du tog med tidningen!
Intressant och spännande läsning! :)
/Bengan
Det där partiet "Med Rolleiflexen i ena handen och fickorna fulla av film, vandra jag ut i staden för att skjuta "höftskott"....." gillade jag speciellt. Det gjorde jag idag =)

Fina bilder som vanligt, Bengt. Även om det är en del repriser.