The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3121 / Intressant det här med gamla fototidningar! (Tidningen FOTO från 1944)

.

Här satt jag nyss och läste, men nu står jag och fotar! Med Russaren så klart!  :)

.

Intet är speciellt nytt under solen känns det som, när jag läste en debattartikel av Arne Wahlberg, med rubriken "Frihet från dogmer under konstnärligt ansvar" i tidningen från 1944!
Hoppas ni kan läsa artikeln här på bilden ovan, bilden som e en frihandstagning med Russaren, men här kommer i alla fall några utdragna rader, liten sammanfattning, som jag tycker fortfarande stämmer bra år 2016.

"Min mening att fotokonstnären fritt får bestämma den teknik han önskar använda sig av, även om han därvid gör avsteg från den "korrekta" svärtningskurvan, fullständiga djupskärpan osv, har ofta stött på patrull och vanligen med repliken: "Så där ser det inte ut i verkligheten"

"Men vi skall komma ihåg att vår strävan inte får vara att tillfredställa en klick fototekniska finsmakare"

Å för övrigt så tror jag det e både lättare, men även svårare att vara fotograf i dag!

.



HAL 9000   ;)

Nog för idag!
Slut för idag!
Sov gott!
/Bengan

Inlagt 2016-01-17 22:47 | Läst 1863 ggr. | Permalink

"Vår strävan bör kanske inte vara att alls vinna andra fotografers uppskattning, utan att uttrycka sig själv och ha roligt. Men för en produktfotograf gäller förstås andra villkor."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Så sant, så sant! Och en annan sak: imponerande återgivning med Russaren.
Slutsatsen att det är lättare att beskriva tekniska brister än konstnärliga förtjänster är skarp tycker jag. Det är nog förklaringen till varför vi fortfarande diskuterar samma saker som Wahlberg (när skrevs detta? 30-40 tal?). Samtidigt upplever jag det nog som att globalisering och digitalisering gjort att det finns färre dogmer idag jämfört med hur det såg för några decennier sedan.

Skribenten, Wahlberg, måste väl vara samma Wahlberg som kom att utmärka sig för superskarpa och välexponerade stilleben i form av produktfotografier för bl. a Orrefors.

F
Vår strävan bör kanske inte vara att alls vinna andra fotografers uppskattning, utan att uttrycka sig själv och ha roligt. Men för en produktfotograf gäller förstås andra villkor.
Russaren är väl så där för att återge tryck. Du får skaffa en riktig lins t ex Pentax 50 mm Makro F4 ;-).

Arne Wahlbergs var mästare att återge glas, porslin. textil, trä. Hans ateljé blev en plantskola för unga fotografer. Engagerad i fotografi och ofta tävlingsdomare. Där frångick han sitt inarbetade poängsystem som passade de etablerade för att ge de unga utrymme. Men ändå fick han dela det kollektiva öknamnet Rosenlund efter ett ålderdomshem i Stockholm. (Ej att förväxla med C G Rosenberg.)

Det här vet jag ju inte själv utan har läst om det i Kurt Bergengrens bok Tänka med ögonen. Det är inte den enda fotobok man behöver, men jisses vad mycket det står där!
Svar från Benganbus 2016-01-19 09:05
Ibland när jag läser Bergengren, så förstår jag att fotografera det gör man inte med kameran, utan med huvudet! ;)
/B
Apropå det där med "så ser det inte ut i verkligheten." Picasso fick under sin kubistiska period med multipla perspektiv enligt en historia jag läst någonstans en fråga varför han inte avporträtterade modellerna så som dom såg ut i verkligheten, så som en kamera gjorde. Picasso lär då ha frågat om frågeställaren var gift och om han i så fall hade ett foto på sin fru på sig. Jo, svaret var ja på bägge frågorna, och frågeställaren tog fram ett foto på hustrun ur ett fack i plånboken och överräckte det till Picasso. Han betraktade fotot en kort stund, sedan frågade han: "Är din hustru verkligen så liten?"

Sanningshalten i denna historia kan jag inte bedöma, men kul är den. Tycker jag.

/ mvh, FiCa1

PS. Hälsa Roffe.
Svar från Benganbus 2016-01-19 09:02
Jag tycker att det e en stor sanning i din berättelse om Picasso!
Både kul och tankeväckande!
/B

Ps. Skall hälsa Roffe när han vaknar! Tack!
Angående hur verkligheten ser ut, så gick jag en workshop i höstas med Anders Petersen.

Han sa (fritt ur minnet) något i stil med:

"Fotografi har inget med verkligheten att göra. Det handlar om dig. Som fotograf och människa. Det är dig betraktaren är intresserad av. Inte verkligheten."