The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2988 / Volkswagen och den stora bluffen! ;)

Slussen

Har ställt en fråga till Konsumentverket vad gäller det här!

".....om man köpt en miljövänlig bil och det var det man kom överens om. Om det anses vara ett ursprungligt fel så är företaget skyldig att åtgärda felet.
Om det inte är möjligt att åtgärda genom omleverans eller reparation har man rätt att häva köpet."

Tycker framtiden är intressant!
Men kanske inte för alla! ;)

/Bengan

Ps. Har satt en bit tape över "Made in Germany" på min M Leica! ;) ;)

Inlagt 2015-09-29 11:33 | Läst 6569 ggr. | Permalink

"Hmm..någon som vet hur mycket kväveoxid som får släppas ut i trafik? Vad säger reglerna? Är VW:s utsläpp olagligt eller ligger värdena inom det tillåtna med dessa motorer som mjukvaran i testläget ställer in motorn för "bästa" utsläppsläge? Fusk eller inte? Hur är det med speciella testbanor med lågt rullmotstånd, tejpade springor, borttagna baksäten, hårt pumpade däck etc etc när man testar för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Har ingen VW diesel men det blir en Golf GTD som nästa bil med 350 Nm vridmoment nästa gång..."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ja, hur är det egentligen med miljön och de tyskproducerade kamerorna? ;-)
//GöranR
Du kör en Skoda, va? Själv kör jag en VW Lupo (bensin), men den är så gammal (år 2000/01) så den innefattas inte av de bilar som VW manipulerat.
WV får nog erbjuda alla ny programvara. Sen får vi se om alla vill ha den nya programvara, den ökar ju förbrukningen eftersom kvävefiltret kommer att vara inkopplat hela tiden.
Svar från Benganbus 2015-09-29 20:06
Det skall bli intressant att se hur Regeringen reagerar! Dom e ju grundlurade av VW vad gäller miljöbilar!
Dom har ju propagerat för att vi skall köpa små och miljövänliga bilar!
Även dieselbilar, å nu detta!
/B
froderberg 2015-09-29 20:33
Vet inte om de svenska myndigheterna är lurade. Det var ju i ett amerikanskt test som VW fuskade. I Sverige och bryr man sig inte lika mycket om kväveutsläpp.

De siffror som svenska myndigheter utgår är optimerade för en orealistisk körcykel. Alla vet om det och det är inget fusk, bara orealistiskt. Men nu kanske det kan komma ett politiskt tryck på bättre test, och då kan det svänga om från diesel till bensin och besinhybrider. Dieselbilen har nog nått vägs ände.
Jo om de åtgärdar blir det ju en bil som drar mer och går sämre, alltså inte den bilen man köpte. Skall bli spännande detta och jag undrar om inte många andra dieseltillverkare också sitter med fingrarna i syltburken. Det är ju en teknik som finns liksom? :)
-affe
Svar från Benganbus 2015-09-29 20:32
Det mest spännande tycker jag de e å se hur regeringen reagerar!
Det brukar ju inte bli så mycket reagens vad som det än gäller!
De blir väl nå't sån't här:
"Så här får det absolut inte gå till, och vi får återkomma med besked i frågan efter nästa miljösammanträde i juli 2016 eller 2017" ;) :)
/B
Jag skäms på VW:s vägnar! Jag kör själv en Skoda Fabia på bensin, och 0,6 milen blandad.
Svar från Benganbus 2015-09-29 20:02
Jag kommer ned på en 0.38, 0.39 med min diesel,
men då ryker det ut grejer som inte syns! ;)
/B
har för mej det är 5år garanti på avgasreningen med eu ville ha längre tid.rätta mej om jag har fel (är van men glad ändå) :)
Undrar om fusket gäller alla VAG-bilar (VW, Skoda, Audi, SEAT) ...
Svar från Benganbus 2015-09-29 20:01
Det verkar vara alla de här,
och även några till i koncernen....
/B
Alla som köpt de här manipulerade bilarna har ju fått en lägre bilskatt eftersom de skulle släppa ut så lite föroreningar. Ska de få en retroaktiv höjning av bilskatten nu?
//Anders
Svar från Benganbus 2015-09-29 20:25
De e nog en sak som Regeringen nog måste fundera på!
Man har ju fått en miljöskatteåterbäring på fel grunder!
Eller så blir en återbetalning från bilägarna som har fått pengar för en felaktig miljöbil å helst före jul! :)
/B
Här i Göteborg och säkert i andra städer i Sverige har miljöbilar sluppit p-avgifter i ett antal år, dessutom har de varit befriade från bilskatt. Alltså har stat och kommun gått miste om en massa skatteinkomster, de har blivit lurade av VW. Vem skall betala dessa förlorade skatteinkomster? Rimligtvis VW tycker jag.
Att det länge varit fel i systemet har alla vetat. Nya bilar uppges dra mindre bränsle men drar i verkligheten mer än förr. Man har lyft ut all utrustning, stängt av AC, pumpat däcken för hårt, haft specialtränade förare, tejpat över karossens fogar och dörrhandtagen, kört vid 29 graders värme, dragit av 4% vilket reglerna inte direkt förbjuder osv.

Men det här greppet, att låta bilen känna av att det är testdags, och då ställa om till miljöprogrammet, det är ju värre. Kanske trodde VW att de skulle klara situationen även om fusket upptäcktes. I USA sätter man in ett par hundra advokater så ordnar det sig. Bilen uppfyller ju kraven då den testas vad bråkar ni om? Men nu reagerade marknaden och det blev värre.

Är det bara VW? Övriga tillverkare måste ju ha undrat hur VW burit sig åt, köpt en VW och testat själva. Om inte info spritt sig under hand.

(Kör Citroen C3 Picasso miljödiesel 2012. 0,42 l/mil enligt färddatorn som ljuger ganska lite. Motorn är en 1,6 l diesel som finns i miljoner bilar av olika fabrikat. I denna version har den bara 8 ventiler och måttlig effekt för att klara kraven. Årets Cittror har 16 ventiler, mycket högre effekt ur samma basmotor och uppges dra betydligt mindre. Men det är nog inte sant.)
Svar från Benganbus 2015-09-29 22:36
Vad jag tycker e konstigt, de e att VW inte förstod att det här till slut skulle komma fram! Hade inte testarna i USA kommit på det,så hade säkert nå'n läckt, för det va tillräckligt många som visste om det!
Och oroande att så kloka herrar med så höga löner inte kunde förstå att det skulle komma framtill slut! ;)
Men å andra sidan,
jag tror att det kan inte vara så farligt att som Vd få "sparken" med den lönen!
Å så e den här historien nog snart glömd! :)
/B
Din M Leica är i alla fall garanterat fri från allt vad mjukvara heter.
Svar från Benganbus 2015-09-29 22:39
Fast min M6:a har ju elektronik...!?
De e väl en mjukvara....
Och mjukvaran e gjord i Tyskland!!!
B)
ojanson 2015-09-30 06:00
Nej. Bara analog elektronik. Ingen processor, och ingen mjukvara, så du kan vara lugn. :-)
2015-10-05 09:30   Valter Ivanov
Hmm..någon som vet hur mycket kväveoxid som får släppas ut i trafik? Vad säger reglerna? Är VW:s utsläpp olagligt eller ligger värdena inom det tillåtna med dessa motorer som mjukvaran i testläget ställer in motorn för "bästa" utsläppsläge? Fusk eller inte? Hur är det med speciella testbanor med lågt rullmotstånd, tejpade springor, borttagna baksäten, hårt pumpade däck etc etc när man testar för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Har ingen VW diesel men det blir en Golf GTD som nästa bil med 350 Nm vridmoment nästa gång...
Måns H 2015-10-05 21:55
Länk till bestämmelsetabell:
http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php .
Kalifornien har ännu hårdare bestämmelser.

De europeiska bestämmelserna avser utsläpp per kilometer. Enligt EU6 så ska personbilar med diesel få släppa ut max 0,08 g/km NOx, bensinarna 0,06. Summan av HC plus NOx får vara max 0,17 resp 0,16. Dieslarna får bara släppa ut hälften så mycket CO som bensinarna. Totalt sett så ska dieslar vara helt OK jämfört med bensinare och ha fördelen av att dra mindre bränsle.

Idén med bestämmelserna är ju att de ska avse bilar i trafik. Labtestet är bara en omväg för att det ska vara repeterbara mätningar.
Valter 2015-10-06 08:19
Tack Måns H!
Bra länk.
Är det någon på forumet som vet hur mycket just de angivna vW-motorerna släpper ut i form av
kväveoxid i verklig realistisk trafik om man nu vill jämföra med de tillåtna värdena? Att det kanske inte blir en sk "miljömotor" eller annan benämning lämnar vi åt sidan just nu.
Någon har nämnt en tillsats i katalysatorn som heter AdBlue för att omvandla kväveoxid till vatten. Någon som vet hur detta fungerar och om det stämmer?