The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2988 / Volkswagen och den stora bluffen! ;)
Har ställt en fråga till Konsumentverket vad gäller det här!
".....om man köpt en miljövänlig bil och det var det man kom överens om. Om det anses vara ett ursprungligt fel så är företaget skyldig att åtgärda felet.
Om det inte är möjligt att åtgärda genom omleverans eller reparation har man rätt att häva köpet."
Tycker framtiden är intressant!
Men kanske inte för alla! ;)
/Bengan
Ps. Har satt en bit tape över "Made in Germany" på min M Leica! ;) ;)
Inlagt 2015-09-29 11:33 |
Läst 6569 ggr. |
Permalink
//GöranR
Dom har ju propagerat för att vi skall köpa små och miljövänliga bilar!
Även dieselbilar, å nu detta!
/B
De siffror som svenska myndigheter utgår är optimerade för en orealistisk körcykel. Alla vet om det och det är inget fusk, bara orealistiskt. Men nu kanske det kan komma ett politiskt tryck på bättre test, och då kan det svänga om från diesel till bensin och besinhybrider. Dieselbilen har nog nått vägs ände.
-affe
Det brukar ju inte bli så mycket reagens vad som det än gäller!
De blir väl nå't sån't här:
"Så här får det absolut inte gå till, och vi får återkomma med besked i frågan efter nästa miljösammanträde i juli 2016 eller 2017" ;) :)
/B
men då ryker det ut grejer som inte syns! ;)
/B
och även några till i koncernen....
/B
//Anders
Man har ju fått en miljöskatteåterbäring på fel grunder!
Eller så blir en återbetalning från bilägarna som har fått pengar för en felaktig miljöbil å helst före jul! :)
/B
Men det här greppet, att låta bilen känna av att det är testdags, och då ställa om till miljöprogrammet, det är ju värre. Kanske trodde VW att de skulle klara situationen även om fusket upptäcktes. I USA sätter man in ett par hundra advokater så ordnar det sig. Bilen uppfyller ju kraven då den testas vad bråkar ni om? Men nu reagerade marknaden och det blev värre.
Är det bara VW? Övriga tillverkare måste ju ha undrat hur VW burit sig åt, köpt en VW och testat själva. Om inte info spritt sig under hand.
(Kör Citroen C3 Picasso miljödiesel 2012. 0,42 l/mil enligt färddatorn som ljuger ganska lite. Motorn är en 1,6 l diesel som finns i miljoner bilar av olika fabrikat. I denna version har den bara 8 ventiler och måttlig effekt för att klara kraven. Årets Cittror har 16 ventiler, mycket högre effekt ur samma basmotor och uppges dra betydligt mindre. Men det är nog inte sant.)
Och oroande att så kloka herrar med så höga löner inte kunde förstå att det skulle komma framtill slut! ;)
Men å andra sidan,
jag tror att det kan inte vara så farligt att som Vd få "sparken" med den lönen!
Å så e den här historien nog snart glömd! :)
/B
De e väl en mjukvara....
Och mjukvaran e gjord i Tyskland!!!
B)
http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php .
Kalifornien har ännu hårdare bestämmelser.
De europeiska bestämmelserna avser utsläpp per kilometer. Enligt EU6 så ska personbilar med diesel få släppa ut max 0,08 g/km NOx, bensinarna 0,06. Summan av HC plus NOx får vara max 0,17 resp 0,16. Dieslarna får bara släppa ut hälften så mycket CO som bensinarna. Totalt sett så ska dieslar vara helt OK jämfört med bensinare och ha fördelen av att dra mindre bränsle.
Idén med bestämmelserna är ju att de ska avse bilar i trafik. Labtestet är bara en omväg för att det ska vara repeterbara mätningar.
Bra länk.
Är det någon på forumet som vet hur mycket just de angivna vW-motorerna släpper ut i form av
kväveoxid i verklig realistisk trafik om man nu vill jämföra med de tillåtna värdena? Att det kanske inte blir en sk "miljömotor" eller annan benämning lämnar vi åt sidan just nu.
Någon har nämnt en tillsats i katalysatorn som heter AdBlue för att omvandla kväveoxid till vatten. Någon som vet hur detta fungerar och om det stämmer?