The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2887 / Pictorialismen igår och idag!

.

Fårö

Pictorialismen, eller som det kallades i Sverige, Konstnärstiden, va ju en motreaktion, då det plötsligt blev väldigt lätt att fotografera på sent 1800-tal! Så de "riktiga" fotokonstnärerna började fota på en mycket mer komplicerat sätt för att visa för gemene man, att fota, på riktigt alltså, och konstnärligt, de va inte bara å knäppa på en knapp!

Man gjorde tex stora ateljeuppställningar, framkallade såklart själv, kopierade på ett knepigt och svårt sätt, trippelkopierade, slöjade eller repade negativen, allt för att skilja ut sig från det enkla "Kodak-knäppandet!"

Men numera, för att skilja ut sig från det enkla digitala knäppandet, som vem som helst klarar av, så kanske man måste fota litet knepigare eller svårare? Kanske då fota analogt, å framkalla själv, kopiera på fint silverrikt fotopapper, i eget mörkrum, för att bli en 2000-talets Pictorialist!?

Mao, att försöka skilja sig från det enkla digitala massknäppargänget, med ett litet mer komplicerat och konstnärligt fotografiskt förfarande? Kan det vara den nya Pictorialismen? :)

Bara en fundering på kvällskvisten, absolut inget annat! ;)
Å Triggervarning behövs väl ändå inte...?
Ha en fortsatt fin kväll! :)

/Bengan

Inlagt 2015-07-16 22:27 | Läst 2382 ggr. | Permalink

"Hej, Är med på dina tankar men eftersom jag just nu sitter och strukturerar om mitt digitala bildarkiv från mitten av 1990-talet vete tusan om jag håller med dig i allt. Det är knepigt nog med alla filer & strukturer man skall skapa och hålla sig till;-) Ha en bra fredag & helg! Mats"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Här vet jag inte om jag riktigt hänger med. Det går säkert att skilja ut sig från mängden med analogtekniska hjälpmedel, men det gör det ju med den digitala tekniken också. Folk dubbelexponerar och använder olika filter och verkar väldigt lyckliga över resultatet. Det verkar som om ambitionen ofta är att helt enkelt visa en bild som är så originell som möjligt. Om den verkligen är bra, vem ska bedöma det? Själv blir jag mest trött av alla sådana experiment. Jag upplever att pictorialism är en väldigt stark tendens just nu, och jag gissar att detta kommer att fortsätta under lång tid. Nya appar i mobilkamerorna ger nya verktyg åt dem som vill leka med konstigheterna, och det tillkommer ständigt nya. Jag är ingen fiende till efterbehandling av digitala bilder. Men det är skillnad mellan att å ena sidan ta bort rena tekniska fel ur bilden (t ex räta upp en sned horisont eller justera bort färgstick) och å andra sidan att lägga på ett effektfilter.
Hej,
Är med på dina tankar men eftersom jag just nu sitter och strukturerar om mitt digitala bildarkiv från mitten av 1990-talet vete tusan om jag håller med dig i allt. Det är knepigt nog med alla filer & strukturer man skall skapa och hålla sig till;-)
Ha en bra fredag & helg!
Mats
annars kan man ju köra med vita ark på en utställning å betraktarna får fylla i själv så att säga, då kan det inte annat än bli bra eller....ser fram mot lördan ;)
Dagens Pictorialismen kan ses i starkt manipulerade bilder i Photoshop och kallas oftas "kreativa bilder", medan analogt foto kopierade i det kemiska mörkrummet kommer kanske att tillhöra det hantverket som går under namnet "Ädelförfarande".
Då är jag en modern pictorialist då, även om jag inte känner mig som en sådan. Jag kör ju analogt "från ax till limpa".
Analoga pictoralister är väl dom som kör med lith, fotogravyr, wet plate osv. Inte de vanliga mörkrumsgalningarna väl...men kanske blir det lite så nu, när även den helt vanliga traditionella mörkrumsbilden börjar bli allt mera exklusiv?