The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2865 / Leica, Sonnar och blanka färgkort i midsommar! Less is more!

Får börja med att be Leica om usäkt för att jag inte använder oroginaloptik på Leican! Men tycker ofta Zeissoptiken e mer spännande! I alla fall äldre Zeissoptik! Och så skall jag fota med negativ färgfilm också, så i slutändan blir det blanka färgkort! Köpte några rullar negativ färg hos Fotokungen i går och kollade på deras framkallningspriser, överkomligt tycker jag! Så det här skall bli kul!

.

Och jag kommer även att använda en miljövänlig, batterifri exponeringsmätare!
Den e även helt fri från exotiska jordartsmetaller också! ;)

.

Men måste bara kolla vad nu Scheiner stod för mot DIN, jag menar ASA, jag menar ISO! 

Så finns det alltid vänner av ordning som undrar varför fota med så här gamla grejer när det finns modernare och enklare sätt att fota på! Det digitala tex! Där det blir mycket skarpare också! Och man får många, många fler bilder,  mycket, mycket snabbare!

Kan väl försöka förklara vad jag känner och tycker! Ibland när jag fotar digitalt, så kan jag känna mig litet förbigången när kameran med tekniken sköter det mesta åt mig! Jag blir otålig trots att allt blir så himla bra! Det kommer en tomhet, en utanförskapstomhet, så kanske man kan beskriva det, och den fråga som dyker upp blir, "Is That All There Is?"
https://www.youtube.com/watch?v=LCRZZC-DH7M

Men med den här Leicautrustningen, så får jag jobba litet mera! Känna mig delaktig med kameran! Att få vara delaktigt e viktigt! Får även utmana min kunskapsbank! Och det här fotandet håller mig alert och vaken! Men det kan såklart ta nå'n minut innan ett avtryck kommer! Och ofta så står motivet och undrar, varför händer det inget! Sedan hur bilden blev, det kan man inte se  direkt heller! Så även där e det spännande!

Så det här skall bli både kul, spännande och intressant! Och sannolikt så blir det inte så många bilder tagna heller! Less is more, får jag trösta sig med!

Men visst har jag en digitalkameran med mig, ifall det här skulle bli för jobbigt! ;)

Ha nu en fin midsommar!
/Bengan

Ps. Å bilderna här i bloggen e tagna med iPhone 4S! De e också en spännande kamera! :)

Inlagt 2015-06-18 08:30 | Läst 3714 ggr. | Permalink

"En fundering som jag får är: När det är fråga om teknikskifte vad det än må vara så finns det ett nostalgifenomen som håller den gamla tekniken vid liv. Det man är ute efter en bekant känsla som ger ett mervärde. T.ex att lägga en LP på skivspelaren och uppskatta en ljudåtergivning med sina fel och brister som låter nostalgin frodas. När det gäller gamla anologa kameror med tillhörande framkallnings- och bildbehandlingsprocess läggs till bilden en procedur till som för utövaren ger en tillfredsställande arbetsseger och ett mervärde läggst till bilden för den som lotsat bilden genom hela processen. Om man tittar på den digitala processen så är det inte så att allt är klappat och klart när bilden tagits, så har vi bildbehandling i det digitala mörkrummet med en mängd "oändligt" kreativa möjligheter. Till detta kommer sedan vad vi kan kalla utskriftproccesen som i sig inte är helt okomplicerad. Jag vill väl påstå att de kreativa möjligheterna i den digitala världen vida överträffar möjligheterna i den analoga. Den digitala fotograferingen ger också utövaren nya möjligheter att fånga ögonblicket med exempelvis snabb serietidning. Så att lotsa en bild genom den digitala processen kan vara väl så tillfredsställande som att lotsa den genom den analoga Hälsningar från Björn"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Ljusmätaren är riktigt kul. Dagsljustabellen bör vara anpassad för Mellansverige (typ Katrineholm).
Hade jag kunnat skulle jag gärna skapat en telefonapp som såg ut som pappersversionen, men som anpassade Dagsljustabellen efter input från telefonens GPS.
/Pär
Svar från Benganbus 2015-06-18 09:57
Det borde ju vara typ Katrineholm som stått modell för ljuset! En telefonapp vore kul! :)
Jag va faktisk i Katrineholm för några år sedan, på det tryckeri som gjorde den här, och hörde om dom inte hade nå't restlager kvar på vinden! :) Men det hade dom tyvärr inte! Men en äldre man som, fortfarande hjälpte till på tryckeriet, kom ihåg den här!
Nu börjar exponeringsstickan bli litet sliten, jag hade den ofta i bakfickan förr!
/B
Jag plåtade ofta efter filmförpackningen som hade en miniversion av den där tabellen. Funkade ofta men inte alltid. Avståndsinställning med ögonmått, man lärde sig. Funkade ofta men inte alltid.

Visst är det kul att fota lite mer hantverksmässigt i st f industriellt! Jag har tagit fram gamla manuella linser till digitalkameran. Skruvar på avståndsringen och ställer in bländaren alldeles själv. Fast jag fuskar och använder Pentaxens pip då avståndet stämmer och exponeringen är ju ett begränsat problem med omedelbar feedback.
Svar från Benganbus 2015-06-18 11:48
Nu kommer jag ihåg också! :)
I Tri-X kartongen så låg ett litet ihopvikt papper med exponeringshjälp! Vilka tider!
Låter intressant det där med de manuella linserna. De manuella linserna e ofta mer spännande, för de har kvar olika karaktärer! De e därför jag också fotar med en förkrigs-Sonnar 1,5:a! :)
/B
Teknos exponeringssticka! Den ledde mina första fotografiska steg på 50-talet med farsans åldriga Balda bälgkamera. Gav utmärkta resultat, men nog handlade det om "slow photography" innan man bedömt alla variabler och adderat delresultaten....

Vad det geografiska beträffar, så bodde vi i Kiruna då, och det blev rätt i alla fall. Mycket längre från Katrineholm kommer man inte inom landet...
Den där exponeringsstickan är för kul! Jag hade en gång en lite i plast, där det fanns ett hjälpmedel för att bedöma hur ljust det var. Ett slags halvgenomskinlig gråskala som man höll upp måg ljuset, med siffror i. Den mörkaste siffran som var läslig angav ljuset. Denna händiga lilla manick var länge den enda exponeringsmätare jag hade. Men tyvärr har den kommit bort. Skulle annars ha varit kul att ha den. Då för tiden var det DIN-skalan som gällde. Schneider är en skala jag inte ens hört talas om.
Minns den där lilla instickslappen när man köpte Tri-X. Med 1/250 s slutartid: mycket sol och snö - bl11-16, "vanlig sol" bl 11, molnigt bl 8, skugga bl 5.6, mer skugga bl 4. Var det andra ljusförhållanden blev det svårare eftersom ögat anpassar sig mer, dvs om det blev mörkare. Då fick man gissa lite.

Fast märkligt nog funkade det för det mesta, jag hade en exponeringsmätare också (utan batteri - selenmätare) som jag kunde kolla med...
/T
En fundering som jag får är: När det är fråga om teknikskifte vad det än må vara så finns det ett nostalgifenomen som håller den gamla tekniken vid liv. Det man är ute efter en bekant känsla som ger ett mervärde. T.ex att lägga en LP på skivspelaren och uppskatta en ljudåtergivning med sina fel och brister som låter nostalgin frodas.

När det gäller gamla anologa kameror med tillhörande framkallnings- och bildbehandlingsprocess läggs till bilden en procedur till som för utövaren ger en tillfredsställande arbetsseger och ett mervärde läggst till bilden för den som lotsat bilden genom hela processen.

Om man tittar på den digitala processen så är det inte så att allt är klappat och klart när bilden tagits, så har vi bildbehandling i det digitala mörkrummet med en mängd "oändligt" kreativa möjligheter. Till detta kommer sedan vad vi kan kalla utskriftproccesen som i sig inte är helt okomplicerad.

Jag vill väl påstå att de kreativa möjligheterna i den digitala världen vida överträffar möjligheterna i den analoga. Den digitala fotograferingen ger också utövaren nya möjligheter att fånga ögonblicket med exempelvis snabb serietidning. Så att lotsa en bild genom den digitala processen kan vara väl så tillfredsställande som att lotsa den genom den analoga

Hälsningar från Björn