The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2789 / Pictorialismen lever! (Va f-n e pictorialismen?)

Grövelsjön


Tänker på intervjun på Fotografiska med Anna Sievert: "– Stora snygga bilder säljer. Det kan vara landskap, djur och vackra kvinnor. Strömholm och andra mästare går inte alls för samma summor." 

Jag tror att en av orsakerna till att pictorialismens starka återkomst är dels sociala medier och dels den tekniska utvecklingen! För vad fotograferar de flesta fotografer? Dom visar vad dom varit och vad dom ätit! Och med hjälp av digitala vykort! ;)

Jag kan väl återskapa litet om Pictorialismen för er som undrar vad det är! Pictorialismen va ett sätt att försöka dela upp fotografin mellan amatörer och konstnärer när alla plötsligt kunde fotografera! Då försökte en del fotografer med olika tekniska sätt att visa att fotografera, det va minsann inte bara att trycka på en knapp!

Och det blev dubbelexponeringar, olika kemiska bad, och inte minst speciella motiv, ofta tagna i en atelje, bilder som en amatör inte kunde göra! I klartext, så försökte man härma riktiga konstnärer, målarna alltså, i sitt fotograferande! Det blev naturromantik, döende dandys, sedelärande bilder, vackra kvinnor lätt draperade och dramatiska landskapsvyer att sätta upp på väggen som stor konst!

* Här är mera om pictorialismen:  https://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM

Men det fanns fotografer som tyckte att det fanns en annan fotografi, fotografer som använde kameran att fånga ögonblicken, även de mänskliga ögonblicken, och även hinna göra det i en bra komposition!

Ok, men numera är vi nog tillbaka till pictorialismen, med god hjälp av den nya tekniken! Höll på att säga masspictorialismen! Ni har väl sett vad mycket konstnärliga tillbehör det finns i Photoshop tex? Alla kan nu bli fotokonstnärer!

Men jag tror ändå att en viktig det av fotografin, det är att fånga de mänskliga ögonblicken, ögonblick som aldrig kommer tillbaka! Och hoppas såklart att den konstformen inom fotografi inte helt dör ut! Och det är nog den här typen av fotografi, som både överlever i längden, och kan vara ett investeringsobjekt för den som funderar åt det hållet!

Vad gäller de mänskliga ögonblicken, så tänker jag inte bara på de bilder som sköljer över oss hela tiden, krig, katastrofer eller annat i sociala media! För självklart är bilder från katastrofer viktiga för att vi skall kunna förhindra nya katastrofer och hjälpa offer för katastroferna, både nu och i framtiden, självklart e det så!

Men det finns som sagt en annan fotografi än att visa vad man senast ätit, en fotografi som även kan vara stor konst, men en fotografi som jag tycker knappt märks i dag! Men de e klart, en Fotosida kanske inte e den bästa arenan för så'n fotografi! Å andra sidan, varför inte! I ett litet hörn i alla fall!

Men de e klart, de bilderna e inga storsäljare enligt Fotografiska, om man tycker att pengar e det viktigaste!

/Bengan

Inlagt 2015-04-23 08:43 | Läst 3162 ggr. | Permalink

"Man kanske kan säga att det idag blivit lite omvänt? Pictoralismen har blivit var mans egendom med photoshop, medan straight photography blivit det svåra som bara några få fixar. Dvs att göra intressanta bilder utan att behöva mixtra till det. Annars är det väl fotografi typ "hötorgskonst" eller "pojken med tåren" i "gallerix-stil" som funkar bäst idag. Se bara vad som finns i Galleri FS. Mycket arrangerat och "uppställt" samt "kliniskt rent" från naturliga skavanker/defekter. Som utslätad färg (målat) det mesta. Troligen det som säljer mest. Men samtidigt uppskattar i alla fall jag personligen alltmer den fotografi som håller fast vid fotografiets egenart. Även om jag själv gillar att mixtra till det i mörkrummet (på mitt sätt) lika bra."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Bra skrivet!
Man till och med skrapade negativen, för att man ville att det skulle se ut som vanlig konst och inte fotografi.
Som svar på Pictorialismen bildades Group f/64 på 20-talet och Eward Weston, Imogen Cummingham, Ansel Adams var några i gänget och namnet blev "Den nya sakligheten". I "Den nya saklighetens" spår kom sedan Gunnar Smoliansky, Paul Strand, August Sander, Anna Riwkin och John Paul Edwards. Och det var bara början.
När man ser alla manipulerade bilder i dag som har fått den nya beteckningen "kreativa bilder", så har utveckligen skruvats 100 år tillbaka.
Konsten är kanske ett lyckohjul, allt går upp och ned och kommer tillbaka :-)
Man kanske kan säga att det idag blivit lite omvänt? Pictoralismen har blivit var mans egendom med photoshop, medan straight photography blivit det svåra som bara några få fixar. Dvs att göra intressanta bilder utan att behöva mixtra till det.

Annars är det väl fotografi typ "hötorgskonst" eller "pojken med tåren" i "gallerix-stil" som funkar bäst idag. Se bara vad som finns i Galleri FS. Mycket arrangerat och "uppställt" samt "kliniskt rent" från naturliga skavanker/defekter. Som utslätad färg (målat) det mesta. Troligen det som säljer mest. Men samtidigt uppskattar i alla fall jag personligen alltmer den fotografi som håller fast vid fotografiets egenart. Även om jag själv gillar att mixtra till det i mörkrummet (på mitt sätt) lika bra.
Svar från Benganbus 2015-04-28 22:30
Du är nog ganska unik i dagens fotografi Nils!
Men skall faktiskt träffa en annan fotograf,
som även han håller på med hantverket, Gunnar Smoliansky.
/Bengan