The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2432 / Funderingar på det superskarpa Zeiss-objektivet Otus vid en kaffekopp från Tallin!

 

*  Bloggen uppdaterad med en bild sist i bloggen!


Det fotografiska mantrat för tillfället e nog skärpa! Eller så e det den nya tidens fotografiska mantra, å inte bara för tillfället, utan "skärpa framför allt!" Kanske nå't valspråk att ha på ett mynt?  Eller så e fantasin död, skärpa å klarsyn e det som gäller numera!  ;)

 

 


Och vid den här kaffekoppen från Tallin, vi köpte några sådana här kaffekoppar i Tallin för en tjugo år sedan, så sitter jag och morgonfikar och läser om skärpa, och om Cosina, som tillverkar det skarpa  Zeiss-objektivet Otus! http://www.cosina.co.jp/seihin/cz/otus-55/index.html

Cosina, som kommit att bli en mycket skicklig objektivtillverkare och kameratillverkare, har ju fått förtroendet att även tillverka tex kameran Zeiss Ikon med objektiv och en del annat i Zeissväg. Och Cosina har då såklart en del egna fina objektiv i tex leicagänga! Många objektiv som ligger väldigt nära leicaskärpa, men till ett mycket rimligare pris! Resten får ni tänka ut själva!

 

Här är tex ett 28 mm, ljusstarkt e det också! Å skarpt! :)

 

Å det här lilla korta telet! Bra va? Bättre skärpa än Leica! E det nå'n tävling det här med skärpa!? :)


Ni får ursäkta min morgontidiga litet oskarpa enhandsbildtagningen på tidningens bilder och text, men jag tror det viktiga ändå kommer fram vad gäller text och bild utan superskärpa!
Ni får använda litet fantasi! Ni vet, fantasi!?  ;)

Slut för idag, för Roffe har vaknat och säger att han vill käka frukost i det gröna igen,
så jag måste börja packa ryggan och kolla på kartan på ett bra morgonmål! 

 

 Så här va det igår, å nu vill Roffe ha nå't liknade i dag igen...suck!! ;)

 

 

Men Roffe kom med ett eget förslag, att åka ut till Vackerby och kolla när bonden snyggade till åkern! Vi sitter egentligen på bondens privata sittplats, han har byggt en liten sittplats här, men vi har faktiskt tillåtelse att sitta här! När bonden såg oss så tutade han och vinkade! Roffe och jag vinkade tillbaka! Så de va så här som Roffe intog frukosten i dag!

Å glöm inte Tårtan idag!

/Bengan

 

 

 

 

 

 

 

Inlagt 2014-09-10 08:48 | Läst 2067 ggr. | Permalink

"Ska vi vara petiga, så är det väl upplösning och inte skärpa man egentligen pratar. Och med upplösning kommer skärpa och där börjar saker blandas ihop. Satt och läste någon artikel här om hur de flesta objektiv idag som mest når en 20-22 MP i upplösning. Och speciellt Nikon har kameror på 24MP+ vilket innebär att man inte får ut allt som sensor kan fixa. Det Zeiss gör nu är att bygga objektiv som är bättre än dagens sensorer. Ett objektiv som fixar att ge 100%% både idag och imorgon. Om man sen behöver det, får väl ses som en filosofisk fråga =)"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Hade ett Voigtländer 28/2, versionen efter f/1,9. Jätteskarpt på film, men en katastrof på en Leica M9. Det var kromatisk aberration som verkligen stack i ögonen. Mtf säger inte allt.

Min APO-Lanthar 90/3,5 har jag däremot behållit :)
62174 2014-09-13 16:14
En gissning Magnus : Det är nog inte fråga om kromatisk aberration i ditt fall! Om objektivet vid MTF-mätning visar mycket höga värden så funkar det också bra på film. Och då måste objektivet också ha mycket låg kromatisk aberration.

MTF-värden är "sedan urminnes tider" ett totalt accepterat begrepp för att beskriva kvalitén på ett objektiv - på film, dvs när man har en sensor som inte bryr sig om färgen på det infallande ljuset eller vinkeln på infallande ljus-strålar.

Så är det inte i den digitala kameratekniken. En digital sensor har små mikrolinser över varje pixel. Det medför att riktningen på det infallande ljuset från objektivet har stor betydelse. Mikrolinserna är inte perfekta vare sig det gäller apokromatiska egenskaper eller känslighet för ljusstrålarnas infallsvinkel. Det senare gör att man måste flytta mikrolinserna allt efter var dom ligger ut mot periferin. Alla gör inte det - och då blir det vignettering. Fujifilm vet hur man hanterar detta.

Och min gissning ... är att de bristande apokromatiska egenskaperna av mikrolinserna (de består ju av bara en enda "glas-sort") gör att det uppstår inte bara vignettering utan också sämre skärpa med ett bra objektiv i en digitalkamera jämfört med en kamera med film som sensor.

Det är ett känt fenomen att förträffliga vidvinklar som t.ex. Leica Super-Angulon presterar ganska risigt på t.ex. den högupplösta Sony A7R med sina 36 Megapixel.

Till saken hör också att Leicas digitalkameror knappast tillhör eliten när det gäller sensorer. De höll ju t.ex. länge kvar vid omoderna sensorer från Kodak.
Ska vi vara petiga, så är det väl upplösning och inte skärpa man egentligen pratar. Och med upplösning kommer skärpa och där börjar saker blandas ihop.

Satt och läste någon artikel här om hur de flesta objektiv idag som mest når en 20-22 MP i upplösning. Och speciellt Nikon har kameror på 24MP+ vilket innebär att man inte får ut allt som sensor kan fixa. Det Zeiss gör nu är att bygga objektiv som är bättre än dagens sensorer. Ett objektiv som fixar att ge 100%% både idag och imorgon. Om man sen behöver det, får väl ses som en filosofisk fråga =)
Det där Otus objektivet väger över ett kilo! LO
Jag tycker Sigma med sina 35 och 50 ART visar att det finns en vettig medelväg. Och det kommer säkert mer;)

/Stephan