The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2389 / Apropå Affes fotografering på fiket med Sonnar 1,5:an i veckan.

 

Sonnar 1,5 full öppning!

Det känns som en liten anledning att skriva om Sonnar 1,5:an igen! De flesta äldre fotografer känner säkert till dem här optiken, Sonnar 1,5 /5 cm, men sonnarkonceptet användes även på flera brännvidder!

Nu tar jag inte hela historien om Ludwig Bertele och Contax I, utan bara litet om den här ljusstarka normaloptiken som gjordes just för Contax I. Och den va så nydanade, så trots att optiken fanns att tillgå,  så såldes Contax I mest med Tessar 1:3,5/5 cm som normaloptik de första åren på 1930-talet! Man trodde inte att en så'n här ljustark optik kunde fungera även i dagsljus!

 

Sonnar i Leica-gänga

Men efter några år så ändrades det hela, man såg bilder tagna med Sonnaren både i kvällsljus och i dagsljus! Zeiss fick nu förfrågningar från Leica-ägare om att få Sonnar 1,5/5 cm i Leica-gänga. Å så kom T-behandlingen 1936, mao antireflexbehandlingen, men den kom inte ut på den civila marknaden hos Zeiss förrän på tidigt 1940-tal. Antireflexbehandlingen va ett Zeiss-patent, så det va bara Zeiss som kunde antireflexbehandla sina objektiv. Så det va knepigt, minst sagt, för de andra objektivtillverkarna av ljusstarka objektiv. Leica hade ju tex sitt Xenon-objektiv på 1,5/5 cm, men det fungerade någorlunda i kvällsljus/lampljus med sina fem linsgrupper som gav en hel del interna reflexer.

Se'n ändrade krigsslutet på det här och alla, även japanerna, fick tillgång till antireflexbehandlingen.

 

Sonnar 1,5 på Mässan

Och nu tillbaka till den här Sonnaren som Affe fotade med. Just den här optiken va klar 1945 i Jena! Den är T-behandlad, och går alldeles utmärkt att fota med 2014 som ni märker! Nu finns det såklart en del objektivfel kvar att korrigera då man fick göra en kompromiss på 1920/1930-talet, just genom att man inte hade tillgång till de optiska glassorter som finns i dag, och objektivuträkningarna fick göras mest med en mekanisk räknesnurra! Utan datorhjälp alltså!
Men skärpan finns på den här optiken från 1945, och den har en mycket bra motljusförmåga!

 

Jupiter-3

Ni som vill känna på litet av vad det här objektivet kan prestera, och inte har ett Sonnar 1,5/5cm, försök att få tag på ett Jupiter-3 objektiv! (1,5/5cm) Även om det här är ryska replikor eller kopior, så är Jupiter-3 mycket bra kopierade OCH efterkontrollerade! Jupiter-3 gjordes även bara på specialbeställning!

Nu gäller det här tyvärr inte de andra Jupiter-objektiven, de tillverkades i mycket stora serier,
och ofta utan någon större slutkontroll, så där kan det vara mycket ojämt mellan objektiven!
Men med Jupiter-3 är det något helt annat som sagt.

 

Inlagt 2014-08-02 22:22 | Läst 3225 ggr. | Permalink

"Intressant. Taken svindlar lite när man tänker på hur gammalt objektivet är och fortfarande helt kördugligt. Kvalitet minsann!"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Han var skarp, han Bertele.
Bidragande till skillnaden i försäljning var nog också priset. En Contax med Sonnar 1.5 kostade nästan dubbelt så mycket som med Tessar 3.5, och den var inte billig den heller.
Svar från Benganbus 2014-08-03 12:04
Så e det nog också Olle!
Tack för faktakontrollen! :)
/B
Intressant. Taken svindlar lite när man tänker på hur gammalt objektivet är och fortfarande helt kördugligt. Kvalitet minsann!
Svar från Benganbus 2014-08-03 12:08
Det finns många kördugliga, men äldre objektiv att få tag på, som ger bra bilder! :)
Men marknadsföringen av det ständigt nya, det gör människor osäkra om så gamla grejer fungerar! ;)

Men om man skall fotografera tegelvägger och sedan göra meterförstoringar, och kolla med lupp,
då räcker nog inte Sonnaren från 1945 hela vägen ut, de e klart! ;)

Men för mig, och Affe, så funkar den mycket bra! :)
/B
gorred 2014-08-03 14:51
Körduglighet räcker också för mig, dvs att betrakta. För sen kommer ju den här lite oklara parametern "känsla" in i bilden också. Och saknas den, spelar det ingen roll hur rak tegelväggen blir.
Ser fint ut, både med Sonaren och Jupitern, Bengan. Mannen på Mässan, är inte det redaktören på Fototidningen? Jag tror att jag fångade honom också med iphonen på Strömholms utställning på Dunkers nu i våras.
Svar från Benganbus 2014-08-03 22:24
Fina och spännande objektiv de här Sonnarerna!
Och mannen på bilden är Jan Almlöf, som har varit tidningen FOTO:s redaktör i tjugosex år!
Litet av en institution inom svensk fotografi kan man nog säga!
/B
Johan Pihl 2014-08-04 12:18
Jag misstänkte det sen efteråt, tyckte jag kände igen honom från nånstans. Han stod och plåtade med en digital m-leica på utställningen, så då jag tog nån bild på honom, och då tittade han väldigt konstigt på mig. Så jag lär väl aldrig bli publicerad i den tidningen så länge han är redaktör ;)