The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2329 / Angående Johan Ericsons oro om träsket! Att dras ned i ett pictorialistiskt träsk alltså! ;)

 

Stormen kommer..

Pictorialismen!

Jag misstänker, ursäkta, att många av dagens fotografer kanske inte riktigt har koll på vad Pictorialismen är! Eller vad man menar med begreppet! Och kanske undrar vad Johan Ericson menar!? Så här är det, i korta drag! Väldigt korta drag alltså! :)

När fotografin kom, då va det svårt att fota, mycket svårt. Stor kamera med stativ, uppställningar, kemi, "sitt stilla" osv, osv! Se'n kom han Eastman med en liten Kodakkamera och rörde till det med "Tryck på knappen, vi gör resten!" Och då kunde plötsligt alla fotografera! Eller för att säga det modernt, "Alla är fotografer!"

Det här oroade såklart de "riktiga fotograferna", eller fotokonstnärerna, som inte trodde att gemene man kunde ta bilder med en så enkel kamera! Å fotografi va ju också ett hantverk tyckte dom! Det som gällde va ofta bilder på drömska landskap, gärna litet suddiga bilder, som drömmar, eller en bild av en "Döende dandy", dubbelkopieringar, speciella kemigrejer i mörkrummet, och även skrapa på negativen! De påminde nog en hel del om de möjligheter man har i PS i dag! De va riktig fotokonst det! Men vad man egentligen gjorde, de va ju att via fotografin härma måleriet! Det här kallas i den svenska fotohistorien för Konstnärstiden!

Och den nya fotografin, litet mera rakt på, det va det som oroade fotokonstnärerna, kalla det Straight Photography! Och man kunde frysa ögonblicken också! Ni vet, kameran har ju olika slutartider! Även om det med tiden blev väldigt många frysta ögonblick, och även att det blev många ointressanta frysta ögonblick, så fanns den nya möjligheten!

Och det fanns dom som kunde frysa ett ögonblick så det blev mer intressant! Mycket mer intressant! 
Ni vet fotografer som Strand, HCB, Maier, Koudelka osv, osv, osv!
Här e flera som fotar i den stilen:  http://www.masters-of-photography.com/

Och här står vi!
Och de flesta "målar" nog fortfarande med kameran, några andra försöker frysa ögonblicken, så ögonblicken kan bli intressanta att titta på en längre tid!

Kortfattat om Pictorialismen! Med tanke på en tidigare blogg här idag! ;)

Bifogar en länk! http://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM

/Bengan

Ps. Det finns mycket att tillägga i det här ämnet, och så finns det såklart olika åsikter! Å ett eget litet tillägg är att kanske många bildresencenter, inte heller har riktig koll på Pictorialismen, därför lever den kvar utan någon diskussion! Vad jag menar, det e att en resencent, måsta vara mycket mer påläst än dom hen skall bedöma! "För att kunna göra bra recensioner krävs att man är väl insatt i ämnet och har en djup och bred kunskap inom området, för att kunna värdera det konstnärliga värdet i verket."
Det är väl där jag saknar bla. Kurt Bergengren!

 

Regn

Kanske Straight Photography! I alla fall är det ett fryst ögonblick från 1960-talet!

 

 

Inlagt 2014-05-23 07:43 | Läst 2842 ggr. | Permalink

"En mycket bra bild och ett fint djup! Min förening Fotografiska Föreningen i Malmö har arrangerat en internationell tävling varje år och fått in ca 5000 bilder varje år, och de flesta är pictorialistiska bilder, d v s photoshoppade med olika software. Även morgon- och kvällsljus och ND-filter användes för att skapa pictorialistiska bilder. Och jag "syndar" själv ibland :-) Alla trender går i cirklar! Efter Pictorialism kom den Nya sakligheten (Straight Photography) som man kan se i dagens gatufoto. Den startade med Group f/64 i Kalifornien och följande fotografer fanns med från början: Ansel Adams Imogen Cunningham John Paul Edwards Sonya Noskowiak Henry Swift Willard Van Dyke Edward Weston"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
En mycket bra bild och ett fint djup!
Min förening Fotografiska Föreningen i Malmö har arrangerat en internationell tävling varje år och fått in ca 5000 bilder varje år, och de flesta är pictorialistiska bilder, d v s photoshoppade med olika software.
Även morgon- och kvällsljus och ND-filter användes för att skapa pictorialistiska bilder. Och jag "syndar" själv ibland :-)
Alla trender går i cirklar!
Efter Pictorialism kom den Nya sakligheten (Straight Photography) som man kan se i dagens gatufoto.
Den startade med Group f/64 i Kalifornien och följande fotografer fanns med från början:

Ansel Adams
Imogen Cunningham
John Paul Edwards
Sonya Noskowiak
Henry Swift
Willard Van Dyke
Edward Weston
Svar från Benganbus 2014-05-23 13:21
Det ena förtar inte det andra!
Men att kunna sin fotohistoria e viktigt!
För med kunskap, så kan man ta tag i Pictorialismen på ett nytt sätt!
Om man vill! :)
/B
Nils Bergqvist 2014-05-23 14:53
Kan ni inte införa olika klasser i tävlingen i Malmö? Alltså se till att premiera den dokumentära, icke pictoralistiska fotokonsten i en egen klass, där förstapriset är något alldeles extra? För när allt kommer omkring är det ju detta som är fotografins kärna och ett konststycke utan konkurrens, att kunna göra en fotografisk bild intressant utan att mer än vanlig standardmetod i efterarbetet används.
Wolfgang 2014-05-23 15:32
Olika klasser hade varit bra, tycker jag, men jag bestämmer inte allt :-)
Intressant text och mycket fin bild
Pia
Kunskap är makt förvisso men att begränsa recensenter inom ett så omätbart ämne som fotografi med att blanda in ordet konst, tycker jag bara är fisförnämt.

Vilken unge som helst ser om det är en bra bild. Bara man har tittat på tillräckligt många bilder.
Det är inget fel på pictoralistiska fotografier, men när såna tendenser börjar göra sig gällande inom journalistiken och dokumentärfotot, eller när priser inom doku/jorunalistgenren delas ut, då tycker jag att det gått åt h-e fel någonstans.
Anders F. Eriksson 2014-05-23 15:03
Om journalistiska bilder och dokumentärfoto alltid skulle behöva se ut som tidigare tycker jag det gått åt h-e ;)
Nils Bergqvist 2014-05-23 15:29
Förklara gärna närmare, jag förstår inte vad du menar? För dagens teknik har ju inneburit att kornstrukturen i mångt och mycket försvunnit, att bilderna blivit skarpare etc. och den förändringen är ju inget som jag menar innefattas i några pictoralistiska tendenser.
Anders F. Eriksson 2014-05-23 15:35
Det många klagar på är att bilderna efterbehandlas för hårt, och ser nästan ut som HDR - det har också med den tekniska utvecklingen att göra. Moderna kameror har ett mycket stort tonomfång, och det går att lätta upp skuggor och dra ner högdagrar på ett helt annat sätt än tidigare, vilket gör att bilderna kan få ett annat uttryck än tidigare.
Nils Bergqvist 2014-05-23 15:41
Ja men det där är ju inget nytt, sånt kan man göra även med traditionell teknik, via filmframkallningsanpassning, olika pappersval, tvåbadsframkallning etc. Det får väl innefattas i det som kallas standardmetoder hoppas jag. Använder själv sånt i mörkrummet. Men man ser ju skräckexempel på hur detta kan används så att bilderna blir onaturliga och mera liknar målad konst, då kan man börja fundera.
Wolfgang 2014-05-23 16:59
Jag håller med!
Pictorialism skapades för 100 år sedan, när fotografin hade kommit igång och fotografer hade dåligt självförtroende när man jämförde sig med den målade konsten, så man ville efterliknar den. Fotografin var så att säga inte "rumsren" i dåtidens konstkritikers ögon. Och vissa muséechefer har även idag svårt för den, så att Photoshop får hjälpa till :-)