The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2241 / När jag spanade efter isberg söder om Grönland! (Rapport från en skokartong på en motorväg)

 

Jag tänkte berätta litet ur mitt spaningsliv framöver! Kom på det när jag hittade två avräkningsböcker i bokhyllan i morse! Och jag kom ihåg isbergsspaningen när jag hittade de här böckerna! Och den som varit nyfiken och har sett min "arbets-CV" på Fotosidan, fattar att det finns en hel del i skokartongen att berätta om. Alltså, en första rapport från en skokartong på en motorväg! :)
http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

 


Båten jag hade mönstrat på 1957 startade från Stockholm, se'n ned till Bremen, eller Bremerhaven, för att lasta bilar. (Volkswagen) Sedan åkte vi nordväst upp och igenom Pentlands sund för att åka vidare mot Novia Scotia och in i Saint.Lavrence-floden! (Vi skulle bla. till Montreal, Toronto, Detroit och Chicago) När vi åkt några dagar från Bremen och va nedanför Grönland, så sa kapten att vakterna skulle stå på backen och spana efter isberg! Gnisten hade fått en varning om lösdrivande isberg! De va väl så där lagom kul, mycket kallt, blåsigt och gungigt, men vakterna va kortare. Å inte såg jag nå't isberg, bra va väl det!

Så vare med den isbergsspaningen 1957!  På hemvägen va det ingen spaning!

Båten M/S Rigoletto, rörde sig ganska underligt i hög sjö som det kan vara på nordatlanten då båten i stort sett va byggd för att passa slussarna i Saint.Lawrence-floden. Slussarna va trängre och kortare förr! Kommer ihåg att man va Pg med nybyggnader av slussar då vi va där 1957. På hemvägen tog vi Chrysler och Studiebakerbilar med oss. Studebaker Golden Hawk tex! :) Och av någon underlig anledning, så när man parkerade bilarna för senare lastning, så satt nycklarna kvar i bilarna. Och bilarna stog i en inhängnad med bara en gallergrind och ett litet hänglås, även på kvällen....  :)

Alltså, slutrapporterat i dag från skokartongen på motorvägen!

/Bengan The Zombie

Ps. Hade faktiskt en kamera med mig, men en filmkamera, men jag vet inte vart filmerna tagit vägen....  :(

 

 

Inlagt 2014-03-11 11:23 | Läst 2892 ggr. | Permalink

"Du låg ett år före mig. Jag mönstrade på M/S Falstaff 1958. Samma rederi, samma typ av last. Lite småtrist trad. Bättre var det när jag 1962 mönstrade på S/S Ring. Trecylindrig comoundångmaskin, sista bygget på Finnboda varv 1928. En "Sveakasse" med stil. Så även besättningen. inte en käft på däck över 22 år. Vi hade glada dagar!"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Filmerna ligger nog i en annan kartong =)
Svar från Benganbus 2014-03-11 12:49
Jag har för många kartonger säger min fru! ;)
/B
2014-03-11 12:31   Nils-Erik Eriksson
Kul! Jag har gjort samma resa, men 1963. Broströms styckegodsare M/S Maltesholm. En hel massa hamnar upp till Chicago och åter. Första båten av många. I Detroit. så låg det packlårar på kajen med Chrysler och Dodge bilar för export världen över. Saab Ana var ju en stor importör av dessa bilar, som monterades ihop i Nyköping. Polisen använde ju Chrysler Valiant på den tiden en rak 6:a på 130 hk.
Men Volvo exporterade många PV sport. Vi hade ca. 50 st. med till Montréal den gången.

Mvh

NE
Svar från Benganbus 2014-03-11 12:48
Häftigt! Kul!
Chrysler va boxade, men Studiebaker va inte boxade. Man spikade klossar vid fram och bakhjul se´n bilen blivit ombordkörd. Vi fick tyvärr inte köra ombord bilarna. Å de va nog mycket klokt! ;)
/B
Isbergspaning och Studebaker Golden Hawk, nu börjar det bli spännande;)

/Stephan
Du låg ett år före mig. Jag mönstrade på M/S Falstaff 1958. Samma rederi, samma typ av last. Lite småtrist trad. Bättre var det när jag 1962 mönstrade på S/S Ring. Trecylindrig comoundångmaskin, sista bygget på Finnboda varv 1928. En "Sveakasse" med stil. Så även besättningen. inte en käft på däck över 22 år. Vi hade glada dagar!
Nils-Erik Eriksson 2014-03-11 19:47
Hejsan! Roligt att du har till hört till de " kringfarandes " skara. Jag har bara en fråga gällande gällande maskinen på S/S Ring. Tror du inte att det inte var en trippelexpansionsmaskin? Eftersom du nämner att den var trecylindrig. Compoundmaskin har 2 cylindrar om den inte var försedd med mellanöverhettning och två lågtryckare, förstås. Var du mönstrad ombord då S/S Ring kolliderade och sjönk vid Elbe?
Min tid till sjöss var också till stora delar " lysande "

Mvh

NE
syntax 2014-03-11 23:29
Visst, du har alldeles rätt. Skrivfel från min sida. Det var en trippelexpansionsmaskin. Gubben börjar bli gammal - nedmontering pågår... ;-)
Med kollisionen och sänkningen av S/S Ring var det nästan lite kusligt. Det gick plötsligt som en löpeld att alla skulle mönstra av i Stockholm. Nära nog hela däcksbesättningen lämnade fartyget. Nästa resa skedde kollisionen.
olle ekström 2014-03-26 18:07
Kul att det finns kvar folk som vet vad en trippel är .