The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2228 / Turesson med Leica Monochrom hade en tidsintressant fundering om svartvitt (och jpg)
Alltså, i testen av Leica Monochrom i FOTO så skriver fotografen Roger Thuresson, "Framför allt när jag öppnar jpg-filerna i datorn. De har en mycket fin teckning i de mörka partierna och en vacker ton i bilden. De påminner om de fotografier jag sett i fotoböcker från 60-talet då gråskalan va helig. Bilderna känns äkta på något sätt som jag inser är rätt ovanligt i dag när Photoshop har satt en ny standard med hårdare bildbehandling och mindre omfång."
Jag tycker det här är en intressant fundering?
Och ta inte det här inlägget som en personlig kritik mot er som kanske gör hårdare bilder, eller va det nu är, jag är inte ute efter någon, utan vill bara ställa en fråga och väcka en fundering! ;)
Alltså, har det svartvita bildseendet numera förändrats genom Photoshop? Kanske även på utställningsbilder? Eller är det bara på webben?
Och är tvungen ;) att lägga till en intressant länk som Stephan Axelsson förmedlat! Tack för den länken Stephan! http://fujixfiles.blogspot.se/2013/10/the-Fuji-X100S-made-me-a-better-BW-photographer.html
Här e en bild tagen med den inställning som man föreslår i Fuji X-files. Fast jag har ju en X100 utan S! ;) Inställning i kameran, Monokrom med rödfilter å några andra småjusteringar och så jpg. Här bländare 2 och 1/100-del på ISO 3200.
Se'n minskade jag ned bilden, och lade på aningen kontrast och litet oskarp mask. Sparsamt bildbehandlad, som man brukar kalla det.
Tycker den här inställningen som man föreslår från Fuji X-files funkar bra med litet försiktigt bildbehandlande via PS!
Visst e det intressant?
Jag menar, visst e Fuji X100 intressant? :)
/Bengan
Minns också 60-talet och att jag då uppfattade det som att det var korniga, kontrastrika bilder som var normen. Pressad Tri-X stod högt i kurs. TT-reklamen (en ölsort) hade korniga färgbilder som fick många efterföljare. Om det var TT-reklamen som drev utvecklingen eller om reklammakarna bara hade observerat och hängt på en trend i sin linda är svårt att objektivt uttala sig om. Samma sak här; det är svårt att säga om den förmodade trenden med kontrastrika bilder beror på Photoshop eller om orsaken är en annan rörelse i tiden. :-) /Tom
Själv märkte jag när jag återigen började plåta analogt och satte en gammal Jupiter-glugg på kameran att mina bilder blev väldigt mjuka. Personligen gillar jag det och jag tänker ha den känslan rätt igenom min planerade bok.
Jag tycker trenderna var tydligare förr. På 60-talet kopierades det hårt. Man pratade om kornskärpa och förstoringsoptik. För att få extra tryck i bilderna torkade man med glansplåt. På 80-talet blev de svartvita bilderna mer valörrika och mjuka. På 90-talet kom den negativa färgen med sina överdrivna färger, och negvändning för dem som vill ha ännu extremare färger.
Ta t.ex fotografer som Lennart Nilsson, Sune Jonsson, Lennart af Petersens, Hans Gedda, Christer Strömholm, Anders Petersen, m.fl. Nog har deras svartvita bilder rätt så bra kontrast och svärta i jämförelse med mycket av dagens svartvita bilder?
Jag har bara nyligen börjat fotografera svartvitt. Fick aldrig mörkrum. Jag började använda mina kameror (D700 och P7100) svart vit inställningar med div. filter. P7100 har några olika "kreativa" alternativ även med möjlighet att lägga till filmkorn!
Jag har kommit till slutsatsen att bilderna (jpg) är alldeles utmärkt och fotografering i RAW med senare efterbearbetning i Aperture 3 och Nik Silver Efex är kul. Det är två olika sätt, och jag tycker inte den ena är mer sann eller verklig än den andra. Man bestämmer själv och det kan bero på vad man vill berätta och hur man får det förmedlad.
Med foto hälsning från Erik / DK
Å de e väl det här som gör det hela intressant och spännande,
att vi alla ofta har olika tycke och smak,
även vad gäller bilder!
Och det kan göra det hela litet svårt ibland! ;)
/B
Jag vill ha bra teckning i hela skalan i färg. Hm…i vilken ände börjar man.
:-)