The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2146 / Äventyr med SJ! Å Tri-X har blivit dyr!!
I går fick jag låna min frus SJ-kort för att kunna åka till Sta'n bekvämt! Med bekvämt menar jag fyrtio minuter från Gnesta C till Stockholm C, och det tycker jag e helt Ok! Å det e lugnt och fint på tåget, gott om platser och gratis läsning, kontakt för Iphone och paddan och så toalett!
När jag gick hemifrån så sa min fru, kolla nu så inte SJ och Trafikverket leker Semestersabotören med dig! För de gjorde dom med mig och flera andra i går! Jag skall hålla koll, sa jag!
Väl nere på plattformen så såg jag att tåg mot Syd/Stockholm skulle komma in på spår 2.
Men några minuter senare började jag ana oråd då ett annat tågmärke, Hector, eller va dom heter, kom in på spår 2! OCH FRÅN FEL HÅLL!! Jag tar några steg tillbaka, ifall det skulle bli ett tågmöte på enkelspår! De kan yra grejer då!
Då ropar en kvinna från spår 4, "här står inget på skylten, skall tåget komma in på spår 2?" "Knappast sa jag, för det spåret e ganska upptaget nu!" En annan resande och jag började jogga mot tunneln för att ta oss över på spår 4:sidan, för vad som än inte stod på den skylten, så va spår 4 de enda lediga spåret just nu! Och vi hoppades såklart att SJ skulle använda det lediga spåret!
Men de e klart, det finns två spår mellan de här spåren, utan kontakt med någon perrong, och där har tåg stannat förr! Men det fixade man genom att köra fram nå'n kilometer och backa in på rätt spår! Å andra sidan, så har min fru fått kliva av i Katrineholm och ta taxi tillbaka till Gnesta! SJ betalade! Schysst av dom!
Ok, nu e nu och nu kommer tåget till spår 4! Man kan väl säga, tur va väl det, för Hector-tåget stod fortfarande kvar en bit fram på spår 2! Tack SJ för att ni undanröjde en kollision!!
Så vi sprang genom tunneln och upp till tåget, å tur att man e hyffsat rörlig! :)
Sa till konduktören att de här va som i filmen Semstersabotören, men vet inte om han sett filmen, för han blev bara litet röd om kinderna, och gick förbi vagnarna för att se så det inte stog nå'n kvar på den andra perrongen! Vi hann tyvärr inte kolla om det va några fler resande mot Stockholm innan vi sprang iväg!
Och så tuffade tåget iväg!
Jag skall faktiskt ned till station i dag för å kolla igen! :) Kul å se folk kuta fram å tillbaka! :)
Å vad gäller SJ, det här kunde varit filmat i Gnesta! Gnesta e ju berömt för filminspelningar!
http://www.youtube.com/watch?v=fhOUbTfin3I
Men hemresan med SJ gick faktiskt bra!
/Bengan
Ps. Väl inkommen till stan, så blev det en fika med tre generationer Björkbom så här före jul! Mycket trevligt! Och vad gäller film, måste nog kolla om man inte kan köpa Arista i stället för Tri-X, har hört att den e billigare, en Tri-X kostar nu nästan 50:- spänn rullen...
Huu, man skall passera det där Gnesta på söndag. Å fort brukar SJ köra förbi där. Vill du se till att det är fritt spår.
Det kostar att vara analog förstår man. Inga slängskott utan tanke där inte.
Förbered ett gott julben till Roffe
Bob
men skall kolla så det inte e tåg parkerade på alla fyra spåren....
Skall skaffa några assistenter när jag fotar analogt! "Tystnad! Tagning! Kör!" :)
Vi skall faktiskt köpa litet olika julklappar till Roffe, så det blir litet blandat, hårda och mjuka paket!
Roffe gillar att öppna paket!
/B
Arista funkar lika bra eftersom den är lika bra. Samma säger en del ;)
/H
Må gott
http://www.flickr.com/groups/filmphotographypodcast/discuss/72157638621359483/
http://www.flickr.com/groups/ishootfilm/discuss/72157632777360474/
Ilford hP5+ på 30 m finns hos Bruno för 599:-, det blir drygt 30:- rullen om man laddar själv. Filmpriser kan vara spännande =)
Vad skyller de på den här gången, silverpriset?
-affe
En vanlig, hederlig marknadsekonomi - kan de va nåt ? ;-)
Framsidan på medaljen skulle kunna vara att rätt förvaltad dyrköpt film och dyra fotopapper skulle kunna resultera i högt eftertraktade mästerverk, rakt igenom kedjan baserade på silver-halogenid-material!
Jag gillar vad du gör för att den visionen ska bli verklighet.
Silverpriset är nog en rätt så risig förklaring till att kemisk fotofilm har blivit dyrare.
Min enkla analys är: Väldigt få konsumenter köper idag fotografisk film av lätt förstådda skäl.
Den film/kemiska tekniken ger ingenting extra i förhållande till dagens digitala alternativ.
Endast konstnärer med det kemiska mediet som utgångspunkt kan ge nånting extra i förhållande till den idag förhärskande tekniken - den digitala.
Om du vill se hur långt det går att komma med svartvit småbildsfilm så titta på Erwitt-utställningen. Sedan detta med vad som är bättre eller inte är ganska svårt att uttala sig tvärsäkert om när det gäller så subjektiva intryck som fotografi tycker jag. Blir lite som att påstå att jordgubbar och vispgrädde är bättre än mormors köttbullar med brunsås.
Egentligen kan vi nog inte säga något mer än vad som är bäst för oss själva och det vi söker med våra bilder. Du föredrar det digitala jag gör det inte, svårare är det egentligen inte. Det digitala är förmodligen bättre för dig, men inte för mig. Jag tror att man får nöja sig med den slutsatsen utan att försöka pådyvla andra sina sanningar.