The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2014 / Mera om Kurt Bergengren. Och om höftskott!
Läser ett avsnitt ur boken "Det är nödvändigt att fotografera", ett avsnitt som heter "Den tänkande dokumentärfotografen".
"Den nya bildsynen är nu till åren, och hur uppkom den då? Det är förstås ett verk av mångas ögon. En fotograf som är medveten om sitt synsätts traditioner har ständigt Stieglitz, Weston, Man Ray, Eugene Atget, HCB, Paul Strand mfl som sällskap i sina bilder, och ofta utan att vara medveten om det...
Eller i ett obevakat höftskott, så är Erich Salomon i sällskapet med sin Ermanox hållen i höfthöjd med en trådutlösare, men utan Tri-X.
I det fotografiska dokumentära bildspråket ångar pansarkryssaren Potemkin fram och nattpostexpressen mellan London till Edinburgh till dunket till Brittens musik..."
http://www.youtube.com/watch?v=TGc7-SbHJs0
http://www.youtube.com/watch?v=-WO7JxYlhOM
http://www.youtube.com/watch?v=1pQJzZDIQTs
Inget är nytt liksom...
Och kameran styrka är att se snabbt och rakt fram. Att frysa ögonblick i tiden. Men dess svaghet kanske har varit att den lockat många att gå omvägar till annan konst, genom att försöka fotografera som Monet målade. (Och sannolikt har det här "måleriet" ökat med de tekniska hjälpmedel som numera finns, som Photoshop tex.)
http://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM
Så inget är egentligen nytt, utan fotografin tar sig bara vidare med andra hjälpmedel. Vad som kan vara viktigt, det är att veta vad som varit tidigare, för att inte gå helt och kanske onödigt vilse med sin egen bildsyn.
Det här va min egen sammanfattning av avsnittet "Den tänkande dokumentärfotografen".
Och jag vill ibland ändra rubriken på den här boken till, "Det är nödvändigt att ha den här boken!" ;)
/Bengan
Om man vänder på det så tvingades målande konstnärer ut på nya vatten när fotografiet kom. //Annika