The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1969 / Vad är konst? Vad är riktig fotokonst?

Det är nog så att det är konstnären som bestämmer om hen gör konst eller inte! Se'n kan det här konstpåståendet såklart ställa till oro i leden,  "De där e väl ingen konst!"   Oliktänkare har alltid ställt till oro i ordningsleden!  "De e inget Gyllene snitt i bilden, så det där kan inte vara riktig konst!"

Men om man skall sälja sin konst, då kanske man ändå måste tänka om litet! Då bör man titta på vilken konst som säljer bäst för tillfället, och försöka jämka in sig litet i ledet! Det här gäller även fototävlingar! Det e nog smartast för "fotokarriären" och kanske även ekonomin!

Men det betyder inte att man har fel som "fri konstnär!" Utan man kanske bara ligger litet fel i tiden! Eller ligger på sidan om den nuvarande trendlinjen!  ;)

Så tappa inte sugen fritänkande konstnärer! Och bry er inte om vad andra gör för tillfället!  Och man behöver inte hoppa i grupp ned i "The Rabbit Hole", för då blir hoppet inte så unikt och intressant, bara trendigt!  ;)

/Bengan

Ps. Bilderna här nedan har inget med innehållet i bloggen att göra, bilderna e bara bloggutfyllnad. Å nå'n bild har ni säkert sett tidigare!

 

 

 

 

 

 

Inlagt 2013-03-10 10:03 | Läst 2270 ggr. | Permalink

"Det är avsikten som gör konsten. Dvs om det är konstnärens avsikt att göra konst. Att det sen är "konst" är ingen som helst kvalitetsstämpel, och heller inget som skall hindra en från att bränna sopor som, ja, sopor. Vad som är konst av värde, eller bra konst, avgörs av en grå massa som tycker saker om konst. Det innebär absolut inte att de just nu alltid har rätt. Ofta finns kompisrelationer eller ekonomiska relationer inblandade. Eller tom. en kollegial lojalitet. Eller politisk ideologi. Eller en smak som egentligen bara är mode (Tri-X korn?). Därför krävs ett väldigt långt perspektiv för att verkligen avgöra vad som är bra konst. En hel del av det som en gång hyllades av svenska vänsterjournalister ter sig med tidens tand alltmer som lika plump propaganda som Göbbels alster. Om en elak nidteckning av Palme och Ohlsson-Wallins fotomontage försvaras som "satir", varför är då inte nazisternas hetsbilder mot judar på 30-talet också "satir"? Samma med "konst" begreppet. Saker kan inte försvaras bara därför att man kallar det "konst". Personligen tycker jag att "satir" skall innehålla ett uns av intelligens, en subtil nyans. Grov, plump, banal bild, stötande ointelligent koncept, som Ohlsson-Wallins fotomontage, är bara tarvlig propaganda. Det kommer inte att hindra att denna bild kommer att tilldelas ett betydande värde. Det kommer att ske, både pga uppståndelsen kring den, kollegial lojalitet, och den 'grå massans' egna sentiment avseende anti-royalism och yttrandefrihet. Jag tycker Elisabeth Ohlsson Wallin är en dålig konstnär. Jag tycker hennes bilder mest är barnsligt banal skit. Men det är inte jag som avgör om det är bra konst. Det är den grå massan och tiden. Och jag är inte dummare än att jag förstår att Ohlsson-Wallins stjärna är stigande. Ett skickligt marknadsförings-stunt av henne, således. Ett sådant som bryter isen. Motsatsen är Lars Wilks, en konstnär alltmer på väg ut i kylan. Så vad är det jag säger här? Jo, att visserligen är det så att det är den grå massan som avgör vad som är bra konst och inte. Verkligen, på riktigt, de definierar det. Men samtidigt skall man komma ihåg att den grå massan är korrupt. Om det nu inte är så att man har ekonomiska intressen i konst, så skall man därför bara gå efter sig själv. Det innebär inte att man har rätt, ack, ack nej! Men att ens upplevelse av konstvärden åtminstone är äkta. För en själv. Van Gogh och Vivian Maier behövde inte ryggdunkandet från kolleger och kritiker, och gjorde det inte för pengar. Rembrandt och Shakespear gjorde det däremot definitivt i första hand för pengarna. Det finns alla sorter."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Får jag föreslå en nutida tolkning av Ruben Nilsson:

"...Och på en tipp vid Riddersvik där möttes hen och hen, där lågo de bland lump och skräp tätt tryckta mot varenn..."
gask 2013-03-10 11:35
Ja, det var en rolig variant , Peter !
Sedan kan det förstås bli knepigt för den oinvigde att tolka den.
Varenne hette ( eller heter ) världens kanske bäste travare genom tiderna.
Om han lever, är han gammal. Om han inte lever, är han väl inte så trevlig att trycka sig tätt intill...
syntax 2013-03-10 12:57
Ruben Nilson läses kanske inte så mycket numera - men anses nog ännu höra till allmänbildningen. Min 26-årige son är exempelvis väl bevandrad i ämnet.
Men i alla fall; det handlar alltså om dikten "Fimpen och tändstickan", vilka sopas upp av stadens sopmaskin och hamnar på tippen ute i Riddersvik. Hon och han alltså. "Hen" blir som synes rent befängt. För övrigt existerar inte detta ord i svenska språket - enligt mig och enligt stavningsprogrammet här på Fotosidan.
Det är avsikten som gör konsten. Dvs om det är konstnärens avsikt att göra konst. Att det sen är "konst" är ingen som helst kvalitetsstämpel, och heller inget som skall hindra en från att bränna sopor som, ja, sopor.

Vad som är konst av värde, eller bra konst, avgörs av en grå massa som tycker saker om konst. Det innebär absolut inte att de just nu alltid har rätt. Ofta finns kompisrelationer eller ekonomiska relationer inblandade. Eller tom. en kollegial lojalitet. Eller politisk ideologi. Eller en smak som egentligen bara är mode (Tri-X korn?). Därför krävs ett väldigt långt perspektiv för att verkligen avgöra vad som är bra konst. En hel del av det som en gång hyllades av svenska vänsterjournalister ter sig med tidens tand alltmer som lika plump propaganda som Göbbels alster.
Om en elak nidteckning av Palme och Ohlsson-Wallins fotomontage försvaras som "satir", varför är då inte nazisternas hetsbilder mot judar på 30-talet också "satir"? Samma med "konst" begreppet. Saker kan inte försvaras bara därför att man kallar det "konst".
Personligen tycker jag att "satir" skall innehålla ett uns av intelligens, en subtil nyans. Grov, plump, banal bild, stötande ointelligent koncept, som Ohlsson-Wallins fotomontage, är bara tarvlig propaganda. Det kommer inte att hindra att denna bild kommer att tilldelas ett betydande värde. Det kommer att ske, både pga uppståndelsen kring den, kollegial lojalitet, och den 'grå massans' egna sentiment avseende anti-royalism och yttrandefrihet.
Jag tycker Elisabeth Ohlsson Wallin är en dålig konstnär. Jag tycker hennes bilder mest är barnsligt banal skit. Men det är inte jag som avgör om det är bra konst. Det är den grå massan och tiden. Och jag är inte dummare än att jag förstår att Ohlsson-Wallins stjärna är stigande. Ett skickligt marknadsförings-stunt av henne, således. Ett sådant som bryter isen. Motsatsen är Lars Wilks, en konstnär alltmer på väg ut i kylan.

Så vad är det jag säger här? Jo, att visserligen är det så att det är den grå massan som avgör vad som är bra konst och inte. Verkligen, på riktigt, de definierar det. Men samtidigt skall man komma ihåg att den grå massan är korrupt. Om det nu inte är så att man har ekonomiska intressen i konst, så skall man därför bara gå efter sig själv.
Det innebär inte att man har rätt, ack, ack nej! Men att ens upplevelse av konstvärden åtminstone är äkta. För en själv.

Van Gogh och Vivian Maier behövde inte ryggdunkandet från kolleger och kritiker, och gjorde det inte för pengar.
Rembrandt och Shakespear gjorde det däremot definitivt i första hand för pengarna. Det finns alla sorter.
Svar från Benganbus 2013-03-10 20:19
Kan väl tycka, att det e litet konstigt att inte fler på FS tycker i det här ämnet! ;) E det så få som e konstintresserade här på FS? ;) Tror också att fotokonsten har fått det svårare då det finns så många fotokonstnärer numera! Och det löser några genom att via sina kontakter få hjälp med att komma fram. Och då finns det ofta kommersiella intressen med såklart, nå't måste man få för att lyfta fram en konstnär! :)

Jag kan väl tycka om Ohlsson-Wallin också, men så här fungerar modern marknadsföring. Nu vet många fler vem hon är! ;)
/B