The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1799 / Ok, vad göra idag då...? Kanske ladda en Leica M2 med film och... :)

 

 

 

 

 


Få se nu vad som e pg och vad som redan gjorts idag!
Datum för planeringsmöte med Konstrundegruppen e spikat, inköp av Tri-X e Pg, hittat ny spännande öl, tittade nyss på Tyska bilder (Allmänbildning) kollade av några Jupiter/Zeiss-objektiv för min M Leica, lagade mat till min fru och mig, (matlåda till frun) laddade se'n en Leica M2 med Tri-X, och skulle sedan sätta på ett Jupiter-3 objektiv, men vilket?  ;) Jag gillar Leica M2, för den är litet uppkäftigt och enerverande (för omgivningen) långsam i filmladdningen! Och skall snart också framkalla två rullar film, en Tri-X och en T Max 100, det får bli samma tid i framkallningen för båda!

Tyska bilder!   Jan Bernhardtz, Berlin

 

 

 

Ölinformation!    Och sannolikt är det här en ovanligt nyttig öl! Läs min kommentar till Ylvas kommentar sist i bloggen!  :)

 Å finns det nå'n djurkännare som kan se vad det är för ett djur på ölburken? E det en björn med hjorthorn...eller? :)

 

Läser också, som jag sagt i en tidigare blogg, två böcker om retorik! Skall fortsätta i eftermiddag.
Retorik e intressant och spännande, för retoriken är inte bara en talekonst, utan mycket användbar även i marknadsföring, som tex politik!  (Utan att många inser det!)
"Jag väljer själv", säger nog de flesta!  Ok, säger jag...  ;)

Brukar även tänka på det här också när det kommer nya mobiltelefoner av ett mycket känt företag!
Och även om det här företaget har nå't fel i sin nya telefon, så försvaras företaget intensivt av sina anhängare i vått och tort! Visst e det intressant! Att retoriskt (eller kalla det marknadsmässigt) ha kunnat skapa en så'n solidarisk och trevlig användarkrets!  ;)

 

Marknadsföring E intressant! Nytt e bra, men ändå kan man picka litet på det nostalgiska också!
Tex som Olympus gjort med sin OM-D!
Här är tex ett intressant marknadsföringsföredrag, vad gäller nytt och nostalgiskt!
http://vimeo.com/7152322

 


Nåja, nu till något helt annat!  ;)
Läste i DN i morse.
Vet ni skillnaden mellan 100 gradigt kokande vatten och en rät vinkel?
10 grader!  :)

Påminner om Monte Pytons kanot/öl-liknelse.
"Vi tycker att amerikanskt öl är som att älska i en kanot, det är väldigt nära vatten!"
Eller så här i original:
"We find your American beer like making love in a canoe. It's fucking close to water"

 

 

Ok, kära vänner, efter att ha läst den här bloggen, så inser ni säkert att jag inte haft så mycket att blogga om i dag! Men allt är ju relativt!  :)
Hur som helst, hoppas att ni ändå får en bra dag i fortsättningen, trots den här bloggen!

/Bengan


Ps. Det blir inte ett Jupiter-objektiv på M 2:an, utan ett Zorki-objektiv från 1949! 
Serienummer invändigt på Zorkin är:  2.861.711  :)  Se'n att det är några små glasblåsor i optiken, men det kan jag leva med!  ;)

 

 

 

 

Inlagt 2012-10-18 14:24 | Läst 2515 ggr. | Permalink

"Gisssar på en Bjölg. Men ölet ser nyttigt ut. Oatmeal minsann! (de har jäst havregrynsgröt alltså). Det var inte förrän i vuxen ålder jag fattade tomatvitsen. Kom nu ketchup = Hey you, catch up! Man skulle ha gift sig med någon som är yngre så man kunde få vara pensionär i fred ett tag..."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Gisssar på en Bjölg. Men ölet ser nyttigt ut. Oatmeal minsann! (de har jäst havregrynsgröt alltså).

Det var inte förrän i vuxen ålder jag fattade tomatvitsen. Kom nu ketchup = Hey you, catch up!

Man skulle ha gift sig med någon som är yngre så man kunde få vara pensionär i fred ett tag...
Svar från Benganbus 2012-10-18 17:50
Havre är i sig intressant. Havren innehåller bla avenantramid.
Avenantramider har antioxidativa, antiinflammatoriska och har antiaterosklerotiska egenskaper.
Havre innehåller betaglukan - som är vattenlöslig, och därför bildar gel i mag-tarm kanalen.
Och havrens betaglukan är blodsockerreglerande.
Havrens betaglukaner har även en kolesterolsänkande effekt.
Därför tror jag starkt på den här ölen!! :)

Vad gäller ålderskillnad, det tänkte man inte på när man va yngre!
Då styrde känslorna! ;) ;) :)
/B
Det kallas "Corporate religion" när ett varumärke blir så starkt att det marknadsförs och försvaras av användarna. Andra exempel är Coca Cola, Harley Davidson, Leica m fl. Då har också varumärket blivit synonymt med en livsstil.
Men det är väl rätt mycket amerikansk öl som är långt från vatten. Drack en Gubna från Oscar Blues igår, har inte mycket med vatten att göra :-)