The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1738 / DN i dag Lördag. Den analoga subkulturen lever! :)

 

 

Läst i DN i dag:  "Plåtat. Vid sidan om digitalkamerorna leveren stark subkultur kring de klassiska kamerorna med film. Begagnade kan de fås för rena vrakpriser - snåla retrorävar och nyvaknade analogfantaster kan göra fina fynd, visar Johan Smitt."

 

 

Läs mer om Subkultur:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Subkultur

Men ni som kanske blir litet oroliga, det här är ingen stor subkulturell rörelse, pytteliten skall man nog kalla den i jämförelse med det digitala!   ;)

 

För övrigt så sitter jag och förbereder en "subkulturell" grej som skall hänga på Samlingsutställningen nere hos ART LAB under Gnesta Konstrunda.  Inlämning i dag mellan 10-12!  De e litet brådis alltså!  :)

Varje deltagare i konstrundan skall visa ett alster, eller ha information om vad man kommer att visa under konstrundan. Det här skall hänga centralt i Gnesta hos ART LAB så besökaren kan se vad som kan vara värt att titta på under själva konstrundan. Konstrundan är spridd över hela kommunen, så man hinner knappast med någon större behållning besöka alla konstnärerna under de här två dagarna.

Nog för idag!
Slut för idag!

/Bengan

 

 

Inlagt 2012-08-25 08:24 | Läst 4156 ggr. | Permalink

"Synd bara att ytterligare en film och fotopappersfabrikant nu kommer att försvinna som det ser ut. Fotokemika i Kroatien har så nedsliten maskinpark att det blir alldeles för dyrt att laga den. Den är ju från 1950-talet. Man gör ju en hel del film och papper åt nybildade Adox och produkterna säljs under både Efke/Emaks/Varycon- och Adox-namn. Dock kommer de Adox-produkter som tillverkas i andra fabriker att finnas kvar, t.ex deras nya och eminenta MCC110, som är ett fantastiskt bra papper. Det är ekvivalent med tidigare Agfa Multicontrast och görs i Tyskland i Agfas originalmaskiner som åter tagits i drift. Sen det där med det analoga är ju något man kan diskutera. Oftast tänker man då på enbart fotograferingen, att man använder film. De flesta digitaliserar ju sina negativ och kör digitalt i slutändan ändå, så är man egentligen så analog när det kommer till kritan? Frågan är också om de kvarvarande fabrikanterna enbart kan leva på sin filmproduktion? När allt färre håller sig kvar i mörkrummet kommer efterfrågan på deras papper försvinna och då kanske det inte är så intressant längre, vad vet jag? Fast Kodak verkar ju klara sig enbart på filmsidan, eller...? http://gelatin-silver.blogspot.com"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Synd bara att ytterligare en film och fotopappersfabrikant nu kommer att försvinna som det ser ut. Fotokemika i Kroatien har så nedsliten maskinpark att det blir alldeles för dyrt att laga den. Den är ju från 1950-talet. Man gör ju en hel del film och papper åt nybildade Adox och produkterna säljs under både Efke/Emaks/Varycon- och Adox-namn. Dock kommer de Adox-produkter som tillverkas i andra fabriker att finnas kvar, t.ex deras nya och eminenta MCC110, som är ett fantastiskt bra papper. Det är ekvivalent med tidigare Agfa Multicontrast och görs i Tyskland i Agfas originalmaskiner som åter tagits i drift.

Sen det där med det analoga är ju något man kan diskutera. Oftast tänker man då på enbart fotograferingen, att man använder film. De flesta digitaliserar ju sina negativ och kör digitalt i slutändan ändå, så är man egentligen så analog när det kommer till kritan? Frågan är också om de kvarvarande fabrikanterna enbart kan leva på sin filmproduktion? När allt färre håller sig kvar i mörkrummet kommer efterfrågan på deras papper försvinna och då kanske det inte är så intressant längre, vad vet jag? Fast Kodak verkar ju klara sig enbart på filmsidan, eller...?

http://gelatin-silver.blogspot.com
N Thomas Meldert 2012-08-25 11:28
Jag läste någonstans att Kodak vill sälja sin filmproduktion. Men bara till någon som fortsätter med den. Man fick ju hjärtknip och förlösning med bara några raders mellanrum. Jag befarar att all filmproduktion inom tio år kommer att förvaltas av Ilford och Fuji som suger upp alla andra under sina vingar.
Frågan om huruvida den analoga kulturen är jätteliten är ju relativ. Det säljs mera film i dag än det gjorde på 1930-talet. Det är snarare den digitala fotografin som har blivit jättestor tack vare lättillgängligheten och enkelheten.
Någon som tror att lättillgänglighet och enkelhet främjar ett gott arbete?
Nils Bergqvist 2012-08-25 10:40
På 30-talet fanns ju inte så mycket folk heller, och de som hade tillgång till modernitéter som vatten, el, etc var ännu färre. Så visst är allting relativt. Den analoga kulturen har minskat rätt mycket från ca 1995 till 2005. Sen har det stabiliserat sig lite grand tror jag och både Ilford och Kodak har rapporterat lite ökad filmförsäljning i svartvitt under 2010-11. Men jämför man med 1930 så kan det fortfarande vara en mycket större analog produktion. Tror även att det fortfarande produceras fler vinylskivor idag än det kom ut stenkakor på 30-40-talen kanske? Och det där med gott arbete är en intressant fråga. Någon som tror att en handgjord Carl-Malmsten-möbel håller bättre kvalitét än en massproducerad Klippan-soffa från IKEA?

http://gelatin-silver.blogspot.com
syntax 2012-08-25 14:48
Massmarknaden eller masskulturen är ju alltid självkanibaliserande. Det var underbart att segla i Stockholms skärgård på 1920-talet - för den som hade råd och tid. I dag är det nedsmutsat och knökfullt av båtarnas motsvarighet till Klippan-soffa från IKEA.
Anders F. Eriksson 2012-08-26 02:13
Menar du med det att det är dåligt att fotografin blivit mer lättillgänglig tack vara den digitala tekniken? I och med att fler får möjligheten att fotografera kommer fler bra fotografer så småningom dyka upp.

Är förresten segling något som borde vara förbehållet de som har gott om pengar?
syntax 2012-08-26 10:10
Nja - jag tror att du blandar ihop det normativa med det faktiska. Det vill säga "bör" och "är".
Det är roligt med pluralism. Vi välkomnar den även när det gäller fotografisk teknik
/H