The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1698 / Sonnar 1,5:an och dess systrar är ingen allroundoptik, utan en spännande specialoptik!

 

 

 

 

 

Ni som funderar på en Sonnar 1,5:a eller Jupiter-3 till M Leica och liknande, tänk på att det här är en specialoptik, mao inget för tegelväggar!  ;)

Optiken räknades ut under en tid då det varken fanns datorer för beräkningar eller antireflex-behandling eller de glassorter vi har idag, så det är utifrån detta man får bedöma konstruktionen. Men visst finns det skärpa i optiken, även på full öppning, så det är inget problem!

 

 

 

Men nackdelar då? Hög distorsion och stor bildfältskökning är det man får räkna med.

Men med antireflexbehandlingen, som kom på 1940-talet litet mer allmänt,  så kommer optiken upp i en mycket bra klass vad gäller motljusegenskaper, kontrast och skärpa!

 

 

 

 

Så se det som en spännande reportageoptik, med mycket mytos, där det intressanta finns i bildens mitt, inte i periferin! ;)


/Bengan


Ps. Det här "nackdelarna" gäller nog även den nyutvecklade  C Sonnar T* 1,5/50 ZM som Zeiss gjort till sin Zeiss Ikon-kamera.

 

 

 

Inlagt 2012-07-17 10:16 | Läst 3657 ggr. | Permalink

"Sonnaren river alla tegelväggar. De begränsar fotografen. Fotografen behöver konstnärlig frihet. Det ger Sonnaren"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Sonnaren river alla tegelväggar. De begränsar fotografen. Fotografen behöver konstnärlig frihet. Det ger Sonnaren
Svar från Benganbus 2012-07-17 10:38
Sonnar 1,5:an e mycket mytos också, men passar inte alla! ;)
/B
Jag kör ju nästan bara med Jupiter 8 på min Canon 7 :-) Det funkar bra. Visst är den lite mjuk i kontrasterna vid motljus, men det är okej. Kan ju också delvis bero på att jag inte använder motljusskydd.

Kul i alla fall att man kan hitta dessa ganska bra gluggar för några futtiga hundralappar.
Svar från Benganbus 2012-07-17 10:37
Du skulle försöka få tag på en Jupiter-3, då den tillverkades efter helt andra premisser i fd. CCCP än vad Jupiter-8 gjorde. Jupiter-3 fick bla specialbeställas, och tillverkades med större nogrannhet och med bättre efterkontroll.
/B
Joakim K E Johansson 2012-07-17 10:44
Jo, jag vet. Spanar just in en Jupiter 3 på ebay efter att ha läst din recension här på Fotosidan ;-)
Jag har också en optik (ganska ny sådan) Voigtländer Color-Skopar C 2,5/35mm som också är dålig (för att inte säga helt kass) när man fotar av en tegelvägg. Vid praktisk foto av tredimensionella motiv presterar den däremot alldeles ypperligt. Efter min tegelväggstest funderade jag allvarligt på att byta den, men när jag sedan tittade på resten av bilderna på filmen med tegelväggen ångrade jag mig. Vet man bara att man ska byta optik när man fotar rakt mot tegelväggar så funkar det ju rätt bra ändå.

http://gelatin-silver.blogspot.com
Bostromi 2012-07-17 18:51
Trodde först att du skulle byta tegelvägg....

Köpte min J3 (och J12 mm) här:
http://fedka.com/catalog/index.php?cPath=24&osCsid=2e1bfda052e7cec747768ee14c688ce0
/Bengan 2012-07-17 19:49
Ok, vad allt har blivit dyrt! ;)
Just nu sitter en Summicron 50 mm från 1956 på min M2 under tiden jag plåtar mig fram till en gedigen uppfattning om den. Den är inte dum alls men jag har hittills inte fått fram den speciella magi som jag tycker min Sonnar ger på nära avstånd. Men visst är det just "up close" som det blir så där oemotståndligt bra. Gärna utomhus i sk. gråväder brukar hjälpa.
Den här sommaren är månne en riktig sonnarsommar med sina tunga moln och strilande regn ;)
Den gamla summicronen är dock inte dum den heller...

/H
Ps. Min Jupiter-3 gjorde f.ö. tjänst på en Sony Nex-3 när en prisbelönt film producerades nu i våras. De körde på full öppning hela tiden. He he... Ds.