The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1473 / Black and white are the colors of photography, or perhaps on some form of photography...

 

 

 

"Black and white are the colors of photography. To me they symbolize the alternatives of hope and despair to which mankind is forever subjected"
(Robert Frank)


Tog bort färgen på en av de boxningsbilder jag har tagit hos Hammarby IF Boxning.

 

 

 

Hammarby IF Boxning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inlagt 2012-03-17 09:11 | Läst 3363 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Och ögat fångas genast av ansiktet istället för den stora blåa handsken, Vad ska man ha färg till?
Färg är endast ett komplement - gråskalan en grundförutsättning
Tycker Leif
Fotografera på instinkt och strunta i färg. Ladda M3:an istället
Svar från Benganbus 2012-03-17 22:08
Jag har ingen M3:a!! Skall jag behöva köpa en så'n nu också??
/B
Svettig bild men var är kornet? ;)
/Analogtalibanen
Svar från Benganbus 2012-03-17 22:09
Har hört att det finns appar för så'nt, så det kommer! :)
B)
2012-03-17 10:28   Anders
Ibland distraherar färgen. Det kan även ljusa och mörka partier göra med varandra i en svartvit bild.
Bra bild, men jag har ett förslag: Gör handskarna mörkare (efterbelys) i den svartvita bilden, blicken söker sig gärna till de ljusare partierna. Det är samma problem med färgbilden, men där tillkommer också färgen som lyser.
Här har du valt ett nästan extremt exempel på färgen som distraherande element. Å andra sidan har jag nu fått vetskap om att det finns bäbisblå boxhandskar, det hade jag ingen aning om, Nä i det här fallet, och oftast annars, funkar bilden bäst i S/V IMHO. Har plåtat mycket jazz dom senaste åren och det brukar bli bäst i S/V, tidlöst...
Går o väntar på min analoga Nikon som jag köpt från Danmark för 203 SEK, den ska laddas med TRI-X!! Ha det gött!
Va fan, en dogmafotograf kan väl inte hålla på sådär och välja och vela? Nä, skämt åsido. ;) Jag håller med Robert Frank. Men just i detta fallet, tycker jag faktiskt att färgbilden är bättre. Men det kanske har att göra med att den svartvita är större (och därför inte kan se hela bilden på skärm utan att scrolla, och kanske sämre bildkvalitet) eller för att du gjort den en aningen mjukare och mörkare (?).
Även jag tycker att färgbilden är bättre. Den svartvita bilden betonar på ett felaktigt sätt (gentemot verkligheten) något dramatiskt och bakgårdsaktigt. Bakgårdsromantik alltså.
Avskalat är ju bäst!
"Black and white are the colors of photography”.
Göran
Ja får väl vara kärringen mot strömmen då.
Just den här bilden tycker jag är lika bra i färg som i svartvitt, jag tycker kanske till och med om den bättre i färg. Anledningen är att det inte finns något i färgen som distraherar utan snarare förtydligar boxarens verklighet. Jag har märkt med mig själv att jag börjat tycka bättre om färg vartefter, men det är svårt, en färgglad papperskorg i bakgrunden till exempel kan förstöra en bild. Å andra sidan om man tänker färg så går det ju att använda den kreativt, som Ernst Haas eller Saul Leiter med flera gjort. Sedan går ju detta med färg lite i vågor, det var väldigt poppis i början av 1900 talet, visade det sig när jag köpte en bok om New York här om sistens. Men åter till din boxare: just färgskalan på väggarna till exempel tycker jag förstärker känslan av ruffig boxningslokal dessutom tycker jag färgen på boxhandskarna och de röda inslagen bryter av på ett snyggt sätt och gör bilden spännande. Ja du ser hur olika man kan tycka. ;)
-affe
Ps. såg nu att flera tycker att färgbilden är bättre. ;)
Ok, se'nt påkopplad på internet så ser jag en hel del kommentarer och tyckanden om vad som är fotografins rätta färg!
Tack för det!
Har suttit och läst och funderat en stund....!

Kan väl hålla med Johan Pihl, de e ett förbannat velande! ;) :)

Men vad gäller bilden, så tycker jag färgbilden nog "håller bättre", för jag tycker att det är litet oskärpa, rörelseoskärpa? i ansiktet, och det klarar färgbilden bra, men inte den svartvita!

Men i det stora hela, så är boxning svartvitt för mig!
Å fråga mig inte varför!
Eller att det är väldigt få, och intetsägande färger inblandade kanske....
/B
Den här diskussionen kommer ju upp med jämna mellanrum. Tycker därför att man måste påminna om ursprungsläget.
När fotografin var alldeles ung runt mitten av 1800-talet, och man hade insett att man kunde "teckna med ljuset", var frustrationen stor över att man inte kunde göra det i färg. Man ansåg att den svartvita återgivningen var en svår brist i den nya tekniken. Man hävdade detta på ett mycket självklart sätt - eftersom verkligheten är i färg, och det nya med den fotografiska tekniken var just att fånga den exakta projiceringen av verkligheten.
Så småningom gjorde man en dygd av nödvändigheten, och experimenterade med stilarter och framställningar som kunde göra det svartvita acceptabelt - när man nu ändå inte kunde få färg. Så småningom blev dessa stilarter cementerade på ett sådant sätt att man i många sammanhang såg det svartvita som överlägset - och glömde bort att alla tidigare hade krävt färg. Där är vi i dag. Vi har tillfullo den efterlängtade färgen - men då har vi blivit så låsta vid substitutframställningarna att vi inte riktigt kan glädja oss åt färgen. Ändlösa diskussioner torde följa...