The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1251 / Att pröva en annan brännvidd, det kan väl inte vara så svårt!?
Helena Hildur, konstnär
Det bästa för en fotograf det är nog att lära sig en utrustning, eller använde den utrustning som man känner och behärskar till fullo, vare sig det gäller gatufoto eller ateljefoto, för att se'n fokusera på själva bildskapandet!
Låter som ett bra och praktiskt tänk va?
Jag har under åren fotat ganska mycket med brännvidden 35 mm,
nu prövar jag brännvidden 50 mm ett tag, ett ryskt objektiv från 1957.
Varför då, kanske någon undrar? 50 mm och ett gammalt ryskt objektiv!?
Tänk om alla frågor va lätta att svara på....
Jag har problem med att ständig vara litet för nära vid mitt nya fotande,
50 mm blir som ett kort tele för mig, jämfört med 35 mm...
Men jag ger inte upp! Jag tränar vidare! :)
/Bengan
Ps. En tidigare träningsbild med 50 mm. Här började jag upptäcka att jag kom för nära hela tiden, så här blev att ta ett steg tillbaka innan jag tog bilden.
Pattrick Dallard, konstnär
Jag tror inte att din fina porträttkonst lider av ett 50mm. 35:an har ju det problemet när det gäller porträtt, att man luras att gå för nära, och då ger perspektivet ett förvrängt ansikte; stora näsor bland annat. Tror säkert att du som är gammal i gården behärskar även detta, men många kan det inte. Själv vill jag inte gärna bli avporträtterad om jag ser att det sitter ett vidvinkel på. Tillhör rörelsen; Våga Vägra Vidvinkel :-)
Synd att jag missade Ellen, jag får leva med den anmärkningen. Kommer igen nästa gång.
/John-Erik
Jag har gjort många tappra försök med 50 mm och nu är det snart dags för mig att göra ännu ett försök, det ligger ett 50 mm på Posten och väntar på mig. Önskar bara att det hade varit ett litet ryskt objektiv med ljusstyrka 1,5 men det är det tyvärr inte... Det är ett tungt och otympligt japanskt 50 mm men å andra sidan kanske jag kan byta det mot ett bra 50 mm för Leica M om jag skulle tröttna på det :)
//Chasid