The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1228 / Den analogtalibana révélateursplittringen!

 


Jag trodde vissa saker va enkla, man framkallar bara filmen, men efter den förra bloggen fattar jag att så enkelt är det nu inte.

Bakgrund: Jag hade ju blivit "pålurad" en enkel och tillförlitlig och modern film/framkallningskombination, Kodak T-Max 400 och XTOL, av några "fotovänner" på Söder. Dom påstod i alla fall att den va enkel, tillförlitlig och bäst!  (Min tidigare kombination va Tri-X/D-76)

Men under diskussionens gång i förra bloggen upptäcker jag en massa avikande åsikter, och till slut säger en analogist från Uppsala-brödraskapet, att kombinationen T-max 400 och XTOL i stort sett är skräp! ;)

Suck, de va enklare förr!! ;)

Därför undvikar jag att tala om framkallning i dag och visar istället några bilder tagna med en optik som är tillverkad förr!

Och det gäller KMZ Jupiter-3 optiken som jag skrivit om tidigare!
KMZ-fabriken  (Sovjet) tog över en del av Sonnar-objektiven 1945,
och då Zeiss-grundmaterialet tog slut nå'n gång på tidigt 1950-tal,
så verkar KMZ ha kopierat Sonnar-konstruktionen mycket bra!
Den här 1,5/5 cm optiken är från 1956.

 

 

Bild tagen på lampa. Bl 1,5 och 1/30

 

 

 

Tycker optiken klarar sig bra, och skärpan ligger där den ska.

 

 

 

Gråväder utomhus går också bra.  Bl 8 och 1/250

 

 

 

Diskussion inomhus, bl 2 och 1/125

 

 

 

Här sitter KMZ-optiken på M4:an.

Och som sagt, optiken är från 1956, och har en enkel antireflexbehandling, men jag tycker den funkar bra, trots att T-Max 400 och XTOL va inblandade!  ;)

Och inga nyheter är bra nyheter! :)
Så jag skall fortsätta att fota med den här gamla optiken ett tag till! :)

Och varför inte återanvända mera kära fotovänner, å inte bara köpa nytt hela tiden!?

/Bengan 

 

 

 

Inlagt 2011-08-25 12:11 | Läst 3446 ggr. | Permalink

"Du kan inte hålla på att skylla ifrån dig hela tiden Bengt. Berätta istället vad som gick fel med din häromdagen så oslagbara kombination med Xtol och T-Max. :)"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Du kan inte hålla på att skylla ifrån dig hela tiden Bengt. Berätta istället vad som gick fel med din häromdagen så oslagbara kombination med Xtol och T-Max. :)
avslutad130917 2011-08-25 12:19
Låter intressant, låt höra. Tycker att klassisk 27 DIN film och HC 110 låter väldigt intressant.
Svar från Benganbus 2011-08-25 12:24
Någon (inga namn här) påstod i förra bloggen, "Personligen slutade jag med Xtol för jag kände att den ryckte livet självt ur mina bilder; neggen var otroligt platta och livlösa".

Jaha herr Fotograf Borg, vad svarar du på det där tunga påståendet från en av de Norröna!?
/B
N Thomas Meldert 2011-08-25 12:46
"Var och en blir salig på sin fason", var det nån äldre herre som yttrade i tid och otid =) Inget att bry sig om alltså. Skitpratet om Tmax400 och XTOL...
avslutad130917 2011-08-25 13:14
Tomas, det handlar inte om att bli salig, utan om att övertyga sig själv och andra om att jag har valt en enda rätta vägen :-)
N Thomas Meldert 2011-08-25 16:25
Alf, varför övertyga överhuvudtaget. Det är ju bara att köra sitt race och låta andra köra sina. Alla kommer i mål =)
butreion 2011-08-26 09:39
Nämn gärna mitt namn, jag är en stor pojke som gillar att tycka saker och ibland också öppnar truten. Vill man kalla det för "skitprat" - go nuts.

Jag tänkte att ordet 'personligen' skulle indikera en viss subjektivitet, men det kanske var svårtolkat. För att förtydliga så talar jag endast för mig själv och gillar ni en viss film- framkallarkombination står det er naturligtvis fritt att använda den.

Det är säkert bara - som någon nämnde i det andra blogginlägget - jag och min Elmar som beter oss annorlunda när vi känner på oss att det ska framkallas i kattpiss, förlåt, Xtol. Eller kanske jag tolkade det fel.

Ha en trevlig helg allesammans, och skitprata lugnt!

Johan
Låter mera som farisékäbbel än den rena läran* tycker jag ;)
/Analogtalibanen

*Fotoglädje, Leica, Sonnar, Rollei 80S och Rodinal 1:100 ???
om de är bäst vet jag inte,men jag har iaf hittat i mitt tycke då de gäller filmframk fx 39 tmax 400 1+9 9,5 min triex 1+9 8min kenmere 100 1+14 9,5 min ock slutligen neopan acros iso 200 1+9 6 min alla dom här komb ger som jag ser de et mycket bra resultat,men de finns säkert bätre,men så länge jag själv är nöjd finns de ingen anledning at krångla till de me at exp hit o dit me olika framk komb som jag kanske trivs bäst me är nog kentmere 100 o tmax 400 så de lutar nog åt at jag skippar dom andra filmerna o fortsätter me dom sist nämda harald f.d trondheim trönder
Tmax 400 och Xtol är en utmärkt kombination. Jag har ju testat lite som du vet och kan garantera att det enda du kommer märka i skillnad mellan xtol och d76 är att du får ut lite högre känslighet. Alltså om du kör till exempel en tri-x på 320 asa i d76 och en tri-x på 400 asa i xtol är jag ganska säker på att du inte kommer att se någon skillnad på negativen.

Sedan om man kör med högakutans framkallare som till exempel fx39 kommer man givetvis få ett annat resultat där det mest påtagliga är ett grövre korn enligt min erfarenhet. Dessa framkallare kan funka för tkorns filmer där korntillväxten inte spelar så stor roll. Men personligan använder jag dem bara för storformat och nattfotografering (rodinal 1+100) då den tillsammans med sparsam agitering ger en kompenserande effekt som håller tillbaka kontrasten. Men när det gäller storformat behöver man inte heller bry sig om kornet.

Fin bild, diskussionen. ;)
-affe
butreion 2011-08-26 14:35
Jag vet en kille som tycker att lingonsylt på kebabrulle är en finfin kombination. Det tycker inte jag. Min kamrat skulle dock aldrig få för sig att påstå att det han gillar "är" en objektivt utmärkt kombination; han vet att det kan ses som arrogant.

Johan
alf109 2011-08-26 16:03
Alla kan som bekant inte gilla allt. Många experter här på FS som påstår både det ena och det andra. Bara att testa själv för att vara säker.
butreion 2011-08-26 20:13
Alf, du behöver absolut inte känna dig tvungen att prova lingonsylt på kebabrulle, naturlig slutledningsförmåga torde räcka, åtminstone i det fallet.