The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1151 / Varför analogt?
Jag hittade två intressanta kommentarer i en av mina tidigare bloggar, och dom här två inläggen kommer nog att generera en blogg litet senare av mig! :)
Här kommer inläggen!
--------------------------------------------------------------------
Staffan Johansson skriver 2011-05-28 21:03
Besvara Hej Thomas! Du skriver: "Det var större krav på känsla i bilderna förr.
Nu är det bara skärpa som gäller. Suck. "
Hur vore det om du skulle försöka utveckla den här analysen litet djupare i din blogg, eller vid lämpligt möte på Franzens fik på puckeln? (Om du vågar...)
Är det vid bedömning av konstverk som fotografi etc. tillräckligt att ge omdömen om verken av följande bipolära typ:
1. Jag gillar känslan.
0. Det finns ingen känsla.
För min del ser jag den här typen av värdering som aningen andefattig och litet väl hårt digitaliserad! Åtminstone borde man kunna verbalisera i ett eller två ord VILKEN känsla som man upplever, gillar eller ogillar.
Ursäkta en undring men jag frågar eftersom jag vet att du inte är religiös när det gäller kamerateknologi - nybliven ägare till en Fujifilm X100 som du är!
Skulle vi inte hellre bedöma bilder, snacka om budskap, form och innehåll
än detta eviga tugg om analog (eg. heter det kemisk) eller digital teknologi?
Thomas Meldert svarar 2011-05-28 21:58
Besvara Min spontana reaktion på Bengts inlägg. Bäste Staffan,
jag brottas hela tiden med ett par frågor: Varför är det roligare att fotografera analogt än digitalt?
Varför är jag så förstjust i gamla bilder som tekniskt sett kanske inte är perfekta mer än att gilla färska, skitbra digitala bilder? (bland mina favoriter finns många skitbra digitala bilder)
Jag har inte svaret. Och jag tror att jag söker en slags Graal inom fotografin. Jag är rädd att jag inte kommer att finna den. Jag är ännu inte redo att diskutera frågorna men mina funderingar går vidare och det är mycket troligt att jag bloggar om det så småningom , dock inte i närtid (jag har redan gjort några ansatser som raderats). Jag är inte religiös när det gäller kamerateknologi, det vet du, och jag pratar hellre om bilder ur ett innehållsperspektiv hellre än att bedöma det tekniska (som jag för alldel kan uppskatta ändå). Analysen fortsätter alltså i Vällingby och spåren jag finner hamnar nog i bloggen.
----------------------------------------------------------------
Och även jag är inne på Thomas linje, och kan som Thomas inte riktigt ta på det här, varför jag fortfarande gillar att fota analogt, men jag funderar vidare på det hela!
Jag vill kanske kalla det "magiskt" att fotografera med det analoga, "magiskt" på ett positivt sätt, men jag återkommer i ämnet! :)
/Bengan
Strävan efter skarpare och ljusstarkare objektiv har väl funnits sedan fotografins barndom. Menisklinsen gav ett planare bildfält och en något minskad astigmatism. Akromaten förbättrade skärpan även i svartvitt. Med Aplanaten (eller Rectilinear) minskade koma, distorsion, och både sfärisk och kromatisk abberation, och den höjde också ljusstyrkan. Med Tessaren blev man av med astigmatismen. Sonnar och diverse dubbelgauss-konstruktioner kom ytterligare några decennier senare.
Snarare finns det väl nu delvis en rörelse från det här med absolut skärpa. Jag tänker t ex på toycameras, och diverse hipstamatic-appar.
Egentligen behöver man ju inte motivera sina val för någon annan än sig själv?
Problematiskt blir det först om man hävdar att de egna valen är rätt och andras fel, alltså om man övervärderar sig själv som någon sorts sanningsvittne i objektiv mening.
Vissa parametrar är mätbara, som upplösning, kontrast, aberrationer osv, andra kan vara mer känslomässiga som analogt eller digitalt till exempel. Det kan vara viktigt att hålla isär de kvantifierbara egenskaperna från de känslomässiga och jag kan tycka att det är detta man missar emellanåt.
Om det i huvudsak är bild man är intresserad av tar man den utrustning man har till hands eller trivs med och fotograferar, oavsett vad denna består av kan jag tycka. Lyckade eller mindre lyckade bilder beror nog ganska sällan på tekniken i sig, åtminstone inte om man jämför jämförbara objekt.
Huvudsaken måste vara att man själv är nöjd. ;)
-affe
Slutsats: att en analogkamera känns trevligare i handen ger inget plus till den kemiska tekniken som sådan. Men det kan förklara fotografens upplevelse av inspiration. En inspiration han dock kunde finna vid användningen av den digitala kameran också, om han bestämde sig för att komma över inlärningströskeln med lite mer gott humör :-) Dock, valet är fritt, och i slutändan är det bilden vi ska titta på och diskutera. Tycker jag.
Jag kan ärligen säga att jag HATAR 99% av alla nytillverkade kameror. De är så fula, så fel och så opersonliga att det gör ont när man ändå hostar upp pengarna och köper en för att det inte finns något annat. Alla de analoga kameror jag köpt har jag däremot dreglat över och mått otroligt bra av att använda, även om de inte varit perfekta.
Det är EN av anledningarna till att jag gått bakvägen så att säga, från digitalt till analogt. En av de andra anledningarna är att det är "hemligt" att fota analogt. Du får ingen som helst hjälp. Blir bilden kass vet du det inte förrän den är framkallad och klar, vilket automagiskt gör att man anstränger sig mycket mer och därmed tar man mycket bättre bilder. Dessutom ger det en frihetskänsla att bara gå därifrån när man tagit sin bild. Du behöver inte ta en till, och en till, och en till.
Själva mediet i sig kvittar för mig. Generellt får man redigt mycket sämre kvalitet för pengarna med analogt, även om det förskjuts åt andra hållet ju större filmformatet är. I alla fall om man som jag jobbar med bilderna i datorn. ISO 400-film är ju ungefär som ISO 3200 på en digitalkamera med småbildsformat. Och en storformatkamera samt framkallningsutrustning kan du få för en spottstyver. Förstoringsapparat blir kanske däremot värre.
Idag har jag fotat en och en halv rulle med Pentax 67II. Det har varit en fröjd att ta dessa 15 bilder. Hade jag fotat digitalt hade jag säkert tagit åtminstone 50 bilder eller fler, och jag vet att de skulle ha varit sämre. Jag vet dessutom att många andra hade tagit hundratals bilder vid samma tillfälle (Gärdesloppet), och sen suttit och slitit sitt hår framför datorn när det ska rensas agnar från vete.