The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1084 / Den "icketänkande" gatufotografen!

 

 

 

 

Roulette 2.

 

Jag upplever att flera av de bästa bilderna jag har tagit har tillkommit av en slump. Eller kalla det kanske ingivelse, eller kanske med ett finare ord, intuition.   http://sv.wikipedia.org/wiki/Intuition

Nu menar jag inte ren dokumentationsfotografering, eller då jag tar mina semesterbilder, då måste man nog ställa upp motiven på rad, utan det här gäller en annan typ av fotografi, som skall locka betraktaren mera...

 

Som en liten jämförelse kan man ta en bok, där man lockar in åskådaren till läsning genom att börja antyda något spännande, och får då läsaren att stanna kvar och undra och "läsa" vidare i boken eller bilden.... ;)

För det använda det omvända, att skriva en bok där det avslöjas att betjänten är mördaren redan på första sidan!  Klart och övertydligt, men hur många fortsätter att läsa den boken!?  ;) :)
Jag tänker ofta på det här när jag ser bilder med långa förklarande rubriker..
Som gör själva bilden nästan överflödig!?  ;)

 

Hjärnan hos oss människor registrerar ständig en större del av världen omkring oss utan att vi är medvetna om det!   Det här har man upptäckt inom forskningen.

Så för att återgå till den "icketänkande" gatufotografen, jag tror att många av mina bilder tillkommer av en slags slump, fast ändå inte.
För vi människor tar som sagt in en massa intryck hela tiden utan att vara medvetna om det, och ibland känner vi igen något vi ser, som gör att vi reagerar intuitivt...  och kanske säger, "Det här känner jag igen...?"


 

Hornsgatan



Många gånger så kan jag se "nå't konstigt" på sta'n  ;)  och  fattar inte sammanhanget just då, men brukar ändå trycka av kameran för säkerhets skull! :)

Och visst kan det bli många missar, självklart, men ibland kommer det med ett och annat guldkorn, så upplever jag det i alla fall!  :)

Och jag tror också, att "ta bra bilder", det gör man inte varje dag, och absolut inte på beställning!  Så att försök stressa eller pressa fram bilder, tex gatufotobilder, det tror jag i alla fall inte på! Möjligtsvis kan man "konstruera" en del "häftiga" gatubilder... ;)
Å då blir det litet omvänt,  att använda den "moderna vetenskapliga medvetna metoden", att bygga bilder! ;)   
"Få se nu, händer det något här på gatan? Kan det bli nå'n bra bild av det där som händer där framme? "Hur skall jag då ställa mig så det blir bra komposition?"

Men då har man brutit själva förtrollningen, är tillbaka i pictorialismen,
och har blivit den tänkande, moderna och planerande gatufotografen! ;) :)
Hur spännande är det?  ;)  :)

 

/Bengan

 

 

#1261263

 

 

Inlagt 2011-03-27 10:41 | Läst 9514 ggr. | Permalink

"Just det, man ska inte anstränga sig att ta bra bilder. Det blir en hämsko. Men man kan anstränga sig att vara en bra fotograf -- kanske. Vad nu det innebär. Uppmärksamhet, ha kameran med sig, framförallt att fotografera, fotografera, fotografera. Det är då den digitala tekniken visar sin styrka, man kan verkligen jobba mycket med själva plåtandet, och få rätt snabb feed back. Efter allt lovprisande av det långsamma fotograferandet måste jag nog säga att kvalitet till sist växer ur kvantitet. Tänk dig en musiker som bara ger sig själv några timmars "kvalitetstid" med sitt instrument ett par gånger i veckan. Nej, de stora övar åtta timmar om dagen, varje dag. Det är vad man borde göra med kameran också, om man verkligen vill komma långt."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Hmmmm...känner mig kluven. Håller med, men ändå inte. ;-)

Tänker på Jan Guillou som många gånger har avfärdat författarmyten om att bra böcker uppstår genom intuition och inspiration. Ja, en slags magi. Enligt honom kommer en bra bok till genom planering, en genomtänkt idé och hårt arbete.

Sedan kan man tycka vad man vill om Jan Guillous böcker, men det finns många framgångsrika författare som hävdar samma sak. :-)

Enligt min mening gäller detta även när det kommer till foto. Att ge sig ut med sin kamera utan, mål, mening och en tanke om vad man vill berätta ger sällan de riktigt bra bilderna - i alla fall enligt min erfarenhet.

Samtidigt kan jag hålla med dig om att ibland uppstår bilden genom en slags intuition. Och då gäller det att ha förmågan att fånga den. Så min kontenta måste vara följande: det handlar om planering och att ha en uppfattning om vad man är ute efter, men samtidigt måste man vara öppen för det spontana. :-)
Svar från Benganbus 2011-03-27 14:21
Författarmyten stämmer bra här med!
Efter hårt arbete under lång tid, så har man såklart tränat upp sin förmåga att uttrycka sig i ord, sedan kommer orden ofta intuitivt, utan att man behöva tänka på ordföljd, syftningar och sär skrivningar! ;)
/B
Ps. Om du skall göra in instruktion i bilder, så är en planering säkert bäst!
Dagen kluriga plåta-gåta förbryllar ;)
Kanske passar ett multinationellt skoföretags slogan in? "

Just do it.
Svar från Benganbus 2011-03-27 14:23
Som Zlatan också skulle ha sagt, Just do it!
Tänk inte, då snubblar du bara! ;)
/B
Gatufotografi.......att vara på gatan........länge;)
/Stephan
Svar från Benganbus 2011-03-27 14:26
Så är det nog Stephan, man måste vara på gatan länge, måste ha spelat på sitt instrument länge, då kommer det musik utan att man behöver tänka på den, nästan automatiskt på nå't sätt! :)
/B
Intuition är ingenting annat än att häpnadsväckande snabbt ta fram en ungefärlig konklusion av den kunskapsbank man har i huvudet (det som en dator inte kan göra). Intuitiv blixtsnabb fotografi bygger på samma premisser. Det är konklusionen av allt man har lärt och jobbat med tidigare inom fotografin. Naturligtvis har Jan Gulliou rätt. Hårt arbete mina herrar, sedan kommer resultaten - även inom blixtsnabb gatufotografi.
Svar från Benganbus 2011-03-27 14:30
Det är en spännande och svårgripbar konstruktion vi har som kallas hjärnan..
Ett mysterium, som hjälper oss att blixtsnabbt göra saker inom idrott, konst, litteratur och musik...
Snabbare än vad vi hinner tänka!
If you want it, you get nothing. Just be prepared. Sa HCB, fast på franska förstås. Det är alltid tur, sa han också. Men turen kan man inte utnyttja om man inte tränat. Det sa en annan mästare också, Stenmark. Och förberedd blir man genom att träna, genom att ta en massa bilder. Kalla det planering om du vill. Man tränar upp sin förmåga att reagera snabbt, bygga en bild ännu snabbare och fånga den. Lätt att säga, svårt att göra.
Ska man fixa så mycket på en gång kan man inte hålla på med olika kameror, olika objektiv, olika filmer, osv. Man sätter sina gränser och är fri inom dem.
Instantclassic 2011-03-28 07:26
“We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.”
Aristotle
Just det, man ska inte anstränga sig att ta bra bilder. Det blir en hämsko. Men man kan anstränga sig att vara en bra fotograf -- kanske. Vad nu det innebär. Uppmärksamhet, ha kameran med sig, framförallt att fotografera, fotografera, fotografera. Det är då den digitala tekniken visar sin styrka, man kan verkligen jobba mycket med själva plåtandet, och få rätt snabb feed back. Efter allt lovprisande av det långsamma fotograferandet måste jag nog säga att kvalitet till sist växer ur kvantitet. Tänk dig en musiker som bara ger sig själv några timmars "kvalitetstid" med sitt instrument ett par gånger i veckan. Nej, de stora övar åtta timmar om dagen, varje dag. Det är vad man borde göra med kameran också, om man verkligen vill komma långt.
Svar från Benganbus 2011-03-28 08:30
Håller helt med vad gäller övande, men det är nog här den stora skillnaden kommer in, tror jag, det är få som övar med kvalitet!

Att ta mängder med bilder, påminner kanske om att "åka moped genom Louvren..."? ;) Visst går det fort, och visst ser man mycket...
Däremot att vandra med en privat guide genom Louvren, i 10.000-timmar, det tror jag på! ;)
JanKw 2011-03-28 21:08
Jag tar analogin med kontaktkopian. Amatören ser en bra bild, en till och kanske en till. Proffset ser den första, dåliga, vad gjorde jag för fel där? Nästa, också dålig, jag måste trycka lite tidigare. Nästa också dålig, jag skulle tagit ett steg fram. Ock så vidare. Det är att öva med kvalitet. Det hindrar inte att man anstränger sig för varje exponering. Det är reflektionen, eftertanken, som gör skillnaden. Så jag måste erkänna att digitaltekniken ger oss chansen att öva med kvalitet. Inte genom att knäppa, knäppa, knäppa. Utan genom att reflektera efter varje knäpp.