The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 107 / Play Unplugged

Straight Photography
eller Den Nygamla Enkelheten
eller Back to Basic...

Under en intervju med Søren Kragh-Jacobsen, dansk filmregissör, fick han en fråga,  och svarade ungefär så här:  "In every musicians life there comes a time and place where you want to go back to basics, where you want to play unplugged....."

Därför tror jag att många "musiker" också inom fotografering, och som har hållit på ett tag, också kommer att gå tillbaka till att spela "unplugged" för en tid, eller kanske för alltid....

Den här återgången kan säkert betyda flera saker för en fotograf, men i de flesta fall handlar det om att börja använda en analog kamera igen, och kanske med ett objektiv, och ingen zoom, och med svartvit film.....

Och som sagt, sannolikt gör man det här för en tid, eller parallellt med det digitala, men i vissa fall gör man en återgång för alltid!

"Unplugged-utmaningen" kan också innebära att försöka komponera bilden redan vid tagningsögonblicket, för att inte behöva beskära, och att använda kortare brännvidder, för att fotografera vår egen verklighet...närmare....

Och sedan, om man skannar bilden, så gör man ytterst få "justeringar" i PS,
ungefär som de justeringar man gör i mörkrummet då man änvänder en förstoringsapparat....

Det digitala (läs även PS), gör det lätt att "överarbeta" den fotografiska ytan....
att bli "Fotokonstnär" för man kan ju plötsligt "måla" och "klistra och klippa"
I den nya möjligheten,  så kanske man glömmer bildinnehållet..?
Eller gömmer det..? Eller överarbetar ytan, just genom att det inte finns något bildinnehåll? ;) Och man får medhåll av "nykläckta" bildredaktörer,  både i magasin och på fotosidor. För dom är ofta också "nyupptäckare" i den nya tiden...  ;)

Och bildredaktörerna är inte helt "objektiva" för en avvikande/nyskapade fotografi  ;) För dom har ju också ett affärsmässigt uppdrag med sitt fotomagasin och sin fotowebbsida!   :) 

Jag tror tyvärr också att många lovande fotografer försvinner på "teknikåtervändsvägen" just genom att man hittar så många fantastiska spännande och tekniska möjligheter i sin digitalkamera, och sedan är det likadant i bildbehandlingsprogram typ Photoshop, och så blir man kvar där!
Man hittar inte ut till bilderna! Och så kommer det nya kameror,
nya objektiv och ny version av PS... ;)


Men för fotografer som redan har en grundläggande "musikkunskap", som en analog kunskap före den digitala, så uppstår nog förr eller senare lusten "att spela unplugged" igen!

Och kanske i en "uniform!" Med uniform menar jag att bestämma en enkel utrustningen! Bestämma vad som behövs för att ta bilderna!

Jag har bestämt mig för min "uniform"!
En kamera, ett objektiv, (vidvinkel)
Ingen blixt, inget stativ, endast skyddsfilter på objektivet (UV eller liknande)
Ingen kameraväska, kameran bär jag på mig! Jag framkallar den svartvita filmen själv, och skannar in den, arbetar i PS. Tar bort damm, ändrar i nivåer, och skärper bilden i Oskarp mask.....
För övrigt är det inte så mycket mera jag behärskar i PS, men det räcker för mig! ;)

Sammantaget så betyder det här för mig, att jag kan lägga tiden på bildtagandet! Eller på bildseendet, eller bildskapandet, eller vad det heter!

Och min kamera är lättburen, det är en Leica M6 med ett vidvinkelobjektiv.
Så det "enda" jag behöver göra är att "leta bilder!" Och att försöka leta bilder med innehåll, att leta under ytan liksom, för jag tycker att det finns tillräckligt med "ytligt tecknade sagoserier" i dagens bildvärld och på dagens fotosidor! ;)
Ursäkta!! :)

Så varför inte pröva att "spela unplugged" ett tag, du som hållit på med "fotomusiken" en längre tid, och känner att det digitala inte räcker riktigt hela vägen...?   :)

/Bengan

 

 

 

Inlagt 2007-12-05 16:16 | Läst 8489 ggr. | Permalink

"Hej Bengt! Intressant läsning som vanligt! Framtidens fotografer kommer säkert att skratta gott åt de "taffligt" gjorda manipulationerna eller "tecknade sagoserierna" som gjordes i photoshop på 1990- & 2000-talet, men säkert kommer de också att förundras över att det trots allt fanns en handfull fotografer som förde den enkla raka fotokonsten vidare trots en kraftig manipulativ motvind! Jag har nog lämnat den analoga tiden bakom mig men har valt att fortsätta fota rakt och enkelt utan smällande motor med min digitala fullformatare, hyperfokal och syftning av ljuset fungerar utmärkt även på en digital värsting och med rätt objektiv (Leitz 35) så behöver man inte göra så mycket med RAW-bilden i photoshop förutom att dra i några spakar. Men jag har några analoga kameror liggande som bara väntar på att jag ska montera film i dem och spela unplugged igen och kanske kommer jag även att göra en och annan kopia i det "analoga" mörkrummet när bara tiden räcker till. //Chasid"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Bengt! Intressant läsning som vanligt!

Framtidens fotografer kommer säkert att skratta gott åt de "taffligt" gjorda manipulationerna eller "tecknade sagoserierna" som gjordes i photoshop på 1990- & 2000-talet, men säkert kommer de också att förundras över att det trots allt fanns en handfull fotografer som förde den enkla raka fotokonsten vidare trots en kraftig manipulativ motvind!

Jag har nog lämnat den analoga tiden bakom mig men har valt att fortsätta fota rakt och enkelt utan smällande motor med min digitala fullformatare, hyperfokal och syftning av ljuset fungerar utmärkt även på en digital värsting och med rätt objektiv (Leitz 35) så behöver man inte göra så mycket med RAW-bilden i photoshop förutom att dra i några spakar. Men jag har några analoga kameror liggande som bara väntar på att jag ska montera film i dem och spela unplugged igen och kanske kommer jag även att göra en och annan kopia i det "analoga" mörkrummet när bara tiden räcker till.

//Chasid
Utmärkt skrivet.
mvh
Bengt
Jag håller med alla.59-61 bodde jag i Huvudstaden.Hadde en kamera utan exponeringsmätare.Bytte kamera till med exponeringsmätare.Riktiga fotografer syftar sade en del.När jag blev äldre så bytte jag till autofokus.Riktiga fotografer ställer in skärpan manuellt,även om man är blind sa några.Nu har jag gått över till digitalt,och några säger att riktiga fotografer fotar analogt.Sumering.Jag är ingen riktig fotograf och har aldrig varit.
FH Ken Neth
Svar från Benganbus 2007-12-05 20:59
Allt finns i betraktarens ögon!
(Tror det va Einstein som försökte säga så...?)
Om du tycker att du inte är någon riktig fotograf, så är det inte fel!
Även om andra säkert har en annan åsikt! ;)
Mvh Bengan
Blir verkligheten mer verklig med svartvit fotografering? Svartvitt kan vara snyggt, men är det verkligheten?

Var går gränsen för "tillåten" digital manipulering? Kan inte nivåjustering och skärpning via oskarp mask sägas vara manipulering?

Hur kan digital bildfångst direkt i kameran vara "fult", medan digital bildfångst via skanning är helt i sin ordning?
Nja, håller kanske inte med riktigt. Iofs föredrar jag också en enkel utrustning som jag behärskar för att prylarna inte skall stå i vägen för bilden sas. Men när vi betraktar dom "gamla" hjältarna Kertész, HCB, Brassai, Eugene Smith, Robert Frank osv glömmer vi ofta bort att dom faktiskt var nyskapande på sin tid. Det jag tycker skulle vara spännande är en ny generation fotografer som tar sig an att dokumentera vår samtid med nya ögon. Jag tycker kanske att vi för ofta väljer backspegeln när vi sätter upp våra mallar för "vad som är god fotografi". Sedan finns ju en skillnad i om vi är intresserade av "bilden i sig" eller om vi är intresserade av "berättelsen".
Får väl avsluta med vår framsynte "hjälte" Bergengren:
"En bra bild är när väsentligt innehåll fått skärpt form."
Många är bra på form, men ganska få är bra på innehåll, och så har det nog alltid varit ;)
-affe
Jag försöker också köra Back to Basic, men jag fuskar lite genom att skicka iväg filmen på framkallning. Men samtidigt fuskar du ju med att använda en modern kamera med inbyggd ljusmätare! :) Trevlig läsning, förresten!