The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1047 / "Hur gammal e du egentligen?" (Och även jag blev godkänd av Säpo! )

 

 

 

 

 

"Hur gammal e du egentligen?"  Så frågar mitt konstnärliga stöd här i livet, eller kalla det min konstcurator, textläsare, smakråd osv......

"Hur gammal e du egentligen?" Å den frågan känns inte så där väldigt konstruktiv va?  Om jag får säga det själv alltså!? ;)
Nu är det här inte en koll på min ålder, för den vet hon mycket väl, utan betyder såklart nå't helt annat. Litet förfinat så betyder det: "Har du inte lärt dig att så här är det varje gång!  Det borde du väl veta nu!?"

När'å, det vet jag inte alls, för då höll jag inte på så här!!!   :)

Vad är det då som min "curator" antyder?
Hon antyder att jag sitter och velar och alltid är ute i sista minuten liksom....!

Jag vill i sammnhanget påstå att vi människor är olika, en del skall starta flera år i förväg med sina saker, men det tycker jag känns väldigt fastlåst och fantasilöst!
Vad är det för spännande med livet då? Kartan är utritad, kursen klar, alla strumpor stoppade, och se'n sitter man bara och väntar! ;)


Men Ok...
Litet sanning kan det nog ligga i vad min "curator" säger...
Aningen litet sanning kanske...

Inför en utställning, eller bildvisning så brukar jag sitta och titta på vilka bilder jag skall använda,
och om jag skall beställa några nya kopior i annat format,
eller om jag kan använda de kopior jag redan har liggande i lådorna,
och om jag skall köpa några nya ramar,
eller använda tramar jag redan har,
och skära till nya passepartout,
eller köra utan....
Och hängningsdagen närmar sig snabbt...

Det är nog det här som min "curator" antyder när hon frågar: "Hur gammal e du egentligen?"    :)

Fast det är nog bra med en så'n här "konstcurator"...   :)

 


Men det kan ändå vara bra att tänka på något helt annat för att skingra tankarna! :)

 

Det här är nå't annat!  :) Ett fint Canonobjektiv på en M Leica! Dom som vet, säger att det här inte är det bästa objektiven som Canon gjort!  Men det vet inte jag, utan jag fotar med objektivet! :)

 

För övrigt så beställde jag fyra stora kopior från Crimson i går, och hoppas jag hinner få hem dom innan jag skall hänga bilderna....  ;)

* Beställde bilderna i går vid 11-tiden, och hade dom i brevlådan 11.00 idag...!
   Undrar hur dom gör på Crimson..?  :)

/Bengan

 

Ps.
Säpo va det också! Höll på att glömma! :)  Nu vet jag inte om det va Säpo, det kan ha varit en livvakt också, fast han såg väldigt hemlig ut...
Jag gick förbi Riksdagshuset och ser strålkastare och kamera och journalister på trappan, och börjar gå mot trappan för att se vad som e Pg. Framför står en mörkklädd man, som uppfattar att jag börjar gå mot platsen fumlande under jackan.  (Jag håller på att ta fram kameran)
Jag tar upp kameran, håller upp den för honom, han nickar, och jag tar några bilder!  Mao, han godkände mig alltså! Sedan slappnade han av igen...

Fast det kanske inte va Säpo som sagt..   ;) :)

 

 

Inlagt 2011-02-23 08:33 | Läst 5005 ggr. | Permalink

"Under något år har jag tittat djupt på och beundrat den råa kornigheten som man kan få i analogt svartvitfoto. Men jag tänker på hur det var på den tiden då analogt var det enda som fanns. Då eftersträvades sannerligen inte rå kornighet så ofta, som jag kommer ihåg det. En bra tonkurva ville man väl alltid ha, men det var bara en och annan TriX-freak som skulle ha grovt korn. TriX på 50-talet kunde knappast åstadkomma något annat. Många föredrog extrema finkornframkallare och och 100ASA-film eller ännu långsammare. Efter allt tittade på det grova kornet så börjar jag förstå dem."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jodå, det var nog Mauds livvakt du "träffade".
Svar från Benganbus 2011-02-23 08:39
Vaken kille liksom! ;)
Meh...han står ju och sover och Maud märker ingenting ;)
/Lena
Svar från Benganbus 2011-02-23 09:54
Det kan ju bli så när man står i strålkastarljuset...
Man bländas, och märker inget..? ;) :)
Ja, man ska inte hålla på rota innanför jackan i närheten av SÄPO-vakter. Men du hann få fram kameran innan han "neutraliserade" dig, som tur var. :-)
Man ska inte ta för allvarligt på vad andra säger om objektiven. Det går antagligen bra att fota med dem ändå. I en del fall blir resultaten mer konstnärliga än dokumentära men då har man i alla fall försökt =)
Jag minns en notis i Teknikens Värld för 20-30 år sedan. Per Eklund körde då bl a i Camaro-cupen. Under ett lopp lade styrservot av. "Då går det inte att köra Camaro." Det visste inte Per, så han fullföljde loppet. :-) Antagligen hade han rattat alltför mycket turboladdat framhjuls-drivet i skogarna för att bekommas av lite trög styrning.
Plåta på du, med din 1.2/50.
Nej, jag är inte alls avundsjuk. ;-)
Under något år har jag tittat djupt på och beundrat den råa kornigheten som man kan få i analogt svartvitfoto. Men jag tänker på hur det var på den tiden då analogt var det enda som fanns. Då eftersträvades sannerligen inte rå kornighet så ofta, som jag kommer ihåg det. En bra tonkurva ville man väl alltid ha, men det var bara en och annan TriX-freak som skulle ha grovt korn. TriX på 50-talet kunde knappast åstadkomma något annat.

Många föredrog extrema finkornframkallare och och 100ASA-film eller ännu långsammare. Efter allt tittade på det grova kornet så börjar jag förstå dem.