The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1031 / Vad är en Fotosida? Och vad är då Fotosidan? Fotosida eller Community? Eller båda?

 

 

Eriksdalshallen

 


Fotosidan har vuxit under åren, det har nog de flesta sett som varit med några år upplevt. Från nå't tusental fotografer från början till dagens kanske 150.000?

Man kanske skall fundera på om begreppet "fotograf" också har ändrats under de här åren? Min uppfattning är nog att vara fotograf förr var något tydligare!  ;)
Man hade en kamera, och fotade med kameran, och ville visa sina bilder och kanske även prata runt foto. Och en kamera krävde viss kunskap för att fota med... ;)

 

 

Frisören

 

Numera, om man skall hårddra det hela, så är nog nästan hela svenska folket fotografer, då kameror har blivit tillgängliga i alla priser och i alla former!

Och här står vi, med en mycket större mängd fotograferer som såklart också tycker det är trevligt att vara med på en fotosida och få visa upp sina bilder....

 

 

 

Nalen (Kyssen 2)


Och det här med mera och många fotografer, det uppfattar de flesta av oss som bra såklart, och att många får vara med, men ett av problemen, om man nu ser det som ett problem, det är att det blir svårare att få en överblick över "bildproduktionen"! 
Eller hur hitta en spännade fotograf i den här stora gruppen!?  ;)

 

 

 

Mot Sönnertväråklumpen..

 

Och med att fotografibegreppet har vidgats, och att de flesta har en kamera, fast man kanske inte har foto som hobby, så speglar det nog också livet här på Fotosidan, som man kanske kan kalla en Community, med litet bildtänk,
i stället för en Fotosida!? ;)

Jag tänker bla på det här när jag läser Bloggarna, för här är spännvidden mycket stor!  ;) Allt från tragiska pågående livssituationer och pågående sjukdomar till religioner och kvantmekanik! ;)  Allt det här finns på en Fotosida! ;)

Så om man skall bedöma Fotosidan utifrån Bloggarna, tja...  ;)

Men nu är det så här, och för Fotosidans egen del så fungerar det här nog bra misstänker jag!?  ;)

 

 

 

We’re waiting....

 

Men för oss avvikare då, vi "riktiga" fotografer!?  ;)
Jag tycker det funkar bra även här! Fast överblicken är svårare att göra numera. Jag försöker titta igenom delar av Fotosidan för att hitta några bilder jag gillar, och det har blivit litet svårare, just genom mängden av bilder, och besök i bildpooler gör jag inte heller så ofta numera.... 

Det är samma sak med Bloggarna, jag hinner inte följa så många bloggar.

Så jag läser bara några få bloggar! I stort sett samma bloggar varje gång! Det spar tid liksom! ;)  Tittar nå'n gång på någon ny blogg, men inser ofta ganska snart att jag redan hittat de bloggar som intresserar mig!

 

 

Roulette 3.

 

Och jag brukar säga, Fotosidan har blivit som en Storstad, man hinner inte besöka alla platser, eller besöka alla "butiker", eller prata med alla människor i en storstad, å visst kan man missa saker, men det gör man hela tiden fast man inte vet om det!  ;)

Så jag har mina egna "fotohörn" på Fotosidan, som jag gillar och besöker! ;)
Annars blir det varken hackat eller malet! Tycker jag i alla fall!

Men alla blir nog saliga på sin egen fason!


/Bengan

 

 

 

 

Inlagt 2011-02-13 10:31 | Läst 6293 ggr. | Permalink

"Hej För mig är fotografi ett hantverk, en medfödd känsla för komp, ljus, vinklar..att kunna berätta en historia, ta fram bilder som berör och är intressanta för andra! Det är inte kameran och dess teknik som gör fotografen, ingen frågar ju författaren vad han har för hårddisk!!eller konstnären vad han har för penslar..näää fotografi är konst och hantverk! Såå med andra ord tycker jag att det finns allt för många teknik nissar som bara klarar att snacka iso, bländare slutare..platter, vidvinkel, macro, tele och så vidare..och tyvärr är det många av dessa som ändå inte får fram någon intressant bild tycker jag..det räcker inte med en Hasselbladhare för att fixa en bild!..näää det är fotografen som skapar och ser bilden innan den är tagen och det kan man göra med en ganska simpel kamera...men inte utan känsla. Du har rätt i att fotosidan börjar bli väl stort och det börjar bli svårt både att hitta det intressanta och att synas i bruset! MVH/J"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Man får vara glad över att man känner några "grannar" och glädjas över de nya bekantskaper som dyker upp då och då.
Hej Bengt, jag har inte varit med på FS lika länge som du men har på den korta tiden upplevt samma sak som du beskriver. Det är bra att det tillkommer hela tiden nya medlemmar men nu är FS så stor att det kräver energi och mycket tid att leta upp intressanta saker här. Jag har faktiskt börjat titta efter andra fotoforum på nätet men ser ungeför samma utveckling överallt. Jag kan också nämna att jag som entomolog (människa som intresserar sig för insekter) är med i en entomologisk-sida. Där har man löst samma problem på det sättet att man godkänner medlemmar som får vara aktiva på sidan men tillgång till sidan och allt info där har alla även icke-medlemmar. Nu vill jag inte att detta uppfattas som något förslag att göra om FS.
Kul med dina reflexioner. Har många gånger undrat, varför vissa personer är med på fotosidan. Det verkar inte i alla fall fotograferandet, som lockar dem dit. Eller är det någon form av kvalitetsstämpel för dem, att vara med. Vore redan kul, om även kommentarerna skulle visa en litet högre klass. WoooW !! , Detta tycker jag inte, är någon vidare kommentar. Vore kul för mig att veta, vad detta WoooW, i fotosammanhang betyder. En negativ kritik för mig kan vara av större värde, än ett positivt berömmande. Gillar dina blogginlägg, för att i dem finns det alltid något, som får läsaren att tänka litet djupare. Detta att ägna en liten tanke till bilden, innan man bara knäpper, är i mitt tycke så viktigt. Trevligare att läsa av en bild där det även finns med en tanke. Bara en fråga. Tvingar inte s/v fotograferandet fotografen till litet mera tankeverksamhet än färgfotot. ? / Hans
Jag läser din blogg och Alfs blogg. på FS.
Ger mest tycker jag!!! Sporadiska besök hos en del andra förekommer men två är lagom för mig.
Bra bilder och intressanta resonemang. Det fick mig att börja fota igen.

Resultatet? Helt kasst enligt basfantomen och den urbana dyslektikern men kanske i bästa fall annorlunda.
/H
Svar från Benganbus 2011-02-14 07:22
Om du menar resultatet av ditt fotograferande...
Att det inte skulle vara bra??
Jag tycker i alla fall att det är mycket intressant, spännande och bra!
Har man hållit på med foto länge och nått en viss nivå så blir det svårare och svårare att hitta sådant man gillar och som man tycker tillför något för egen del.

Men det är såklart bara helt naturligt. Antalet människor som befinner sig på samma trappsteg, eller något över, blir färre och färre, helt enkelt.

Visst kan de vara frustrerande ibland. Men samtidigt är det ju ett bevis för att man har kommit någonvart. ;-)
Hej Bengan,
Kan bara instämma helt, angående din blogg denna gång.
Hälsningar Ronny Persson Helsingborg
Svar från Benganbus 2011-02-13 19:13
Tack Ronny! :)
/Bengan
Bengt. Dina reflektioner stämmer bra med mina. Din blogg är en av MYCKET få bloggar som jag följer, därför att du lyckas vara personlig utan att bli privat, plus att du fyller bloggen med ett innehåll som handlar om fotografi - dvs. sånt som intresserar fotografer. Uppskattar också att du ofta lägger in bilder från "förr" i din blogg (jag måste komma loss med att scanna mina gamla s/v-negativ . . .).

/ mvh FiCa1
Svar från Benganbus 2011-02-13 19:12
Tack för ett fint och inspirerande bloggbetyg Finn!
Mvh Bengan
Hej
För mig är fotografi ett hantverk, en medfödd känsla för komp, ljus, vinklar..att kunna berätta en historia, ta fram bilder som berör och är intressanta för andra!
Det är inte kameran och dess teknik som gör fotografen, ingen frågar ju författaren vad han har för hårddisk!!eller konstnären vad han har för penslar..näää fotografi är konst och hantverk!
Såå med andra ord tycker jag att det finns allt för många teknik nissar som bara klarar att snacka iso, bländare slutare..platter, vidvinkel, macro, tele och så vidare..och tyvärr är det många av dessa som ändå inte får fram någon intressant bild tycker jag..det räcker inte med en Hasselbladhare för att fixa en bild!..näää det är fotografen som skapar och ser bilden innan den är tagen och det kan man göra med en ganska simpel kamera...men inte utan känsla.
Du har rätt i att fotosidan börjar bli väl stort och det börjar bli svårt både att hitta det intressanta och att synas i bruset!

MVH/J
Svar från Benganbus 2011-02-13 19:36
De är nog så,
nu går jag ut på nattgammal is, så håll i er :)
De e nog mest killar här på Fs, och killar gillar teknik, så det blir nog en stor del tekniksnack här på Fotosidan! Både från medlemmar och även från redaktionen! ;)
Och håller helt med dig i sak, bra fotografi sitter inte i "bra" kameror,
utan i huvudet på fotografen! Kameran e bara en pensel!
/B

Ps. Fast jag visar också nå'n kamera i bland i min blogg.. ;)
Tycker fotosidan är helt underbar med dess bredd och variation. Det finns så många roliga och intressanta bilder och fotografer. Mängder med bloggar om allt mellan himmel och jord ibland om foto ibland med foto.
Problemet med oss "riktiga fotografer" är att vi stelnat och tar samma bilder som för 30 år sedan, det är ju inte mycket till utveckling.
Mycket roligare att följa unga, framför allt tjejer, som skiter i teknik och bara fotar och försöker hitta en berättelse eller känsla i sina bilder.
Man kanske borde införa en åldergräns för att ge plats åt de unga nya? ;)
/Peter
Svar från Benganbus 2011-02-13 14:25
Åldersgränser är aldrig bra, det har vi för många redan! ;)
Tror på en större blandning av människor! :)
Och kanske en ökad medvetenhet vilka som egentligen styr "vårt fria konstnärliga bildval"! ;) :)
/B
Masstillgänglighet eller exklusivitet - ja se det är två helt olika saker. Exempelvis så var det enormt mycket finare att segla i Stockholms skärgård under det tidiga 1900-talet jämfört med i dag - för den som hade råd. Nu har många fler råd, och tar sig råd med den gamla bilden för ögonen - men finner att masstillgängligheten (där dom själva är en del) har förflackat hela saken. Skall det vara för dom få eller för dom många, det är frågan.
Ditt intressanta blogginlägg genererade fler inlägg från andra inkl. mig själv, att spinna vidare på. :-)
Svar från Benganbus 2011-02-13 15:55
Jag har sett det! :)
Och tack för ditt intressanta inlägg!
Som ger mig andra infallsvinklar än mina egna! :)
/Bengan
Måste ställa en motfråga: spelar det någon roll?
Man bläddrar ganska snabbt förbi dem som inte har något att säga. Klart man önskar att man slapp bläddra i bland men hur skulle det gå till, censur? ;-)
Själv uppskattar jag det vildvuxna och spretiga. Då får man ta lite ointeressana inlägg i bland.
Tänk om alla bara skulle skriva om teknik och akuta fotoproblem. Skulle det vara intressant? Nej, det är mixen med snurrande hinkar, tatueringar och fotopromenader i okända städer som gör det läsbart.
Surprise me!
Hälsar den oriktiga fotografen Ylva
Svar från Benganbus 2011-02-13 19:20
Det här kan jag nog inte svara på, för jag har hittat mina egna vägar på Fotosidan som funkar utmärkt.
Men frågan kanske ändå är viktig för dom som driver Fotosidan, så inte Fotosidan driver iväg och blir för spretig!?
Vi har ju haft några stora Communitys, som inte är så stora längre, av olika anledningar!
Men som sagt, vi blir ofta saliga på vår fason! ;)
/B
Liknelsen mellan FS och en storstad är på pricken! Man har sina favoritfik och promenadrundor och andra smultronställen. Det är inte mer med det. Någon gång bestämmer man sig för att man behöver omväxling och tittar på något nytt. Ibland blir reaktionen "Jasså", ibland "Oj, inte visste jag att detta fanns!"

Jag har varit med på communities kring IT-frågor, där det blev lika spretigt som på FS. Vilket retade en del av IT-geeksen till vansinne, så de lyckades förmå de ansvariga att stoppa det odrägliga ofoget att diskutera kvantmekanik och filosofi, och inte bara hålla sig till Linux och PHP5 och annat nördigt. Det intressanta är att dessa communities, som tidigare blomstrat och varit vitala, de slocknade sakta ned och mer eller mindre dog efter några år.

Om man vill ha en levande Fotosida får man acceptera spretigheten och mångfalden. Annars kan man ju skapa något slags community för bara "riktiga" fotografer, med något slags inträdeskrav. Om man någonsin får den att leva blir det nog kortvarigt.
Svar från Benganbus 2011-02-13 19:06
Det är därför jag försöker diskutera Kvantmekanik och Thomasevangeliet i bloggen då och då! :)
B)
Boxningsbilden - superb. Bra inlägg i övrigt med bra tankar.
Svar från Benganbus 2011-02-14 07:19
Tack Martin!
/Bengan