Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6699 // Det drar ihop sig till Gnesta-Planket! :)
Zeiss Biotar 1:2/5,8 cm på full öppning (eller kanske 2,8) Praktina FX, Tri-X, taget på fri hand i befintligt ljus i en affärslokal! Räcker skärpan?
Och vad gäller Gnesta-Planket, så känns det litet som sista dagen på jobbet, sedan e jag ledig! ;) Nåja, riktigt så illa är det nu inte, men känslan är litet pirrigt som det alltid är före ett Gnesta-Plank! Har jag glömt något? Är allt på plats?
Mina egna bilder har i alla fall kommit från Crimson, alltid i sista minuten! :) Och så måste jag hitta nålar att sätta upp bilderna med! Även det i sista minuten!
Jag va inne i Färghuset i går och påminde om lördagen! "kul och mycket välkomna" sa dom! Då så!
I dag kanske ett fotofika i Södertälje, Viksängen! Om jag hinner!
Och så några funderingar på det analoga! Jag framkallade två rullar film igår, en av rullarna va ett år gammal, den andra tog jag ut ur kameran dagen innan framkallningen! Och sitter nu och tittar på en äldre analog bild och och funderar på skärpa! Och om skärpan räcker när jag fotografera analogt! Och är skärpa och/eller knivskärpa viktigt? Eller tar skärpan och det perfekta i många bilder bort intresset från något annat i bilden? Om det nu finns något annat? Något mer subtilt och finstilt? Som man kanske även måste träna upp för att se?
Eller kommer bilduppfattning med födseln? ;)
Hur som helst, nu på lördag, det sista Gnesta-Planket, sedan semester! :)
/Bengan
Straight 6691 // Berättelse från en svunnen tid! :) Och det sista Gnesta-Planket!
Retro är inne!
Ok, vad gäller svunnen tid, så tänker ni nog att nu börjar en äldre man prata om att det va bättre förr! Men icke sa nicke, men det va faktiskt annorlunda! Vid kvällspromenaden i går pratade jag om skidåkning förr! Då kunde en kompis ringa från Åre på förmiddagen och säga, "det snöar som f-n, det kommer att bli fint i morgon kom upp och åk skidor!" Och för att göra en lång historia kort, så lade jag skidorna i ett fodral och packade en rygga, åkte till Stockholms central, steg på nattåget till Åre, betalade en sovplats direkt till konduktören och lade mig att sova! Och tåget gick sedan i tid!
Försök med det här nu! :)
Jag flög även från Bromma till St. Anton för att åka skidor! Jag gick fram till en kassaliknande disk inne i terminalen, "polleterade" skidorna och gick direkt ut på plattan och steg på flygplanet! (Biljetten hade jag köpt några dagar innan och betalt på ett postkontor) Jag åkte med Snöresor! Katalogen kom på hösten med tryckta priser!
Vad jag vill säga med det här då, jo jag tycker det va enklare förr med spontana aktiviteter!
Nu säger säkert någon att det är en annan tid numera! Det har jag såklart också märkt, men det känns ändå bra att ha fått uppleva en annorlunda tid! :)
Och jag klagar inte på nutiden, absolut inte, nu är det som det är! ;)
Men skall inte vara helt orättvis, igår gjorde vi faktisk en spontanaktivitet! Efter frukost sa någon, inga namn, vad göra i dag? Någon sa då, vi åker till Katrineholm och fikar! Vi kollade klockan, "om en timme går tåget, vi hinner lätt!" Och tog Regionaltåget från Gnesta C! :)
/Bengan
Ps. Och nu på lördag, det sista Gnesta-Planket! Passa på, för det här tillfället återkommer inte! :)
Straight 6699 // Om Gatufotografi!
Dokumentärfotografi utan text!
Vad är då skillnaden mellan gatufotografi och dokumentärfotografi? Eller vad är Gatufotografi! En bra fråga, kanske omöjlig att besvara då vi alla tycker olika! :) Gatufotografi och dokumentärfotografi är ju båda genrer inom den fotografi som fokuserar på att fånga verkliga situationer men de har nog olika syften och tillvägagångssätt!
Gatufotografi, så tycker jag i alla fall, handlar om att visa delar av vardagslivet och samhället i offentliga miljöer som gator, parker och torg! Den är ofta spontan och oregisserad, med fokus på att fånga ett ögonblick som berättar en historia eller uttrycker en känsla! Gatufotografi har även potentialen att berätta en historia eller förmedla en känsla utan en förklarande text! Ett starkt gatufotografi kan ofta stå för sig själv genom att fånga "ett avgörande ögonblick", ha en unik komposition eller en uttrycksfull scen som talar direkt till betraktaren! Och där kommer nog det svåra in, en bild utan förklarande text! ;)
Dokumentärfotografin då? Syftet är ofta att dokumentera händelser, människor, platser och frågor i den verkliga världen med ett realistiskt förhållningssätt! Används ofta för att belysa sociala och politiska frågor, som klimatförändringar, hunger eller krig men även saker i vårt vardagsliv! Våra semesterbilder är nog också dokumentärfotografi med förklarande texter därtill!
Kort sagt, medan gatufotografi fokuserar på att fånga spontana ögonblick i offentliga miljöer,
har dokumentärfotografi ett bredare fokus på att dokumentera och belysa frågor och händelser i samhället eller i vår närhet!
Och som sagt, ett starkt gatufotografi kan ofta stå för sig själv genom att fånga ett avgörande ögonblick!
Med en unik komposition eller en uttrycksfull scen som talar direkt till betraktaren utan att behöva en förklarande text!
Och där kommer nog svårigheten in i Gatufotografi! Så lycka till! :)
/Bengan
Straight 6689 // Det sista Gnesta-Planket! :)
Nu på lördag, det sista Gnesta-Planket!
Som jag sagt tidigare, det började som en test för att se om en fotoutställning på baksidan av ett godsmagasin i Gnesta skulle fungera. Och det tycker jag att det har gjort. Under några år hade vi över tusen besökare under de här fyra timmarna. Fotografer från Karlstad i väster till Gotland i öster, och från Umeå i norr till Berlin i söder. Och alla har haft spännande, intressanta och även gripande saker att berätta med sina bilder. Och man nämnde Gnesta-Planket tillsammans med Stockholms-Planket i fototidskrifter och liknande. Men nu på lördag rundar vi av med ett sista fotoplank!
.
Väl mött på lördag!
/Bengan
Straight 6679 // Kvällspyssel! Contax och Kiev!
Jag hittade ett kamerahus där det satt en film i kameran! Och ni ser tapen i botten på kameran, där 5 betyder HP5! Kände även med returspolningen att det fanns film! Så allt verkade vara Ok! Och det blev en vidvinkel som objektiv! En Biogon från 1930-talet! En icke antireflexbehandlad! (Kan vara att de långa tiderna i slutaren är aningen för långa, då jag bytt ridåband i kameran tidigare och inte justerat tiderna riktigt rätt ännu, men det bör nog gå bra ändå)
.
Kamerahuset är från 1956, och sökaren är från nutid! Ser bra ut va? Och den här tidiga Kiev-kameran från 1956 ligger mycket nära en Contax original vad gäller kvalitet/funktion!
.
Så det blir nog några bilder i morgon! Hoppas jag! Vad gäller boken, som kameran ligger på, så är den ett måste för den som är historiskt intresserad vad gäller fortsättningen på Contax-tillverkningen efter Andra Världskriget!
God natt!
/Bengan