Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2855 / Foto mellan fantasi och verklighet! Eller bara i fantasin?
I slutet av 1800-talet när optiken äntligen blev någorlunda skarp och ljuskänslig så dröjde inte motreaktionen länge, vi fick Pictorialismen! (Läser en artikel i DN från 2014 av Malena Rydell, och det startade några egna funderingar)
Fotografi är ju ännu lättare att utöva numera! Och vi går in i en nyare och modern form av Pictorialismen! Vi avbildar sällan numera, utan vi beskriver verkligheten som vi själva vill se den, eller som vi vill att andra skall se den via oss!
Men så har man väl alltid gjort? Kanske, men inte i sådana mängder och så lätt som det görs nu! Alla är ju fotografer, som någon så rätt sagt det, och den snälla farbrorn eller tanten som heter teknikföretag, e den som ständigt hjälper oss på traven i vårt konstnärsliv! Och tidningar, media hjälper oss också att gå "den rätta vägen!" Museerna visar oss de rätta bilderna, så vi förstår vad som säljer till en besökare! Den rätta smakvägen alltså, om vi också vill sälja våra bilder!
För den fiktiva, drömska fotografin, den finns numera överallt, även om den ibland är litet maskerad! Och den dränker nog det andra, om det nu finns nå't annat! För helt krasst, som sagt, odrömska bilder säljer inte! Ger inga pengar! Vare sig för museer eller till gallerier eller till tidningar! Konstigare än så är det inte!
Så jag saknar alltså något inom fotografin, hos de fotografer som har ett mål, eller hur man nu försöker säga det så ingen tar illa upp, de e det som den här bloggen handlar om, även om det kom långt ner i bloggtexten! Jag saknar ofta en annan typ av fotografi, som en liten, liten, liten motkraft till "den stora drömfabriken!"
Kanske kan det kallas för en beskrivande verklighetsfotografi, vad vet jag? (Nu tänker jag inte på socialreportage eller liknande) Och att då försöka hitta den här "nya sakligheten", eller hitta några som fotograferar på det sättet, då man inte vet riktigt vad man letar efter, det gör det inte lättare! Å förresten, vem skulle sponsra en så'n här fotografi? I tider när allt måste löna sig!
Å nu kanske inte Fotosidan är det bästa stället att annonsera efter något förlorat, eller något som man saknar, men jag vet att det finns många fotografer här på Fotosidan, så nå'n eller några andra kanske också saknar det här, vem vet?
Vad gäller livet i övrigt, så e dagarna bara nå'n minut längre just nu,
så snart vänder det! Carpe!
/Bengan
Straight 2854 / Åker man tåg e det bra att ha bil! Å nu e Summicron 50:an normal! Men skärpan e onormal! :)
Min fru åker tåg till och från jobbet! Det tar c:a 45 minuter från Gnesta till Sth C! Hon kallar det lyxigt, just för att kunna bo så här på det lugna och friska landet och ändå kunna jobba i sta'n, med en så kort restid mellan!
Men ibland händer det saker med järnvägen! Å det vet ni va! I går kväll hände det igen! Min fru slutar jobbet vissa dagar runt 19-tiden, och går till Sth C och får höra att en kontaktledning e nedriven , så det går inga tåg söderut just nu! Just nu, skulle i alla fall hålla sig till 21.00 minst!
Men inga problem när vi har bil! Min fru tar Tunnelbanan till Hallunda! Å jag sätter mig i bilen och åker på fyrtiofem från Gnesta till Hallunda! Roffe ville åka med, och det fick han såklart! Sedan åker vi tillsammans hem i den vackra sommarnatten till Gnesta, och ser när vi e tillbaka i Gnesta så ser vi att det står tåg i kö och väntar! Så kontaktledningen e ännu inte fixad! Som sagt, det e bra att ha bil när man åker tåg! :)
.
För övrigt så är min normal, Summicron 1:2 50 mm, högst normal numera! Det är Werner på LP Foto har fixat pricken och bländaren! Så allt sitter i linje numera!
Men optiken e inte riktigt normal vad gäller skärpa! ;) Se nedan!
.
.
Men den lilla skärpeovanligheten, den e det ganska lätt att leva med! :)
Allt för tillfället!
/Bengan
Straight 2853 / På randen av kaos!
Läser om fysikern och nobelpristagaren P.W. Anderson, som skrev en artikel i tidskriften Science 1972 om holismen. Enligt holismen består världen av helheter, men kan ändå inte beskrivas enbart som summan av sina delar!
Allting består av atomer, det stämmer, men därmed e det inte sagt att man kan räkna ut hur en elefant hämtar vatten, bara för att man vet hur en atom e uppbyggd! De e litet så man förklarar det hela!
Å försök nu att ha en bra dag, trots att dagen i dag bara blir två minuter längre,
och att det snart vänder, och att dagarna snart blir kortare igen! :)
/Bengan
Straight 2852 / Ska det vara ett motljusskydd, så ska det vara ett ordentligt! (Fotografisk allmänbildning)
.
Alla produktbilderna här i bloggen är tagna med iPhone 4 S
.
Motljusskydd på en kameraoptik va viktigare förr, då det inte fanns teknik för att antireflexbehandla linserna! Då gällde det att försöka skärma bort allt ovidkommande ljus från att falla in i optiken! Och då va ett bra motljusskydd mycket viktigt! Här är några bilder på ett bra motljusskydd! :)
.
Å inte stör det sökaren eller avståndsmätningen så mycket heller! Men man kan väl tycka att den här lilla fyrkantiga plåtlådan skulle vara svår att ha i fickan om man nu tänkte ha den där mellan fotograferingarna!
.
Men det e inga problem, motljusskyddet går att fälla ihop! Och går då lätt ned i bröstfickan!
Optiken som motljusskyddet e gjord för e Leitz Summitar! Det va den konstruktionen som senare kunde räknades om och blev Summicron 1:2/50 mm, med hjälp av antireflexbehandling!
.
Summitar på full öppning!
.
Summitar på full öppning!
Leitz lade ju på antireflexbehandling på de Summitarer som tillverkades efter 1946-47, och det gjorde en bra optik ännu bättre! Så den här optiken e ännu bättre! ;)
Å i dag e det måndag! Och DN kom! Allt väl liksom! :)
/Bengan
Straight 2851 / Det här med Leica Summilux 1,4/50 mm! Om nu nå'n e intresserad!
.
I Bob Bovins blogg om Canon 7 med några fina gatufotobilder, så blev det efteråt en liten diskussion om en Leicaoptik, Summilux 1,4/50 mm. Å då började jag å fundera lite vad jag kom ihåg att jag läst om den här optiken! Så jag hoppas jag kommer ihåg rätt nu, så den första versionen av Summilux 1,4/50:an, den som kom 1959, den va inte speciellt bra! Å det e nog inte så konstigt, det här va ganska nya grejer för Leica då! Och det här hänger även ihop med hur firman Leica som objektivkonstruktör har utvecklats!
.
Om man säger så här, det va med med Summicron 1:2/50 mm som det hela började på allvar hos Leica! Före och även några år efteråt, så va de flesta Leica-objektiv ganska bra, men inte så mycket mer! Och där kommer även den första Summilux 1,4/50 mm från 1959 in!
Så för å ta litet historia, så hade Leica en konstruktion som heter Xenon på 1930-talet, ett svar på Zeiss Sonnar 1,5:an, men ett ganska dåligt svar! (Man använde några andra företags objektivpatent för det här Leica-objektivet) Å den här konstruktionen krävde antireflexbehandling för att kunna fungera bra, en antireflexbehandling som inte fanns då!
Så när Leitz fick tillgång till antireflexbehandlingen efter andra Världskriget (de flesta Tyska patent släpptes fria, så nu kunde de andra optiktillverkarna ta över Zeiss patentet och använda på egna objektiv) Och så gjorde Leitz på sin Summarit 1,5/50 mm, men de va i stort sett samma konstruktion som Xenon invändigt! Men Summarit blev ändå hyffsad! Sedan kom den första versionen av Summilux! Också den väldigt lik Xenon/Summarit invändigt, med med några nya glassorter! Hyffsad kan man nog säga att den blev! Och se'n kom litet i smyg, tror det va 1961-62, en helt ny objektivkonstruktion av Summilux 50:an, men i samma skal! Och officiellt kom den här versionen ut 1966!
Och med det senaste ASPH-objektivet, så är en Summilux 50 mm en mycket, mycket skarp 1,4-optik! Och Leica som objektivkonstruktör, är nog en av de bästa i världen just nu.
Men det e numera!
Så den här utvecklingen speglar som sagt, även Leicas objektivutveckling i stort!
Bra Leicaobjektiv blev superbra med åren!
Sedan finns det såklart en hel del mytos även runt Leicas tidiga objektiv! ;)
Å visst skulle jag vilja ha tex en Summarit 1,5/50 mm! Självklart! :)
/Bengan
.
Ps. En annan grej! På flera nyare Leica-objektiv står det en tvåsifferkombination efter metermärket på optiken. Se bild ovan. Tror det står 18 här? På mitt nya Summicron 1:2/50 mm, som Werner på LP-Foto har justerat ihop mycket, mycket exakt, står det siffran 22. Vad jag minns så är det brännvidden!
Mao, man kan genom att använde de här siffrorna, samt två andra sifferkombinationer, få fram den exakta brännvidden på just det här objektivet!? Eller kommer jag i håg fel?
Nu e det väldigt supernördigt va!? ;)
.