Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1810 / Zeiss Ikon digital RF med 24 x 36 sensor!?
Jag har undrat litet över en digitalkamera som nyss kommit, och tänker på några rader som Zeiss skrivit i en broschyr om den analoga Zeiss Ikon-kameran, och tror att det snart är dags!
"When digital sensor technology takes another leap or two, accepting the hight incident angle of a wide angle M-mount lens to the corners of a full format sensor, you can count on us to come with hight performance digital system that vill satisfy even the truly passionate.
And your Carl Zeiss T* ZM-mounth lenses will be ready."
Och med Sony RX1, som nyss kommit med en "fullformats-sensor", 24 x 36, så verkar problemet med sensorn vara löst. Sony som ju har ett nära samarbete med Zeiss. Så nu väntar vi bara på en Zeiss Ikon digital RF!
Och om prisbilden liknar den analoga Zeiss Ikon-kameran, så tycker jag det här blir mycket intressant!
/Bengan
Straight 1808 / Färg eller svartvitt. Del 3. Dragracing! * UPPDATERAD!
Ibland har jag fotat saker där jag inte har haft en tanke på att använda svartvitt. De här bilderna som kommer, skulle nog inte fungera i svartvitt, då det finns mycket färg i en sådan här aktivitet. Och så är det ljud också, men på den tiden va det svårt att spela in ljud på dia-film! ;)
Har gluttat litet i min dia-filmsamling, som säkert nå'n nu redan förstått! Det här är på Tullinge flygfält utanför Stockholm, innan man byggde bostäder. Här samsades privatflyg och motorsport efter att flygvapnet försvunnit härifrån. Min svåger och några vänner till honom hade byggt en bil. Från scratch, svetsat ihop hela bilen alltså, och importerat en motor och litet annat och tävlade nu på Tullinge. Och det gick bra. Tror man tog ut c:a 1500 hkr ur motorn. Och så va det lustgasinsprutning också.
Här är det mellan några körningar. Man funderar på om det behöver görat nå't på bilen, eller om något behöver kontrolleras. Tempot är lågt och fundersamt. Jag gillar så'nt här funderande, inga snabba svar som kanske visar sig vara fel, för det har man inte råd med. Efter ett tag kommer man överens om att göra några små justeringar, och börjar plocka i motorn.
Svågern och kompanjonen sålde sedan den här bilen efter några lyckosamma tävlingsår. Svågern blev sedan någon form av teknisk rådgivare för ett annat stall, för en annan bil, och det gick så bra för den bilen/stallet, att dom blev inbjudna till en dragracingtävling på en privatbana i Förenade Arabemiraten. Resan, transporten av utrustning, bilar, personal, och sedan boende, allt det bjöd Oljeshejken på! Han va motorintresserad liksom! Han bjöd på bränslet också! ;)
* UPPDATERAD!
Kom ihåg att jag hade bloggat om det här tidigare! Inga nyheter är bra nyheter! ;)
Här är den tidigare bloggen, och här e litet bilder på bilen också!
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-165-dragracing-och-tidig-dogma.htm
Ok, det blev en lång historia om varför vissa bilder nog passar bättre i färg!
Slut för idag!
/Bengan.
Ps. Har några dia-rullar tagna från själva tävlingarna också, någonstans! :)
Straight 1807 / Färg eller svartvitt. Del 2.
Färgbild! :)
Jag fortsätter några funderingar om att fotografera i svartvitt eller färg. Eller så här, man kan ju även använda färgen eller det svartvita för att förstärka budskapet i sina bilder! Alltså, ett medvetet val som man gör i vissa bilder, eller i bildserier eller i reportage! Mao, att man inte bara tar sina bilder, och komponerar bilderna, utan att man även medvetet väljer färg eller svartvitt eller bådadera för att ytterligare förstärka det man vill säga i bilderna. Att jobba hela vägen ut i bilden alltså!
Nu ställer jag ingen fråga, utan jag påstår, att så här gör många fotografer, och har även gjort tidigare, för visst fanns det färgfilm när Anders Petersen fotade sitt Cafe Lehmitz?
Och visst fanns det färgfilm även när Ansel Adams fotade sina bergs och naturbilder!
Och när jag tittar på Jens Olof Lastheins bilder från Östeuropa, så skulle nog inte det svartvita funkat så bra, även om man vill beskriva en grå och trist miljö, då hade nog ändå det svartvita blivit litet för mycket av det goda!
Och dåliga bilder blir inte bättre av att dom är i färg! För då blir ofta bara kommentaren, "Å vilka fina färger!" Eller kommentaren för dåliga bilder i svartvitt, "Å vilken fin, grov och mustig svärta du har i dina bilder!"
Så att välja färg eller svartvitt, det beror nog mera på bilden, och vad du vill visa med din bild, än att verkligheten är i färg!
Men visst kan tex en instruktionsbok bli bättre med färgbilder, det tänkte jag på när jag fick tillbaka min reparaturhandbok för Praktina i går, färgbilder hade klart underlättat!
Men som sagt, ändamålet helgar medlen! Och fantasin har inga gränser! Det är bara du själv som sätter begränsningen! Men i botten måste det nog ligga en bra bild! Vad nu en bra bild e för något! Så lycka till! :)
/Bengan
Ps. Tog en bild på Roffe när vi va i fjällen för en vecka sedan! :)
Straight 1806 / Färg eller svartvitt, eller varför svartvitt, den ständigt återkommande frågan! ;)
Världen är ju i färg, för de flesta i alla fall, varför då fota i svartvitt? Frågan har nog "debatterats" så länge färgfotografin funnits! Tidigare så va det enklare, då fanns det ju bara svartvitt. Och förresten, numera så finns det även skarpare kameror, dom digitala, så varför då fota analogt tex?
Och ännu mer förvirrat har det ju blivit när Leica gör en digitalkamera enkom för svartvitt...
Nå'n som händelsevis har några bra och entydiga svar på de här frågorna?
Som blir en liten fotograferingshjälp liksom! :)
/Bengan
Ps. Å glöm inte Twang idag, från c:a 15.00
Straight 1805 / Man kan undra hur det skulle ha gått för Leica om Zeiss... (Och så är det Twang i morgon!)
Men så här är det alltid, saker händer som sätter käppar i hjulet för spännande tekniska utvecklingar. I det här fallet så att Leica fick jobba i lugn och ro med att utveckla sin M-kamera, men hade Zeiss anläggningar också fått arbeta i lugn och ro efter andra värlskriget, så kanske utfallet blivit aningen annorlunda!?
Men först några bilder från sammanslutningen Contax Kiev Club, som jag nämnde i förra bloggen! Nostalgitripp alltså!
Vi va fyra medlemmar i klubben, vi tyckte det va ett lagom antal! ;) Joakim Milder, Peter Hennig, Lasse Wigren och jag.
Joakim håller koll på Peter. Vi träffades med ojämna mellanrum för att hålla oss informerade vad de andra höll på med!
Det va nu inte bara Contax och Kiev som avhandlades, utan även en del annat, tex Contax-kopian Nikon! ;) Nåja, slutaren och sökaren va nog kopierat mera från Leica! :)
Vid ett tillfälle träffades vi hos Peter och fick titta på några intressanta "mässingsgrejer". Peter hade fått en sändning från en samlare, och samlaren ville försäkra sig om att han inte köpte grisen i säcken, så därför bad han Peter titta på de här sakerna. För det va även en del pengar inblandat. Så där satt vi och fick känna på den här intressanta och mycket spännande mekaniken i ett antal delar!
Några år senare kom det en artikel om de här "mässingsdelarna", eller om Contax IV som kameran hette, i Zeiss Historica Journal. Och om Zeiss hade fått "jobba i lugn och ro" efter kriget, som Leitz fick, och inte fått stora delar av sin produktionsanläggning "flyttad" till Sovjet, och inte hade behövt starta om i Väst, så kanske vi hade haft helt andra mätsökarkameror i dag! ;)
Ok, de va de om det, och har även hittat en del andra bilder bland mina positiv/negativ, så egentligen skulle jag nog inte behöva fota mer, för jag har nog tillräckligt med bilder redan! :)
Har fortfarande två eller är det tre banankartonger fulla med dia som jag i stort sett bara kollat ytan på! :)
Men just nu är det är kul att fota svartvitt med Zorki 1,5/5 cm, för Zorkin är ju en Zeissoptik från Jena, och sedan lägga det oframkallade i kylskåpet så länge! ;)
Slut för idag!
/Bengan
Ps. Och så är det Twang i morgon, från c:a 15.00. Väl mött!