Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...






















124 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Japp, verkar grym... man blir sugen på att prova. Köp!!
haha tjenare stefan! du köper så provar jag fan
Jag tänkte ju precis tvärt om ;)
JB
Jaha du det kan man undra
hur menar du nu?
Alltså som prislappen antyder rör det sig om en proffs/semiproffs-produkt och i det segmentet föredrar nog de flesta ljusstyrka framför zoom.
Vad du menar med "till råga på allt en 35:a." förstår jag inte, det är väl ett alldeles ypperligt val för en fullformatare. Vad hade du själv valt?
Men det är klart, 24-70/2,0-4,0 eller liknande hade kanske varit trevligt, men det är nog väldigt svårt att få ner storleken på ett sådant (pga fullformatet)
"Jag har inte råd, alltså är det en dålig kamera."
Jag menar bara att i mitt tycke är en 35:a ett typiskt "turistobjektiv". Du kan inte få några spännande vidvinkelbilder eller använda den till porträtt. Skall man betala så mycket vill jag ha någonting annat än en fast bildvinkel som är lika tråkig som min telefon. Men, smaken är olika.
JB
Jag menar bara att i mitt tycke är en 35:a ett typiskt "turistobjektiv". Du kan inte få några spännande vidvinkelbilder eller använda den till porträtt. Skall man betala så mycket vill jag ha någonting annat än en fast bildvinkel som är lika tråkig som min telefon. Men, smaken är olika.
JB
Allt annat än 35mm gör mig förvirad
Nja, hellre utbytbara objektiv med fast brännvidd än zoom, så vinner man flera fördelar.
Smaken är väl som röven antar jag. En turistobjektiv för mig är en zoom och inte ett fast objektiv
Jag förstår personligen inte hur folk kan godta 25 & 50 p. Det är ju förkastligt ur uppspelningssynvinkel eftersom material till 90% spelas upp på en dator.
På många kameror räcker det att byta firmware så får du 60p, dock vet jag inte om det gäller för denna modell.
27000:- det är i grövsta laget.
Tills nästa kamera kommer, som man har väntat på! :)
Ursäkta! ;)
/B
Tja, vilken annan konkurrent hade du tänkt dig för ett lägre pris? ;-)
Ett annat sätt att se det på är att det är halva priset jämfört med en Leica M9. Där objektivet inte skulle ingå.
Skönt att man inte behöver köpa den.
Folk har ju inga större problem att köpa kamerahus utan objektiv, eller för den delen objektiv utan kamerahus, för samma pengar.
Det är nog en relativt liten skara sett till den fotointresserade befolkningen i stort, som ägnar sig åt att köpa kameror och övrig utrustning i dessa prisklasser. Och så har vi dom som förköper sig , kan man misstänka.
MVH
Så då är det väl bara låta bli att köpa den? Konstigare är det väl inte? Fortsätt du och använd din utrustning och bli nöjd med resultatet. Jag är övertygad om att även dom som köper RX1 kommer att bli nöjda med sina bilder.
Ja naturligtvis skall jag göra det, har inte nämnt något annat inte eller tänkt något annat.
MVH
Nej bättre blir de inte, men med en slö dålig kamera kan de bil rejält mycket sämre än den som håller i den!
Ööhh näe... det fattar nog de flesta. Du verkar sjukligt anti när det gäller den här kameran.
:(
Tja, varför är det så? Du finns det inget konstnärsstipendium eller annat kulturbidrag du kan söka och på så sätt finansiera ett köp.
MVH
Kan kanske bli min nya skogskamera.
Så är det nästan alltid i Sverige.. De flesta kameror i den här prisklassen brukar vara 3-5000 kronor dyrare i Sverige.
Jo fast dollarn står i 6,56 nu så det blir ju runt 8500 mer...
Sverige är ett dyrt land att leva i.
Glöm inte att priser i USA visas utan försäljningsskatt. Lägg på 25% moms så minskar skillnaden.
Tiden får visa om det stämmer helt enkelt. Men synd om det blir så högt.
Man kan åka till NY t.o.r. för 4000:-, köpa kameran och flyga hem och ändå spara rätt många tusenlappar :)
Usch... Du ger mig dåliga funderingar. :)
Priset är helt i sin ordning och ni som gnäller måste inse att ni får jämföra med andra kameror med lika stor sensor, och dessa är tillsammans med objektiv minst lika dyra. Att objektivet är fast spelar ingen roll för oss som faktiskt ändå helst väljer 35 mm. Kameran hade därtill blivit redigt mycket större med en traditionell, icke sensoroptimerad glugg. Se bara på Zeiss 24/1,8 till NEX.
Bara nyfiken, på vilket sätt är 24:an inte sensoroptimerad?
Kanske lite omvänt uttryckt ser jag nu, och jag menade att sensor och objektiv inte är optimerade till varandra. Alltså har Zeiss där tvingats göra ett objektiv som funkar till vilken traditionell sensor som helst, vilket gör att utgångspupillen måste vara rätt långr från sensorplanet för att undvika oskarpa hörn och/eller färgförskjutningar.
Hos RX1 är uppenbarligen objektiv och sensor matchade för att fungera med mycket kort avstånd mellan bakersta linsen och sensorn. Den kanske till och med ligger mot sensorn (vore intressant ur dammsynpunkt dessutom). Jag tror det var Martin Agfors som postade en bild av detta på ett annat forum, där man ser att bakersta linsen är ungefär lika stor som hela sensorn!
Aha, tror jag är med. Sensoroptimerad som i fast monterad och unik för just den kameran?
Aha, tror jag är med. Sensoroptimerad som i fast monterad och unik för just den kameran?
Ja, och då ingår förmodligen en matris av mikrolinser som är förskjutna i förhållande till pixlarna, som inte hade funkat med andra objektiv. Dessutom är antagligen den bakre linsen så stor att det inte hade funkat med en bajonettfattning om kameran skulle förbli så liten som den är. Fuji X100 tycks ha en liknande konstruktion och det objektivet är också skitlitet jämfört med andra liknande för samma format.
Tack, då förstår jag hur du menar.
$599 enlligt dpreview. Alltså säkert runt 6000kr här i sverige. Snacka överpris bara för att man kan..
O nu känns det som det enda jag kan snacka om med den här kameran är dess snuskiga överpris. Skulle nog inte ens köpa den här kameran för det priset om jag hade pengarna ens. Meh...
$599 för elektronisk sökare och $449 för optisk verkar introduktionspriserna bli. Saftiga prislappar förvisso, men jag tror inte att Sony kommer att få några problem med att få sina RX1:or sålda. Det är en snävt nischad produkt och det vet alla inblandade.
Jag kan tänka mig att denna seglar upp som ett högintressant alternativ för den som tänkt skaffa en M9 och en Summicron 35mm f2 (77.000 kr), för lite drygt en tredjedel av priset. Omöjligt att säga just nu om Zeiss-optiken kan mäta sig med Leican, men sensorn kommer nog inte att behöva skämmas för sig i en framtida jämförelse.
Tänk på att du kan välja vilken optisk sökare som helst som passar i blixtskon! Voigtländer har billigare varianter som ska vara bra (har själv haft en för 15 mm som var finfin).
Om EVF:en är samma som för NEX-5N, vilket det ser ut som, så är den faktiskt skitbra. En sån blir det nog för min del om jag köper kameran.
För övrigt fantastiskt att Sony tar detta steg! Äntligen. Detta borde medföra ytterligare innovation och prispressning i det här segmentet.
Men nu är det ett fast objektiv, så då spelar det ingen roll vilket märke det är.
Håller med om att det är mycket pengar. Men vad finns annars på marknaden med en FF sensor + litet hus + 35/2 som troligtvis är knivskarpt + bildstabilisering??? Mycket pengar men troligtvis prisvärt för dom som vill ha ovanstående kombo.
Tex bröllopsfotograf, en RX100 + tex 5DMKIII med 70-200/2.8 är en rätt grym kombo...
/Thomas
Man kan ju bara tänka sig om det sedan dessutom visar sig att objektivet har några taskiga egenheter. Hur kul måste inte det kännas att andra då kan byta objektiv til något annat och man själv sitter där med något man upptäcker att man inte riktigt gillar och som sedan drastiskt tappar i andrahandsvärde.
27 000 spänn är ju t.o.m. mer än för en A99 som ju börjar framstå som betydligt mer prisvärt även om jag inte vill ha en tjöockkamera heller. Nä jag väntar nog till det kommer en NEX med FF. Det känns ju som om det kommer vara ett ganska logiskt steg i en inte alltför avlägsen framtid.
Jag tror det kommer finnas en del RX1:or på Tradera billigt när folk nyktrat till efter den första hypen eller möjligen ångestfyllan om sådan genomlevts.
Visst är den dyr för att vara en kompaktkamera, men det finns fotografer som aldrig använder något annat än en 35:a på sin mätsökarkamera, och då gör det ju inte så mycket att det inte går att byta objektiv på den ...
http://gelatin-silver.blogspot.com
Jag har en sån tunn platta full med finesser (Sony NEX-5N), men förstår inte varför en M9 eller Monochrome skulle lära mig mer om foto eller kreativitet? Jag kör enbart helt manuella objektiv utan AF (favorit just nu Olympus Pen FT 38mm f1.8) och det enda jag justerar i kamerahuset är slutartid och ISO. Säg mig, vad är det jag ska ändra i denna setup för att bli mer kreativ jämfört med om jag hade plåtat med en Leica M9?
Det var en ganska märklig kommentar till en kamera som går att använda på ungefär samma sätt som en mätsökarkamera. Den har bländarring, fokuseringsring och en ratt som går att använda för tidsinställning (och annat).
Vad skulle man kunna lära sig mer av att använda en digital Leica M?
Jag tror du tänker galet här Nils. Det här är inte en kamera för folk som behöver lära sig saker, utan för dem som redan kan och inte har några problem med att välja bort just finesser och onödiga funktioner, för att istället få superb bildkvalitet i ett så litet paket som möjligt. Sen kan jag hålla med om att en M9 säkert är trevligare att hantera, men den är ju då också betydligt större (för att inte nämna dyrare).
Tillägg: Jag var visst inte så snabb, och jag vill därmed tillägga att jag tror att ni som INTE provat en Leica M-kamera inte lär förstå vad Nils menar. Jag har väldigt svårt att tro att RX1 kommer komma i närheten av den upplevelse som det är att fota med en bra mätsökarkamera.
Jag har fotograferat med några olika Leicamodeller genom åren, men aldrig riktigt kommit överens med dem. Däremot gillar jag genomsikssökare, men de kan lika gärna sitta ovanpå kameran eller vara av den hybridtyp som sitter i Fujis kameror.
Den bästa kameran man har, är den man råkar ha med sig. Det tror jag de flesta kan hålla med om. Min billiga NEX hänger med på allt från blöta kräftskivor, popkonserter, mopedexpeditioner och vardagliga vardagar. Den är med mig överallt, varje dag. Hade jag plockat med mig en M9 på allt detta om jag hade haft en? Tveksamt. Hade jag plockat med mig en RX1 då? Ja, jag tror ärligt talat det.
Nej, jag har inte provat någon Leica M, men jag äger en Contax G1 som jag plåtar lite svartvitt med då och då och framkallar själv. Den kanske inte är i nivå med en Leica, men definitivt en högkvalitativ mätsökarkamera.
Precis Fredrik, och den här kameran är rejält mycket mindre än en Leica M, som sagt. Kika här: http://camerasize.com/compare/#213,376
Edit: Notera dock att vikten hos RX1 är felaktig. Det ska vara 482 gram, inte 782. Så den är alltså ett hekto lättare med objektiv än vad en M9 är utan objektiv.
Om du inte vet vem han är kan du kolla här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/anders-petersen-pa-corsettfabriken.htm
Vore kul om Anders fick pröva kameran och ge ett betyg.
Snart kommer det – ett kompakt kamerahus i metall, med fullsensor (gärna svartvit), ingen display what so ever och med en fast 35/2-glugg som verkligen KÄNNS MANUELL när man fokuserar.
Det dröjer säkert fem år till, men jag väntar tålmodigt... nu är åtminstone fullsensorn "kompaktiserad".
Oj, jag trodde det var bilderna som var essensen i magiskt fotografi.
Jag tycker det är magiskt redan nu och tänker inte vänta...
Nja, det ena utesluter väl inte det andra? Bilden är en upplevelse, själva fotograferandet en annan. Kamerans utformning har såklart betydelse för den senare.
Och att inte kunna vänta är för övrigt tidstypiskt inom fotografin i dag.
he, he, det var väldigt vad du märker ord :)
Du kan ta bort ordet äntligen om du vill.
Jag vet att han länge spanat in digitala kameror men aldrig vågat eller velat (vet inte vilket av orden) ta steget. Kanske för att de inte är så enkla som traditionella manuella kameror.
Du får skriva och fråga honom …
För min del är jag bara nyfiken i och med att jag älskar digitalt fotografering och ogillar allt arbete med analog fotografering som förr fick mig att sluta fotografera under flera år till dess FF kom.
Jo, jag ogillar också efterarbetet med det analoga fotograferandet. Men det gör inte AP, han gillar det.
Hur vet du det? Bara nyfiken ...
Jag fullkomligen älskar det analoga efterarbetet. Kanske är det en generationsfråga. Jag har växt upp med datorer och zappa-kulturen (zappa som att göra fyra saker samtidigt, inte Frank). Att stå i ett mörkrum och fokusera på en sak under lång tid var som en uppenbarelse. Zen-känsla! (många zätan i samma inlägg, hehe.)
Ska tilläggas att AP (Anders Petersen) mig veterligen inte gör något analogt efterarbete på egen hand längre. Han har en assistent som skannar och bearbetar enligt AP-kriterier.
http://www.fotosidan.se/cldoc/skannern-gick-varm-infor-anders-petersens.htm
Det var just det jag trodde ... Jag vill också ha en kopist!
Han har berättat det i artiklar och i dokumentären som JH om honom gjorde får något år sen.
I dokumentären gör han egna printar, men numera är det väl skanning rätt av? Inför utställningen på Fotografiska för något år sedan var det digitala printar, likaså Soho. Såvitt jag vet.
Min poäng med inlägget var att det äntligen kommit en digital kamera som påminner om en av de bästa analoga kompaktkamerorna
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7291
alltså, en kamera som liknar den som AP använder.
Sedan försytår jag inte varför Carl Zeiss är tvungen att göra ett större objektiv i RX1 än vad Contax T3 har. Det är ju samma tillverkare. De kunde väl använt samma objektiv ... men finns säkert en logisk förklaring.
– Jag jobbar ju mest analogt, alltså med film, säger han och lägger upp sin trogna följeslagare, en Contax T3 kompaktkamera med 35 mm Carl Zeiss-optik.
Efter 40 år som fotograf känner han att han står vid ett vägskäl.
– Jag kan inte den nya digitala tekniken lika bra som den gamla. Det blir ju så.
En kamp mellan ekonomi och bekvämlighet å ena sidan och nostalgi och romantik å den andra.
http://www.nwt.se/kultur/article69905.ece
Håller helt med dig kameramässigt. Förstår inte heller varför optiken måste vara större än på T3:an eller t.o.m. klassikern mju:II. Ser fram emot utvecklingen på fullsensor-komptakt-fronten.
Jag trodde för övrigt att du följde upp diskussionen om analogt efterarbete (läs längre upp), vilket AP lade av med strax efter publiceringen av From Back Home (såvitt jag vet). Artikeln i NWT är fyra år gammal, på senare år verkar han enbart fotografera och möjligen framkalla analogt. Resten är digitalt och utlagt på andra.
Jag tycker det är en smula oroväckande att all kunskap om mörkrummet försvinner så snabbt. Kan staten subventionera operakulturen borde den också vara beredd på att slänga in några mille om året för att bevara ett så pass viktigt hantverk som mörkrumsarbete. Jag har försökt hitta låmpliga kurser men det är i princip omöjligt att studera ovan hobbynivå (såvida man inte söker komplett fotoskola, möjligen...)
I och för sig har de gått från 2,8 till 2
Kolla om de har mörkrumskurser på Fotokompaniet. Ett trevlig gäng med litet och personligt företag
http://www.fotokompaniet.com/
Tack för tipset, bor dock i Stockholm, och nu kör jag på med hjälp av mörkrumsbesök hos och av gamla rävar. Det ger mycket. :)
Egentligen onödig funktion då man lika gärna kan göra det i datorn efteråt.
Men visst, med en bra sensor och ett skarpt objektiv kan en beskuren bild (motsvarande 100mm) vara bättre än från en kompakt med zoom som är optiskt sämre.
Zoomen är bara ett beskärningsverktyg. Duger för bilder till din blogg men inte till stora papperskopior.
Med 24 miljoner pixlar kan man beskära ganska kraftigt och ändå göra hyfsat stora utskrifter (under förutsättning att objektivet är bra), så nog lär det räcka till mer än bilder för webben :)
Är ingen matematiker, därför vore det kul o veta om 100 mm digital zoom på en RX1 motsvarar en 6 megapixelkamera. Någon matematiker där?
Jag kanske tänker fel, men om man räknar ner 24 mp till APS (1,5x) crop får man 11 MP och för att hamna på 105 mm bör det bli ungefär samma operation igen, och man hamnar på 5 MP (alltså ungefär samma som jag får med min D3 i DX-läge).
Någon som kan sånt här bättre kan säkert räkna ut mer exakt och kanske också rätt :)
Från
http://graphicssoft.about.com/cs/digitalimaging/f/digitalzoom.htm
Do me a favor. If your digital camera offers a digital zoom option, go get your camera right now and turn this option off! Don't use it... ever!
"Digital" zoom vid filmning är en annan sak. Där är det inte säkert att det blir sämre bild om det inte zoomas mer än vad det finns pixlar att fylla upp bilden med.
The full frame 35mm file size is 6000X4000. In 50mm crop the image size is 3936X2624 and in 75mm crop the size is 2640X1760.
För att den skulle bli större?
Det går ju att köpa både EVF och OVF till den om så önskas ;)
Sökaren som sitter på kameran i bilden ovan är riktig. En riktig genomsiktssökare. Skulle sökaren sitta i kameran så skulle kamerahuset blir större.
Och kameran blir inte större om man sätter på en lös sökare? Den där manicken är säkert i vägen när kameran ska ner i en ficka.
Naturligtvis blir kameran större med monterad sökare, men det är ändå en riktig sökare som man kan ha där om och när man vill det. Ska kameran ner i en ficka kan man plocka loss sökaren.
Är sökaren mindre riktig för att den är löstagbar?
Men sökaren har ingen skärpeinställning o ingen parallaxkompensation,LO
På en optisk nej, och därför kommer nog den elektroniska att bli det populäraste valet bland kommande RX1-ägare. Perfekt utsnitt, uppvinklingsbar för foto ur låga vinklar och all info du önskar direkt i sökaren.
Det den optiska sökaren möjligen vinner på är snabbhet, vilket brukar vara en avgörande faktor bland exempelvis gatufotografer. Brist på parallaxkompensering brukar "kompenseras" med beskuret bildutsnitt.
Continuous AF will not be available in stills shooting mode, and the AF-C position will not appear on the front dial. Meanwhile, the camera's maximum shutter speed has been extended, when shooting at moderate apertures.
Det är alltid mest tekniksnack och annat omkring här, (om än det är spännande att läsa om) men bilderna man oftast får beskåda, känns som att de kan vara fotograferade med "vad vet jag", kanske en bra kompakt eller en instegsmodell av systemkamera. Vart tar bildskillnaderna i kvalitétsupplevelsen vägen, om inte själva budskapet eller skönheten som man fastnar för. Missförstå mig inte :-) En liten debatt av det vänligare slaget skulle kunna bli nyttigt för många i ämnet............RR
Det är få köpare som kan utnyttja prestandan hos en Porsche eller Ferrari. Detta är också en kamera som främst säljs till dem som tilltalas av den och i mindre utsträckning av folk som verkligen behöver en sådan här kamera.
I mitt tycke skulle en liknande, men mindre modell, med APS-C-sensor vara mer lämplig som kvalitetskompakt. En sådan modell skulle inte vara unik och därför inte väcka samma uppmärksamhet och ha-begär.
Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, men om du menar att folk på något sätt ska behöva försvara sina inköp så tycker jag att du är fel ute.
I dagsläget är det svårt att diskutera hur kameran påverkar bildskapandet eftersom få har haft möjlighet att använda den.
Mitt blogginlägg från igår (http://www.fotosidan.se/blogs/afe/lucka-7-vad-ska-du-med.htm) passar rätt bra när man läser den här kommentaren :)
Anders F Erikssons blogginlägg från igår berättar nästintill vad jag kort och koncist försökte beskriva. Har inte mer att tillägga av samma anledning.
Risken är stor att det kunde "spinna" vidare på ämnet hur länge som helst.
MVH Rolle