Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 855 / Glöm den tråkiga och hopplöst omoderna M Leican!
När den här bilden togs 1964, då va M Leican någorlunda modern.....
Men till saken, jag fick en tankeställare av Thomas Meldert i min förra blogg, Thomas skrev:
"Nu trissar du upp priset på begagnat igen! Jag som just ska ha tag på en gängad Summarit från -54. Skit!"
Därför vill jag berätta sanningen om M Leica!
Marknaden är känslig för otydliga budskap, och feltolkningar uppstår lätt.
Här kommer fakta!
Mao klara besked för marknaden!! ;)
En M Leica är en mycket gammal konstruktion! Från tidigt 1950-tal!
Det har hänt otroligt mycket sedan dess! Tekniken har gått framåt med stormsteg som de flesta säker märkt!
Kanske inte M Leica-ägarna...?
Här ser man begränsningen med en M leica, den här typen av bilder går väl bra att ta även 2010, typ gatufoto, men inte sport och natur...
Sportbilder blir ofta ganska krystade, just genom att man inte kan sitta på läktaren å fota utan man måste gå nära..
M Leicasportbild 2010. Här ser man tydligt M Leicaproblemet!
Man måste gå nära!
Å den här bilden har jag visat tidigare, men den är ett bra exempel, man kommer ofta inte närmare än så här med en M Leica. M Leican e ingen teleobjektivkamera precis! ;)
Och att använda en så'n här gammal konstruktion kan tyda på flera saker,
som jag inte vill gå in på här av hänsyn till de som fortfarande använder den här typen av kamera.
Men ni som kan läsa mellan raderna, förstår säkert vad jag menar! ;)
Och nu talar jag mest om film-leican som de flesta också förstår!
Och att bara fortsätta att använda film i vår moderna tid, hallå,
man bara undrar liksom! ;)
Man måste ju också dra dra fram filmen före varje bild!
Tänk vad mycket bilder man inte hinner att ta, vad mycket funderande det behövs innan man tar en bild, ofta gammal onödig kunskap liksom, typ filmkänslighet, bländare, tid, avstånd osv, osv!
Sån't här behövs inte på en modern kamera!
Det är bara att trycka av!
Den moderna tekniken är vår nya hjälp-hjärna!
Så för att stötta Thomas, och Thomas planering, bry er inte om M Leica, det är en udda kamera för avvikande och udda fotokufar!
Och kameran kräver som sagt gammal och omodern kunskap, å kameran är tyngre än de flesta moderna kameror, då det ingår sk. metall i kameran, och inte minst, kameran är onödigt och tråkigt hållbar!
Tänk själv, att behöva ha en kamera i en fyrtio till femtio år, en kamera som aldrig strejkar eller aldrig går sönder!
Det finns roligare saker i livet!
Underlig bild tagen med en underlig kamera!
Och kameran passar i stort sett bara för sk."Snapshot-foto", typ familjebilder, semesterbilder och gatufoto och liknande...
Inspirerande va?
Moderna fotografer, dom inspireras av teknik och framåtskridande!
Moderna fotografer vill ha inspiration av återkommande kamerateknikbyten!
Så var'e med det!
Så glöm snabbt den tråkiga och omoderna M Leican!
(En bild jag också visat tidigare) Till hundfoto funkar väl M Leican hyffsat även på 2000-talet, men hur ofta hittar man stora herrelösa hundar i sta'n!
/Bengan
Ps.
Vid varningar å sån't, så kan det vara bra att visa en bild på det olämpliga,
så här kommer en bild på den omoderna och totalt onödiga kameratypen!
Så nu vet ni vad jag menar! Så va inte dum eller nyfiken nu, utan glöm den här!
Kompisen med en digitalkamera hinner att ta tio bilder innan du tagit en bild med en så'n här!!
Straight 854 / Det står i alla fall M10 på kameran!? På en M Leica alltså!!
Underligt det här!! Se länken nedan...!!
http://www.teddillard.com/2009/09/new-leica.html
Hur som helst, intressanta grejer de här M Leicorna!
Både med film och utan film! :)
/Bengan
Straight 853 / Snart dags för Photokina med Leica, Canon, Nikon eller kanske Vivitar!?
Som sagt, Vivitar!?
http://www.youtube.com/watch?v=dvu2QPQLlYA&feature=related
Tack för tipset Hans!
Straight 852 / 25.000 för en begagnad Leica M9...?
Kollade på Robert White nyss, han tar 4217 EUR för en ny Leica M9, det blir väl c:a 40.000 SEK. (Schönherrs tar 59.000)
Robert White tar c:a 22.000 SEK för en ny Leica M8.
Om man funderar på begagnatpriserna, så borde väl en Leica M9 ligga på en 20-25.000 SEK?
Och en Leica M8 på en 10-15.000 SEK.
Om det inte kommer en Leica M10 på Photokina om någon vecka, för då blir det nog tufft för M8/M9?
För vad händer det då med priserna på M8/M9?
Det här e inte alls lätt!
Om det nu är nå't att fundera på!
/Bengan
Straight 851 / Jag tycker faktiskt det är litet underligt med tågtrafiken i ett så utvecklat land som Sverige!
Sitter och läser DN som skriver om SJ och de problem som SJ har, och att Sverige har blivit ett av de mest avreglerade länder för tågtrafik i Europa.
Läste nyss en bok om kollektivtrafiken i Stockholm från 1800-talet och framåt.
Det fanns tidigare olika bolag som skötte trafiken.
Stockholm Nya Spårvägsaktiebolag, AB Stockholms spårvägar,
Stockholms södra spårvägsaktiebolag, Södra förstadsbanan,
Stockholms centrala omnibussbolag, Nockeby spårvägstrafik mfl.
Men för att effektivisera det hela, så skapade man ett bolag för lokaltrafiken i Storstockholm.
Så va det med järnvägen också, man köpte in de små järnvägsbolagen för att samordna och effektivisera tågtrafiken i det moderna Sverige.
Men nu säljer vi ut trafiken igen! För att aveffektivisera?
Nåja, för att öka konkurrensen säger man, och det är väl bra?
För då borde vi få lägre priser!? Jag menar, om det är flera aktörer som konkurrerar, så borde dom ju tvingas sänka priserna!? I alla fall på vissa huvudlinjer där dom vill konkurrera! (Om det inte blir en hemlig priskartell alltså...)
Men om priserna sänks, kan det inte i vissa fall bli mindre pengar kvar till underhåll då? Om företagen inte får in den förväntade vinsten alltså?
Men Ok, om samhället står för järnvägsunderhållet, så kanske vi får billigare tågbiljetter i alla fall! :)
Men för att inte skoja bort verkligheten, för den är kul nog ändå,
så visst kan priser pressas om konkurrensen ökar, men det finns alltid risker och osynliga kringkostnader som man måste ta i beaktande.
Så jag är ytterst tveksam till återgången till 1800-talet vad gäller den svenska järnvägstrafiken!
Men visst kan Taxi avregleras, men inte en så viktig sak som en nationell järnväg!
/Bengan
http://www.dn.se/ekonomi/avregleringen-har-lett-till-tagkaos-1.1165280