Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 680/ Att ropa i FS-öknen, får man svar så är dom undvikande, eller så får man en "utbildningslänk"! ;)
Bakgrund: Hittade ju några objektivtester i äldre nummer av tidningen Foto och blev litet osäker på vad kurvorna stog för.
Och tänkte då såklart att det är inga problem, jag frågar via bloggen! :)
Kompetensen på Fotosidan måste ju vara oerhörd!!
Men efter två bloggar i ämnet, med upprepandet av samma fråga, så inser jag att....
tja vad skall man säga, att öknen i alla fall är stor.. ;)
Men fick i alla fall några slags svar, men ofta med motfrågor och andra små "runtomkring-tips!" ;)
Litet av "känn dig själv"-tänk, så väljer du rätt! ;)
Objektiv-Gnostisismen liksom! ;)
Så jag blev inte så mycket klokare på vilket objektiv som kanske va det bästa av de två!
Men tyckte mig i alla fall märka ett litet plus för objektivet till vänster efter några sen't inkomna svar...!?
(Å det vänstra va ett Zeiss 1:2/28 mm för SLR. Det andra va Voigtländer 1,9/28 mm för mätsökare).
Men det är som de flesta säger och antyder, läsa tabeller är en sak, vad som gäller i verkliga livet, det är en helt annan sak..
Å så är det med det mesta annat också..
Man kan som sagt titta i tabeller, på mätvärden i all oändlighet, och se'n bara sitta där..?
Och "Time Pass" liksom....
Så vid närmare eftertanke, så visst har jag fått många bra svar!
Tack! :)
Så jag fotar vidare med min Canon 1,8/35 mm från 1950-talet! :)
/Bengan
Ps.
Å nu är det vår och då är det dags att börja städa och rensa litet,
så jag har börjat framkalla några av de Tri-X rullar som samlats i mitt kylskåp under vintern! :)
Straight 678 / Va det några skarpa objektiv? Finns det ingen som kan säga bu eller bä!? ;)
Ställde en fråga i förra bloggen om två objektiv...
Å vad fick jag för svar!?
"Man måste nog pröva objektivet..."
"Å jag gillar det tredje"
och en del annat flummigt! ;) ;)
Men tack för kommentarerna ialla fall! :)
Men trodde att det borde finnas några här på FS som kan läsa av ett sådant här diagram!?
För så här ser det ju ut i testerna! Och det kan väl inte visa helt åt skogen!? ;)
Min fråga va bara, e det här några bra kurvor som visas för dom här två objektiven?
För jag som "skärpeamatör" tyckte att kurvorna verkar ganska jämngoda..!?
Och kurvorna låg väl hyffsat högt också...?
Här va exemplet jag visade!
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/45392.htm
/Bengan
Ps. Får väl visa nå't som även jag nästan fattar! ;) Det här ser väl bra ut!?
Straight 677 / Vilket objektiv är skarpast? Eller bäst? Kan man avgöra det på dom här diagrammen jag visar?
Har tittat på tester på litet olika objektiv i några fototidningar. Hittade även två småbildsobjektiv med samma ljusstyrka och samma brännvidd men olika fabrikat.
Visar här diagrammen för de två objektiven, och min fråga är, vilket objektiv är "bäst"? Eller vilket av objektiven verkar vara bäst? Er'e nå'n som e bra på å tolka såna här diagram?
Och om något objektiv är bättre än det andra, vad man kan se på diagrammen,
är det mycket bättre eller bara marginellt bättre?
Räcker det att titta på de här diagrammen för att kunna jämnföra? Jag menar för mig som amatör.
(Nu vet jag att det kan finnas skillnader vad gäller det mekaniska utförandet, men vi bortser från det)
Någon som har synpunkter? Tyckanden? Vilket skulle du välja om det bara var det här du hade att gå efter?
Men vad jag ändå förstår, så är det här två bra objektiv...? Eller..?
/Bengan
Ps.
Blå heldragen linje, bländare 8 radiellt.
Blå streckad linje, bländare 8 tangentiellt.
Röd heldragen linje, full bländaröppning radiellt.
Röd streckad linje, full bländaröppning tangentiellt.
Straight 676 / Ögonblickets konst, på teatern, och i Palestina.
Påsken är snart över och jag har hunnit med att både läsa och fotografera. Vad gäller läsning så återvänder jag ofta till äldre tidningar och böcker. Denna gången så var det bla Aktuell Fotografi (nr 2. 1991) med en artikel om en teaterfotograf på Dramaten som i sin tur gjorde att jag återvände till en teaterfotobok av Beata Bergström, "Teater, ögonblickets konst, fångad i bilder".
(Beata var Dramatens fotograf tidigare)
"Skådespelarna fick posera för rollporträtt eller inta grupperingar som var en kompromiss mellan den sceniska händelsen och några aldrig klart formulerade fotografiska krav.
Det var här som Beata Bergström bröt mot konventioner och stelnade attityder.
Hon var besatt av ögonblicket. Hon vägrade att förneka det.
Hon fotograferade det..."
(Ur förordet till boken av Erland Josephson).
Beata fotograferade skådespelarna i aktion. Hon var totalt ointresserad att komma i efterhand och ställa upp grupperingar....
I tidningen fanns även en artikel om en svensk fotograf, Eric Matson, verksam i Palestina på sent 1800-tal och tidigt 1900-tal.
Ögonblickets bilder, att frysa ögonblicket,
till vad annat skall kameran användas till...!?
/Bengan
Straight 675 / Mycket snack och liten verkstad = nära gatufoto! :) ;)
En av våra gatufotoungdomar här på Fotosidan visar fina bilder tagna med sitt 15 mm, och det är ett bra föredöme!
http://www.fotosidan.se/blogs/mibo/45170.htm
Gatufoto är "närbildfoto", och ofta "mycket snack och litet verkstad" mao, man kommer i samspråk med människor hela tiden, så ibland hinner man inte fota alls! :)
Så jag stöder verksamheten på sta'n med 15 mm till fullo!!
Å det finns många fördelar med 15 mm, man slipper ställa avståndet! :)
Jag brukar ställa optiken på två meter på morgonen och köra med den så hela dagen! :)
Och man kan ha optiken till konstnärligt, pictorialistiskt foto också! :)
Även i stan!
Konstnärligt! "Man möter sin spegelbild" (Kanske nå't för galler FS..?)
Å arkitektur! Nästan litet 1930-talsstuk liksom!
Å höftskott! ;)
Fast här fladdrar killen med händerna väldigt nära optiken.. :)
Å optiken funkar även utomlands!
Men även hemmavid!
Och såklart även i Slussen!
Så, lämna 300 mm hemma, tag ett 15 mm och upptäck det som finns nära, människorna,
även om det ibland inte blir så mycket bilder tagna utan mest snack! :)
/Bengan