The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1203 / Vittorio De Sica, M Leica, Metisse och Fixie-style.

 

 

På allmän begäran och även inspirerad av en trottoarcyklande M Leica-fotokompis och efter att ha bevittnat catwalken på Nytan med några Fixies,
beslöt jag att plocka fram min Metisse för visning här i bloggen.

Min fru tyckte också det va på tiden att jag plockade fram cykeln..

(Ordförklaringar kommer sist i bloggen)

 

 

För första gången den här säsongen, Metissen är ute i solen! 

Den här cykelhybriden uppstod någon gång för c:a trettio år sedan på Västkusten i USA. Då cyklade man racer nere på asfalten vid havet och Montain Bike uppe i bergen, tills nå'n upptäckte att det fanns långa och fina bilfria brandvägar mellan havet och bergen. Så då gjorde man en grusvägsracers! Metisse!  :)  

 

 

Passade på att kolla leget på min Metisse. Allt verkar funka!  Bakväxeln är en ombyggd Super Record, där har jag satt på en längre kedjeupptagningsarm, typ Randonneur, för att kunna köra med kransar typ 28 eller 30.

Och komponeterna är blandade, det funkar inte sa man i "Cykelaffären" 
Det funkade visst, man kan även shimsa en frigångskrans tex!  :)

 

 

 

Ni som är cykelallmänbildade, ni vet!  :)   Ni andra, det är aldrig försent! ;)

 

 

 

Använder två ekerkors och högfläns då vägarna är bra! :)
Å e vägarna riktigt bra, då kan rakekrat fungera även på kranssidan!

 

 

 

Hittade även en reservcykel på en hylla med svarteloxerade Campa-delar. Det ser ganska sobert ut med svart och rött. Jag hade även röda fälgar!  :)

 

 

 

Hittade även en låda med reservdelar, typ Campa, i garaget.
De e bra att ha reservdelar om nåt går sönder.

 

 

 

Å kolla, sytråd!!  Att sy ihop tubdäcket med efter en lagning!  Se'n kom slit och släng-tiden...

 

 

 

Funderade på om jag skulle sätta på en så'n där grej man vilar armbågarna i när man kör tempo (kommer inte ihåg va grejen heter)

Såg den första gången i Tour De France då Greg Le Mond körde hem segern via tempot, då hade han en så'n här, å då köpte jag såklart också en, men att ha en så'n här på grusväg och ligga å vila på armbågarna... nja..

Men visst vore det kul att se nå'n ha en så'n här på en Fixie och åka nedför Götgatsbacken! :) :)

 

Så tack vare att jag nästan höll på att bli påcyklad på en trottoar i sta'n, på Söder såklart! Och att jag se'n satt och tittade på Catwalken med alla Fixies på Nytan, så kom inspiration att plocka fram min Metisse i dag!  :)
(Har plockat fram min frus Metisse också)

Så nu väntar sköna cykelturer med min fru på bilfria bomvägar runt Gnesta framöver!

/Bengan 

 

Ordförklaringar:
M Leica, tysk kvalitetskamera.
Catwalk, det vet ni vad det är!
Metisse, franska för "konstig blandning"   ;)
Fixie, racerliknande cykel utan frinav.
Trottoarcyklande kompis, det kan bara finnas en!
Campa, eller Campagnolo, är cykelkomponenter av världsklass och kvalitet.
Nytan, Nytorget på Söder i Stockholm.

Vittorio De Sica, Italiensk regissör, mest känd för filmen "Ladri di biciclette" "Cykeltjuven"   Fast den filmen handlade inte om en Mountain Bike! ;)

Högfläns, resp lågflänsnav. Ett högflänsnav ger ett styvare hjul.
Tvåkors, antal kors på ekrarna. Trekors tex, ger mjukare gång.
Rakekrat, ger ett stumt och styvt hjul för mycket släta vägar.
Columbus, högkvalitativ rörtillverkare för bla cykelramar.
Pianomusik. Goldberg Variations

 

Inlagt 2011-08-04 17:30 | Läst 5419 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Columbus upptäckte Indien och kallade människorna där för Indianer. Det vet jag bestämt! =) M Leica behöver inga ordförklaringar och resten tillhör avdelningen värdelöst vetande (Täppas Fogelberg).
Svar från Benganbus 2011-08-04 20:52
Å jag tror Leif Eriksson kallade dom för skrälingar....
Och håller helt med om M Leica!
M Leica och Campa, det är fina grejor det, fast sjäv har jag en italiensk cykel av aluminium med japanska komponenter och fotograferar med en japansk kamera. Det fungera också :)
Svar från Benganbus 2011-08-04 20:47
Alla blir saliga på sin fason! ;) :)
Tjena, dina kameror bryr jag mig inte om eftersom jag gett upp Leicatiden, men jesus vilken cykel. Träffade just en polare som köpt två kransar på 28 och 30 kugg. Han skulle packa ihop hojen i en låda och dra till alperna. Jag skulle behöva 28 kugg på Naxos, får fan lägga på det. Kul att du säger krans, tyder på en viss ålder. Nu heter det ju kassett, man får byta hela skiten...Kanske enklare,men garanterat dyrare.

Ja,. den här hojen var fin.Men inte sitter det på några tubdäck inte, funderar själv på att skaffa en hoj till, en hybrid så jag kan köra på grusvägarna utan att punka. Fick två punkor i förra veckan. Cykelvägar är ett helvete, bara glassplitter, barnvagnar, vilda bilister och hundar som försöker ta livet av en...Hoj on, som man säger
Svar från Benganbus 2011-08-04 20:35
Tror jag har en Campa-vev nå'nstans med fäste för tre kedjehjul också!
Å med en sexdelad bak, med 30 som största, så bör man klara det mesta även med packning!
Jag har kört kanttråd i en 25 år nu. (Även tävlat motion på kanttråd, hade några lätta som funkade bra) Vad gäller jobbcykling, så kunde jag ta av ett bakhjul, däck, och byta innerslang och så på med däck, pumpa och sätta fast hjulet på en 5-6 minuter. Han tvätta händerna också! Liten tvål, vatten i flaskan, handduk blev cykelbyxorna! Då va man vältränad! :)

Cykelvägar funkade ofta dåligt då man va väg till jobbet, hade c:a 4 mil, genom Alby/Botkyrka bla. Cykelbanor va mest promenadvägar, eller för äldre damer med cykelkorg ;) Å cyklade man på bilvägen, så tyckte ofta "Svenne Privat-ordningspolisen" att man va fel och pekade på cykelbanan!
Men det va en intressant tid! ;)
När jag ser dina ordförklaringar här så börjar jag tvivla på att farsans gamla militärcykel kvalar som fixie! :-)
Svar från Benganbus 2011-08-04 20:53
Jag tror den gamla militärcykeln ändå hade broms i baknavet, eller...?
EGW 2011-08-05 02:10
Just det, gammaldags Torpedo-nav. Så våra knektar hade inga fixie-cyklar, utan det var rena bonnhojarna skulle jag tro!
Jag kommer från "andra hållet" och har moddat min Cannondale F800 med mindre kassett bak (mer tätväxlat räserstuk) samt asfaltsmässiga däck:-) Det blir ungefär samma sak, fast min hoj är nog betydligt tyngre. Men så har den en tjusig framdämpare i styrhuvudet! 28-tumshjul är dock att föredra om man inte ska ut i skogen.
Jag tänkte använda cykeln tills den rasar, för ramen är rasande fin;-) På jobbet "råkade" jag hitta exakt rätt kullager till baknavet när jag renoverade förra året. Röta! Befintliga lager skulle ha rasat när som helst. Det är alltså inte såna där justerbara, utan kapslade maskinlager. Och så är det mycket specialkomponenter från amerikanska Coda som inte lirar med något annat tyvärr:-/

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Planar%2050/DSC_4386.jpg

Notera den fina bokehn hos Zeiss Planar-objektivet;-)

Tillägg: Fixie är ju lite ball, men bevare mig för alla dessa idioter som kör utan bromsar och tror att de är häftiga. Ungefär lika häftigt som att köra bil när man är full:-(
Svar från Benganbus 2011-08-06 11:22
Rasande fin kvällsbild på din cykel via Zeiss-objektivet! :)
Kul det här med cykelbyggen!

Förr kunde man också plocka isär en frigångskrans, kallas visst kassett numera, vet inte om det går att göra så idag...?
Och vevlager fettade man om,
nav fettade man om och bytte kulor i lagret, man lagade tubdäcken.....

Det kanske är som det som va förr liksom, man kunde byta och meka med det mesta själv.
Och även en analog M Leica kan man ju skruva i sär och "olja upp" ,
men knappast en Leica M9!?

Hur som helst, "Cykla är nödvändigt! Ständigt!"
/B
Bengt, en yngling skulle kalla din cykel touringcykel, mest tack vare det raka styret och barends, som det sitter en tempobåge på...
Byter du till ett bockstyre blir det en cyklocross.
Radialekrade bakhjul finns mig veterligen inte längre(dagens cyklister är starkare helt enkelt... ;o)
För egen del kör jag på en ram tillverkad av gamla dinosaurier och plast(kolfiber), designad på andra sidan pölen och tillverkad i öster, döpt efter den franska staden Roubaix...
Var här om dagen och spanade in nya hjul, 1395g vägde dom, närmare 6000:- kostar det, och 495g lättare än original... :O)
Mvh Rickard
Svar från Benganbus 2011-08-05 09:33
Time pass liksom... ;)
Å jag prövade även träfälgar ett tag, inget skämt, väldigt lätta fälgar för tubdäck!
Men bromsförmågan kunde variera! ;)

Det här med ekra hjul, jag byggde mina hjul för olika tävlingar, valde en fälg, sen ett nav och så ekrade jag upp hjulet, tvåkort, trekors, eller rakekrat på en sida, efter bygget så masserade man fälgen/hjulet, justerade, masserade, justerade och fick ett väldigt hållbart hjul! De va en kul tid!
Å inga köphjul här inte! ;)

Skall länka till en tidningsartikel om Metisse senare. De e en vääääldigt gammal artikel! :) ;)