The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 168 / Zeiss/Contax/Kiev
När bla Leica hade öppnat vägen för att använda kinofilmen i en kamera på 1920-talet, startade giganten inom fotoindustrin Zeiss sitt småbildprojekt universalkameran Contax! Först kom Contax I 1932, och 1936 kom Contax II och III.
Med tillbehör och objektiv som ingen annan småbildskameratillverkare kom i närheten av.
Med Sonnarobjektivet 1,5/5 cm! Och man hade även forskat fram en fungerande antireflexbehandling för objektiv och tagit patent på den. Tekniskt så var Contax överlägsen Leica, men Leica såldes i flera exemplar, sannolikt pga ett lägre pris.
Åren gick, och så kom Andra Världskriget.
Östra delen av Tyskland occuperades i krigslutet av Sovjet, och som krigsskadestånd togs bla Zeiss anläggningar. Ryssarna hade planer på att tillverka en slags Contax i Sovjet, så man flyttade maskiner och tillverkningsband till Kiev i Ukraina, men det var inte så lätt att få igång en fungerande tillverkning av den här högkvalitativa produkten, så ryssarna fick backa, och be Zeiss-folket i Tyskland om hjälp.
I Jena satte Zeiss igång en provtillverkning av Contax II, kameran kom att kallas för Jena-Contax, och var i flera avseenden en förbättrad Dresden-Contax, och Jena-Contax tillverkades under provserien i litet över tusen ex. Då tyckte ryssarna att det va dags, och flyttade åter tillverkningsband och en del zeisspersonal till Kiev i Ukraina och kameran kom att kallas för Kiev, som är en mycket bra replika av Contax! Sannolikt kanske den bästa kamera som tillverkats i Sovjet..!?
Kameran till vänster är en Jena-Contax och till höger en "Dresden-Kiev" från 1947/48. Om jag kommer ihåg rätt, så när man i Jena satte igång provtillverkningen av Contax, så tränade ryssarna samtidigt upp en del personal i Kiev med ihopmontering av Contax. Det var ett antal omonterade Contax II som man fått tag på, och där man stansade om frontplåten till Kiev. "Träningskameran" är till höger i bilden, det är altså en en Dresden-Contax II med en omstansad frontplåt.
(Dresden-Contax = förkrigs Contax)
Tar man bort frontplåten på dessa "Kiev" så syns det tydligt stansmärken i spegelskrift.
När tillverkningen startade igen i Kiev omkring år 1948/1949? (efter provtillverkningen med Jena-Contax) då stansade man Kiev på "rena" frontplåtar, och då va det nästan bara ryska delar i kameran.
Men man kan ändå hitta Dresden/Jena-delar i kamerorna några år framöver, och även vad gäller objektiven, så finns det Zeissobjektivhuvuden i rysk fattning, efter vad jag sett, ända fram till 1952.
Å här är en Kiev där man glömt att stansa namnet på! Det kunde varit så, men det här är en "No Name Kiev"! På 1960-talet fick man av olika anledningar en del Sonnar 5 cm-objektiv över, vad jag förstår så va det ett företag i USA som köpte dessa objektiv, och kontaktade sedan Kiev-fabriken och bad dom tillverka ett kamerahus som skulle passa. Produkten marknadsfördes som en slags "No Name Contax". Hur som helst, det här var en mycket välbyggd kamera, med årtalet 1963.
Och optiken som sitter på den här "No name Kiev" har en egen spännande historia. (Som jag inte visste när jag tog den här bilden) Den här optiken skall egentligen sitta på en Jena-Contax.
Efter murens fall i östra Tyskland har man fått komma in i en del arkiv, bla hos Carl Zeiss.
På ett produktfotografi från Jena-Contax-tillverkningen år 1947, syns två Jena-Contax hus och två objektiv, snyggt och tydligt, nu anar ni va? Objektivnumren syns mycket tydligt på bilden, objektiven är vända så, och gissa om jag tittade 20-30 gånger på både bilden och på mitt objektiv för att se om det var samma nummer!! Jäpp det var det! :)
Så ett "fabriksobjektiv" fotograferat i Zeiss-fabriken 1947, (fabriken låg i den Sovjetiska zonen),
och sannolikt fotograferat för någon slags produktkatalog, eller redovisning, det objektivet har på något sätt hittat till Sverige ochin i mitt kameraskåp!
Ok, mycket historia och teknik! Men det beror bla på att jag städar!
Ni vet när man vindsröjer, man hittar grejer/bilder att titta på.
Vill även slå ett slag för Kiev-kameran. Hittar du en så'n till ett bra pris, låt säga omkring 500-800:- Varför inte slå till? Då har du en historiskt mycket spännande kamera, och som det normalt även går att fota med! En kamerakonstruktion som i stort hållit sig oförändrad från 1936 i Contax, fram till 1980-talet i Kiev. En Dogma-kamera! ;)
Och Kiev har Zeiss-replika-objektiv, ofta i en bra kvalitet! Det bästa objektivet är 1,5/5 cm!
/Bengan
Ps.
Och vill ni veta mer, mycket mycket mer om Contax och Kiev och om Zeiss, då har Peter Hennig skrivit en utmärkt liten bok utgiven via LP-Foto, "Historien om Contax" .
Den boken tittar jag alltid i när jag blir litet osäker :)
Jag tror att Leica blev poulärare för att den är snyggare. Rundare former liksom! :)
Jag skulle aldrig kunna fota med en Contax/Kiev. Tycker att de verkar svåra att använda. Var vrider man fram filmen t ex? Slutartiden har jag förstått att man ställer vid bajonetten, så som man gör på Olympus OM-system, eller?
Suck! ;)
Det finns ett vred upptill på kameran. Det högra litet högre vredet, där drar man fram filmen och slutaren spänns samtidigt samt att slutartiden ställs in på samma vred.
(Och tidsinställningsratten roterar inte då man trycker av, som den gör på leicorna av samma årgång)
Det du ser vid bajonetten är avståndsskalan för nomalobjektivet. (inte tidsinställningen)
Nomalobjektivet sitter i en inre bajonettfattning och avståndsgängan sitter i kamerahuset, så därför finns det inga glappa normalobjektiv i Contax/Kiev-världen, inte ens efter 50-60 år!! :)
Å klarar du att fota med en gängleica, då är en Contax/Kiev en barnlek.
Påminner mycket om en M Leica i handhavande...
M Leica, det vet du vad det är va!? ;) :)
/Bengan
Om jag förstått det rätt var det alltså en bild på 2 kameror med tillhörande omjektiv där ena objektivet hade samma "serienummer" som ditt? Mäkta imponerande.
Visst är det kul, och spännande och den absoluta slumpen!
Förr, innan jag visst så mycket ;)
så använde jag objektivet litet då och då,
nu känns det inte lika intressant längre! ;)
Nu får det vila sig i sin lilla ask!
/Bengan
När det handlar om Leica och Contax så är handlar det inte om teknik utan om kultur! Tänk om någon av dagens systemkameratillverkare kunde börja göra vackra funktionella kameror istället för att bara fokusera på megapixlar och snabb motormatning...
Mvh//Chasid