The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4155 / Dogma 07, En kamera, ett objektiv, en film!
"Inspirerade av fotografins pionjärer söker vi fotografins rötter. Genom att avsäga oss all onödig teknisk barlast vill vi nå fram till motivet – bilden – fotografiet. Vårt fokus är på bilden – inte tekniken. När vi minskar antalet tekniska valmöjligheter inför motivet genom att låsa oss vid en brännvidd och en film/kamerainställning vill vi frigöra kreativiteten och seendet till att upptäcka motivet."
Det va så här Johan Ericson och jag tänkte oss poolen Dogma 07 år 2007. Och det va en hel del medlemmar under några år, men se'n kom det digitala som en lavin och förstörde allt! ;)
Men tanken, om det enkla, e nog ändå inte så dum i Teknikens Värld! För det mesta som fotografi handlar om idag är teknik och bildbehandling! Inget konstigt i det, för marknaden har fattat vad det finns pengar att tjäna! Att sälja en kameramodell vart femte år och resten av tiden prata om bilder, och bildkomposition, det blir ingen kameratillverkare eller bildprogramtillverkare rik på!
Så för att spetsa till det, Pictorialismen lever, för jag misstänker att de flesta lägger mer tid i dag på att sitta bakom bildskärmen än att vara ute och fota!
Men nu har det dykt upp intressanta kameror för Dogma, även digitala! ;) Tänker mest på Fuji X100, som nog de flesta anar! Fuji X100 är nog den digitala Dogma-kameran!
(Å så e den väldigt lik en M Leica! :)
En kamera, ett objektiv, visst låter det som Fuji X100 för en partisk! Och så kan man ju fota svartvitt också, bara för att reta dom som säger, "Men hallå, världen e ju i färg!" ;)
Men om jpeg eller RAW det vill jag inte prata om här, det tar jag i enrum! :)
Men det här litet udda konceptet, Dogma med en kamera, ett objektiv och svartvitt, borde väl locka någon som tycker bilden är mer intressant än bara kamerateknik och bildbehandling! Å man kan ju lägga sina bilder i bloggen, och även där visa att man e långsiktig! Tex fota ett projekt, eller bok med en kamera! För det e de som också e vitsen med Dogma, att inte hålla på att byta kamera hela tiden, det tar ofta en massa tid från bildtänket och fotograferandet!
Dogma 18 liksom! :)
/Bengan
Ps. Men det här e inget tvingande, bara en fundering i Teknikens Värld! ;)
Jag var medlem i Dogma 07 och lockades till filosofin. Det kan påminna lite om hur man/jag fotograferade. DIAS/slide. Jag kan inte komma ihåg reglerna exakt, men jag kan komma ihåg en kamera och en lins s/v eller färger. Var det tillåtet att beskära - nej jag tror inte. Med min nästan nya kamera har tanken dykt upp igen. Och då vill jag påpeka att de ursprungliga dogmerreglerna är danska. De är mycket specifika och omfattande och är avsedda för inspelningar av filmspel. Bland de största skillnaderna mellan Dogme07 och Dogme 95 är att det måste vara i färg enligt Dogme95-reglerna. Detta kan man sedan bara bortse från. Det viktigaste är en kamera och lins och komposition i kameran.
Hälsningar. Erik.
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/dogmereglerne-dogme-95-1995/?no_cache=1
Vet inte om jag blev något klokare då, men jag tycker fortfarande att det är kul att fotografera som tur är.
Ha det gott! /Thomas
Bloggen e ju snart vuxen, den har varit med sen 2007! ;) :)
(Nu fick jag fem minuter över för att skriva det här) ;)
Å jJag tror inte så många fattar vidden av att vara pensionär! Det e inte att bara sitta vid bloggen hela dagen! ;) Nästa gång jag kommer in i bloggen skall jag läsa kommentarerna litet bättre och försöka kommentera, för nu måste jag ut med Roffe! Men passa gärna på och läs andra bloggar under tiden! ;) ;) För det kan kanske dröja inna jag e tillbaka, för jag hittade nyss en intressant bok!:)
/B
Ps. Jag fattar inte att folk skall läsa den här bloggen....!?;) Måste finnas annat viktigare att göra.. ;) ;)
"Bloggen e ju snart vuxen" -Nä, den är fortfarande barnslig efter alla år, och eftersom den nu benämns som egen person kan man alltså diagnostisera den med något nedsättande utan risk att bli stämd för personangrepp, eller hur?
Skärpning Bengan! /Thomas
B)
Ps. Och så va det inte adresserat till dig! :)
För egen del tycker jag inte att resonemanget är så mycket att förundras över. Jag plåtar ju inte på samma sätt och med samma allvar som förr längre. Men när jag var mer aktiv i speciellt gatufoto hjälpte mig förfaringssättet att köra endast med en brännvin under ganska lång tid (minst ett par månader i stöten) ganska mycket. Nu plåtade jag ju på det viset redan innan dogmapoolens födelse men ändå. Det beror också på vilken typ av fotografi man ägnar sig åt till viss del. Men för att fotograferandet skall bli en del av att åskådliggöra eller berätta om det man ser är det ofta nyttigt att man blir så "integrerad" med sin utrustning att man mer eller mindre kan glömma den. Detta blir svårare ju fler parametrar man har att hålla reda på vid själva fotograferingen, det är i alla fall min erfarenhet. Oavsett om man håller med eller inte är det väl inte så mycket att hänga upp sig på?
/Affe
Detta slog mig efter att vi precis avslutat Fyra Fotografers senaste utställning på Gelleri Korn i Stpckholm.; Var fanns bildsnacket bland alla herrar med allsköns kameror på magen? Tyckte det mest pratades kamermärken, jpeg eller raw och annat ditten eller datten. Tvärtemot ”vanliga” besökares reaktioner, alltså folk som undrade varför bilderna såg ut som de gjorde. Besökare som lät sig gripas av Alf Johansons underbart lågmälda svartvita serie om sin mammas och pappas ålderdom och ouvikliga avsked till livet. Eller som fick en inblick i den moderna iranska vardagen via Göran Tonströms fina svit från en nyligen genpmförd resa. Eller dom som fascinerat betraktade Stockholms tatuerare i Krister Klereus färgsprakade porträttserie.
Det jag särskilt minns var när - ställd inför en av mina bilder, ett närgånget svartvitt porträtt av ett döende aidssmittat barn på ett barhem i Rumänien, jag hörde en ”fotograf” undra hur jag fått till kornet i bilden. Det fick mig att undra hur faan det står till i ”fotografkollektivet”. Det är alltså en av de bilder jag håller högst i min egen bildvärld, som var svårast att exponera (inte teknikt men mentalt) och som betyder allra mest för mig. Så visa mig inte din kamera, dina gluggar eller senaste tekniska bla bla bla. Fråga framförallt inte om korn.... Men visa mig dina bilder, visa mig vad du såg
och avsåg, hur du tänkte, hur tog dig dit och hur du kom hem. och visa mig i dina bilder vem du är!
Sen kan vi möjligen jämföra verktygen. Men kom inte med regler! Jag är för gammal för sånt trams.
Jag har själv svårt att kommentera bilder, svårt att sätt fingret på vad som är bra. Men jag vet när jag tycker det är bra.
/T
Eller gör rätt!
Att ingen förstår att det e bilder som gäller... ;)
Vill inte säga mer, du fatta fortsättningen! :)
/B