The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 3421 / Alltså, vad skall amatörfotografen ha all denna skärpa till?
Skärpan på amatörkamerorna ökar från år till år! Skärpa, läs här pixlar! Snart har de flesta amatörkameror mer pixlar än proffskameror hade för en fem till tio år sedan!
I många fall så kan nog den här mängden pixlarna "skymma sikten" för de flesta amatörfotografer! Jag menar, att vi ser mer på antalet pixlar och skärpa, i stället för på bildinnehållet! "Titta på den här porträttbilden, vilken skärpa den har!"
Nu vet jag såklart att marknadskrafterna jobbar hårt på det här! "Nu ännu fler pixlar! Och skarpare objektiv! Dessutom ekologiska!" ;) Men jag tycker att för få frågar sig själva, eller att vi vågar fråga oss själva, behöver jag alla de här pixlarna och skärpan? För vilket ändamål!
Men det e klart, att lägga upp bilder på nätet och säga, "kolla vilken skärpa", kan ju vara mångas stora intresse som amatörfotograf! ;)
Men för att ta det i ett större sammanhang, så kan det här även skymma sikten för lovande och undersökande fotografer! För efter ett tag i det här pixel och skärpesällskapet, som ofta sker på webben, så kan även den mest hårdhudade och lovande fotograf få kalla fötter och börjar fundera på att köpa en "bättre" kamera!
Så varför denna jakt på pixlar, du som ändå inte fotar jättereklambilder för Volvo typ! ;)
/Bengan
Och som du säger, att "lägga ned det här tugget", känns mera som ett styrande av en för dig "onödig diskussion" än ett tyckande i saken!
/B
Göran Redmos blogginlägg om bl a Zorn idag ger en mycket intressant infallsvinkel på just detta. Jag instämmer fullt och helt i vad både Bengan, Göran och Alf säger i ämnet.
//GöranR
Utvecklingen när det gäller pixlar går faktiskt ganska långsamt. Processorn i Iphone har blivit 400 gånger snabbare sedan den första modellen, ca 2007. Canon Eos 5D som exempel kom med 12 megapixel 2005, 21 megapixel 2009, 22 megapixel 2012 och 30 megapixel 2016. Istället för att vräka på med fler pixlar har kamerorna blivit snabbare och kan göra mer med bildinformationen.
Men visst kan man också ifrågasätta om men behöver fler pixlar i en nyare kamera. En fem år gammal kamera blir ju inte sämre för att det kommer nyare modeller. Och alla har ju inte lärt sig att dra full nytta av tekniken.
Att utveckla sig som fotograf är betydligt svårare. Kräver att man bildar sig, fotograferar, testar sig fram, diskuterar, och så vidare. Kräver mycket mer av dig som person än att köpa ännu en ny grunka.
MVH Bengt-Åke
En person som hela tiden besrkiver hur han han har svårt med ny teknik.
En som upptäcker smartphone kameran 10 år efter alla andra.
Någon som inser att en Fuji X-E1 är bättre än en Leica M8 flera år efter andra.
Om några år kommer du kanske inse varför Fujis egna objektiv är bättre än dina gamla objektiv. Samt varför vi andra tyckte att Fujis nya generation av kameror var bättre.
Du verkar ju behöva några år på dig att ta till dig ny teknik.
/B
Det jag tolkar in i Bengt's "klagan" är att den höga nivån på dagens kameror och till viss del mobiler ger en stor mängd information (läs detaljer) som tar intresse från kompositionen/det fotografen vill ha fram, vi bländas över tydligheten i bilden.
Det jag menar är att gamla s/v bilder med korn, vignettering mm kan ge en känsla som för bra teknik litet tar död på. Är det mörkt/dåligt ljus är vi benägna att acceptera utbrända vitpartier, korn mm - för litet så är ju våra ögon - eller är jag för färgad av min uppväxt?
Detta har inte med att et Fujinon är bättre än en Summaron, båda ger olika känslor i fråga om färgton, utteckning mm.
Att sedan AF etc ger stöd till fotografen jämfört med manuell fokusering etc är ju en annan sak, men en serietagning på 5 - 10 bilder är ingen garanti för mer uttrycksfull bild jämfört med manuellt hanterad digitalkamera.
Kanske korkat att acceptera tekniskt sett dålig skärpa mm i en bild, men vad blir bättre med modern teknik i motivet på länk nedan?
http://digitaltmuseum.se/021016319087#&gid=1&pid=1
-J!
Men allt var inte förr. Dels var inte alltid de tekniska bristerna medvetna så att de användes till fördel för bildens uttryck. Sen fanns det även en fokusering på teknisk perfektion förr också. Min pappa har berättat mycket om snacket om kornskärpa, högglansiga kopior, skarptecknande objektiv, finkorsframkallare osv som fanns på 60-talet. Och fototidningarna från den tiden beskriver också detta.
/ Bengt
Iphone kan bara leverera små bilder och endast med motiv på nära håll.
Du brukar har fina porträtt med skärpa med Dina Leica-objektiv.
Jag gillar skärpa när den sitter på rätt ställe i bilden och vill gärna ha så bra objektiv som möjligt, men har inte råd med Leicas objektiv.
Man behöver inte byta kamera och objektiv jämt, men det är kul med utveckling, annars hade vi fortfarande kört med Kodaks lådkamera och den östtyska Trabanten.
Eller fortfarande hade haft samma teknik som i Canon G2.
Mvh
Wolfgang
Iterationer av lågt pH-värde skärper inga sinnen hos blivande Fotografer, de snarare förvirrar och stjäl fokus från vad som kan göras oavsett vad man har tillhands.
/Thomas, oense
De flesta svarade: ja..! Någon tyckte att det var bilder som man kunde använda på hudkliniken och några tyckte att jag hade "överskärpt" bilden, kanske det, men det går inte att skärpa en bild som är oskarp från början(!), överskärpt eller inte. Bilden eller bilderna var ändå mycket kraftigt beskurna (skulle tro 100 % crop eller något sådant).
Med det vill jag ha sagt: det är inte bara skärpa som räknas in i ett objektivs kvaliteter och att ibland kanske t.ex. vid porträtt vill man inte se ALLA pormaskar, näshår och rynkor. Så vad gör man då?
Förr i tiden fanns det "softade" objektiv just för porträtt. Nu är det ju inte så svårt att ordna oskärpa, men det är svårare att få till det så att det blir snyggt.
Ett tillägg: i normal vy, dvs då man ser hela ansiktet (i bloggen jag talar om) så är det naturligtvis svårare att se näshår och rynkor. Det är ju den här ovanan som jag och många har att förstora upp allting på dataskärmen som gör att man ser så mycket.
/T