The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2729 / Äventyr i Bankvärlden!

Strax, inga fler insatser...

Allt e inte bara foto, det finns nå't som heter pengar också! ;)  Så en god vän skulle sända över pengar till mitt bankkonto via internet i söndags! Låter snabbt och bra va? Å de trodde ni! För när han knappar in mitt kontonummer så får han svaret, "konto saknas"!

Jag har ett äldre och litet kortare kontonummer och det brukar ställa till problem även på min banks egna kontor! "Det e för kort kontonummer, det måste vara fler siffror"! Jag säger då att det e ett äldre kontonummer och jag tror att man kan lägga några nollor mellan clearing och kontonummer! Jag säger det här väldigt, väldigt, väldigt diplomatiskt...
Men hen bara tittar på mig och säger, "får jag se på legitimation!!"

Nu gör jag det här inte så ofta, går på bankkontoret alltså, så jag hade glömt bort hur många nollor man skall lägga till! Nåja, det borde vara lätt att ta reda på, så jag kontaktar banken för att få hjälp! Numera kontaktar man sitt kontor via e-post, låter snabbt och bra! Men så ser jag att svaret kan ta upp till två dagar...!

Ok, då tänkte jag att jag gör som man gjorde förr, jag går ned till kontoret! Men det va inte som förr på kontoret! Det va en enda handläggare och så minst tio kunder som väntade, och några verkade ha väntat väldigt länge... Och handläggaren skötte en massa olika ärenden, så det här med att ställa en snabb och enkel fråga, det skulle jag nog få vänta med, och så va Roffe i bilen och väntade....!


Försökte sedan hemkommen ringa telefonbanken, men då skulle man ha en kod för att få ställa en fråga... Sände i alla fall ett mail till telefonbanken! Internet å mail e bra!
Men nu gällde det att få ett snabbt svar!

Kollade på Bankens hemsida och hittar nå't som heter teknisk support! ;) :) Ok, kanske inte helt rätt avdelning för mig, men nöd häver lag har jag hört! (Trodde också att man måste a en kod här för att ställa en fråga, men det behövdes inte!?!?!?!)

Och handläggaren va såklart tveksam om jag kommit till rätt avdelning, men jag förde över frågan till en litet mer teknisk natur, och efter en stund kollande och funderande så sa internet-supporten, "det skall vara tre nollor mellan clear/kto-nummer!
Bara man kommer in på banken, så går ett ärende fort!

/Bengan

Ps. Nyss kom ett mail från telefonbanken! :) Och snart får jag väl snart ett mail från mitt lokala kontor också! Men nu vet jag vad jag skall säga då jag e inne på ett bankkontor, och dom påstår att det e ett konstigt kontonummer, "Lägg bara tre nollor framför kontonumret  så går det bra"! Kunskap e makt! Eller säg så här, viss kunskap e kul! :)

Inlagt 2015-03-04 14:26 | Läst 2280 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Ja du Bengt. Anledningen är att banker kör vidare med gamla mögliga stordata system i bakgrunden och har bara lagt på lite snyggt interface som vi ser när vi går in på databanken. Lipstick på dataspråk.
Lite som analoga fotografer sysslar med. Man använder gammal kamera och film. Framkallar sedan och scannar sedan in bilden och kör Photoshop på den.
Det är ungefär vad din bank gör med din information hos dem.
Inte helt lätt där för bankpersonalen att förstå vad som hände där mellan filmen och det de ser på skärmen.
I Photoshop delen lades det plötslig till 3 nollor. Så kan det gå när vi IT människor får härja fritt. Det bör vi aldrig få göra.
Så ha en bra dag Bengt och tack för en kul berättelse ur vardagen.
Vilken suverän bank kan detta vara?
Flash Gordon 2015-03-04 17:17
Det kan vara vilken av dem som helst. De flesta av våra banker har gamla stordata system i botten från 70-80-talet.
Mellan dessa som egentligen håller reda på bankens transaktioner till vi ser det på webportalen finns det en mängd olika system som samverkar.
Just denna komplexitet är ett av skälen att de är lätta att hacka.
Om jag inte minns fel kräver Nordea 10 Miljarder för att ta sig ur dessa gamla legacy system och få till säkrare systemlösningar som är svårare att lura.
Bankerna och Kreditskortföretagen brukar säga att ett svinn på en procent är OK. Så länge de står för den kostnaden kan jag köpa det. Tendensen på senare tid visar dock på at de allt mer vill lägga skulden på kunden och inte stå för kostnaden. I så fall är det tillbaka till kontanter som gäller.
Svenska banker har med åren blivit allt mindre intresserade av sina kunder och allt som har med service att göra. De vill inte ha in kunderna i banklokalen, märkte jag när vi bodde i Nyköping. Kommer det för många kunder till ett visst kontor kan de alltid lägga ned det kontoret. Det är en enorm skillnad mot bankerna här i Canada. Här blir man väl omhändertagen och får snabb service och möte en allmän hjälpsamhet hos bankpersonalen.
Finns fortfarande två seriösa banker även i Sverige.

En som heter Handelsbanken. I o f s en storbank men dom har nog kontor i Gnesta. Tänker fortsätta att hantera kontanter så länge kunderna vill. En unik idé. Jag har "mitt" kontor i Klintehamn på Gotland fast jag är skriven i Norrköping. Ju mindre kontor desto bättre service.

Den andra är Länsförsäkringar bank. Medlemsägd och gör i princip bara affärer som dom begriper själva. Tyvärr ingen kontanthantering.