The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2487 / Jag litar inte helt på tekniken! Utan man måste kunna flyga med rumpan!

 

 

 

Vi lever i en teknikvärld, i alla fall vi i I-världen, och omger oss med mer och mer fantastiska tekniska apparater, även kameror! ;) Men jag tror det e viktigt att ha en grundläggande kunskap på passagerarsätet, om det händer något! För "passagerarkunskapen" tycker jag börjar att tunnas ut på många håll! En kunskap som jag tror e nödvändigt att ha när det går fel, och det gör det då och då! Om det inte finns nå'n eller några som kan säga, "men vänta nu, det här verkar konstigt", trots att instrumenten säger nå't annat, då ligger vi nog illa till!

Bläddrade nyss i en äldre Forskning & Framsteg och hittade en flygolycka....!  Flygplanet, en Airbus A330, lyfte från Rio de Janerio med Paris som destination 2009. Men på väg över Atlanten händer något...
"Två timmar och tio minuter efter att planet har lyft från Rio börjar hastighetsangivelserna växla kraftigt, vilket får autopiloten att koppla ifrån. Av någon anledning verkar piloterna ignorera varningen om att planet är på väg att överstegra, och de lyfter planets nos. Resultatet är att planet tappar lyftkraften". 

Några röster i artikeln:
"Patrik Stensson på Försvarshögskolan har inte studerat olyckan med Air France-planet i detalj, men gör en generell reflektion: – Det finns en övertro på våra matematiska analyser av verkligheten och de simulerade försök som bekräftar att automatiserad teknik fungerar. Vi inbillar oss att verkligheten går att reducera till en idealvärld som kan beskrivas fullständigt med deterministiska modeller"

"Vid Gottröra-olyckan var det just erfarenhet som räddade människorna ombord på SAS-planet.
– När båda motorerna slutade fungera var det det grundläggande flygkunnandet som hjälpte dem. I intervjuer jag gjort med piloterna säger de att det var back to basic flying som gällde, de visste att det gick att glidflyga också stora flygplan från den höjd där de befann sig och hur de skulle hålla planet rätt på vingarna, säger Lena Mårtensson."

"Ett annat problem i kritiska situationer är inte att det saknas information, utan att piloterna i stället blir helt överhopade av varningar när alla delsystem pockar på uppmärksamhet samtidigt. I de intervjuer som Lena Mårtensson gjorde med piloterna från Gottröra-olyckan berättar de om hur cockpit fylldes av syntetiskt tal och blinkande lampor."

Som sagt, det e nog viktigt att kunna gå tillbaka på erfarenhet vid behov!

http://fof.se/tidning/2011/10/piloterna-maste-kunna-flyga-med-rumpan

/Bengan


Ps. Sista stycket i artikeln tycker jag är intressant! 


 

Inlagt 2015-01-22 16:22 | Läst 2975 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
" Det finns en övertro på våra matematiska analyser av verkligheten och de simulerade försök som bekräftar att automatiserad teknik fungerar. Vi inbillar oss att verkligheten går att reducera till en idealvärld som kan beskrivas fullständigt med deterministiska modeller..."
Det är just insikten om ovanstående som gör att jag är så kritisk till dagens klimatalarmism. Mina egna iakttagelser i verkligheten hamnar i konflikt med iakttagelser åstadkomna genom ovan beskrivna metoder. Det är bäst att hålla sig till verkligheten, så störtar inte flygplanet.
Jag har läst det där också, och det är skrämmande läsning.
Jag hörde en trafikflygare påstå att just Airbus-piloter många gånger är sämre på just basic flying.