The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2474 / Snabbkoll av Summicron 1:2/50 mm på en Leica M2! Ligger skärpan rätt?
Att vara på Fotosidan kräver disciplin för att man inte ständigt skall lockas eller luras med på allt nytt som presenteras, men även gamla grejer kan locka då man ser nå'n bild på en sådan! Så det kan vara svårt att hålla kursen rak! För några bloggar sedan så visade en fotograf, inga namn, men han e i alla fall från Lund, en bild på en fin Leica M2 med ett Summicron-objektiv, trodde jag! Men nu vet jag bättre om objektivet, men det förändrar inte det trevliga!
Och jag trodde först jag skulle klara lockelsen, men de va för snygga och intressanta grejer, så efter ett tag så tog jag fram min egen Leica M2 med ett Summicron-objektiv 1:2/50 mm och fann till min förtjusning att det va film i kameran! Den som spar film han har! :) Och ville kolla så att kameran och optiken fortfarande spelade bra ihop! Tog några bilder på min (suckande) fotomodell, och ser efter framkallning att skärpan ligger där jag ställde den via mätsökaren! Då är allt väl för att fortsätta att fota med den här "gamla" utrustningen! Den som spar han har, både en gammal kamera och en gammal film! :)
Så här kommer två av testbilderna!
Summicron 1:2/50 mm (från 1955) på full öppning (Å här va det avtryck efter utandningen)
Summicron 1:2/50 mm på bländare 4. (Å här va det: "Skynda på nu, för jag skall iväg!" Å det ser ni också genom att ytterdörren är öppen där i bakgrunden!)
Så tack för den kamerainspirationen, även om det va med fel objektiv! :)
/Bengan
Ps. Får väl fylla på med några rader, besserwisserrader alltså ;) om Summilux (och Summicron)
Den första Summiluxen och dess optiska konstruktion härstammar från Xenon, och emellan kom Summarit, och sedan kom den första Summiluxen på sen't 1950-tal! Det som hände under den här tiden är i stort att det kommer nya glassorter och antireflexbehandling. Och den optiska konstruktionen är mycket snarlik i Xenon, Summarit och i den första Summiluxen. Nästa Summilux, från 1966, är annorlunda invändigt och "bättre"!
Det är samma med Summicron! När Summicron kom 1953, va det i stort sett en omräknad Summitar, där man lagt på en antireflexbehandling och särat på några linser! Och året 1953 så blev det mycket bra! Och sedan kom fler Summicroner, och de senaste e nästan för bra och ofta onödigt skarpa! ;)
Så en Summilux eller Summicron, betyder bara ett objektivmärke eller hur man säger! Och olika årgångar har olika optiskt innehåll! Ju senare årgångar ju bättre skärpa. säger de optiska vetenskaparna! :)
Men foto är inte bara vetenskap, foto är mycket annat, tex känsla och och en del annat hemligt som inte går att mäta i några enkla tabeller, därför är den Summicron jag har från 1955, den bästa! ;)
Jag har egentligen aldrig varit så förtjust i brännvidden 50 mm, men eftersom det verkar enklast för objektivtillverkare att få till riktigt bra objektiv för 50 mm så är jag lite sugen på att skaffa ett, jag har ju inget 50 mm till Leica. Har ett 50/1.8 till Canon - det är fantastiskt bra och kostar under tusenlappen. Jag lär ju aldrig få något M-objektiv till det priset - inte ens begagnat. Leitz har ju några stycken i prislägen från 13 till 80 tusen. Cyberphoto har ju utnämnt Summilux 50/1.4 till "världens bästa objektiv" (!) Sedan finns ju Summicron 50/2 Asph som Leitz först inte tänkt lansera eftersom de ansåg Summicronen 50/2 vara tillräckligt bra - en rätt gammal konstruktion idag, men fortfarande bra och inte vansinnigt dyr. Summarit 50/2.5 finns också - lite billigare. Undrar hur den står sig jämfört med övriga.
/T
Det där med att Summilux skulle vara bästa objektivet skulle jag ta med en nypa salt. Många gluggar från den tiden är lika bra, och några kan man få för 200 spänn.
Ha det bra
Bob
så tror jag en brännvidd på 75-90 mm ligger bra till! Det verkar vara den brännvidden man kan göra väldigt bra när jag ser några objektivtester!
Även för Cosina och Zeiss så gäller det här.
Sedan ligger nog 50 mm bra till också.
Å Canon, nu talar jag om de riktiga Canonobjektiven, för Canon RF alltså, typ kamera Canon P! ;)
Då ligger Canons 1,4/50 mm mycket bra till, och även Canons lilla 1:2/35 mm.
Så dom skall man hålla utkik efter!
/B
M2 håller än!
Göran
Låter smickrande, men jag tror M2 och nya M60 är finare.
Ha det bra
Bob
Vi ställer så gärna upp här i Lund, med lite inspiration. Nu var et visserligen en Summilux, men det spelar ju ingen roll, å den är lite svagt oskarp i hörnen på full glugg.
Det är trevligt att ha en assistent hemma som man kan testa skärpan på. Vanligen är de mer skärpta än en själv. Kanske det beror på att de är sjuksköterskor, de måste va skarpa.
Å så anhålles om en kill bakom örat på Roffe
Bob
De va en mycket fin Leica M2 med en Summicron!
Så tyckte jag vid den första snabba anblicken! ;) :) :)
Min modellassistent har vant sig att bli fotograferad under de här trettiofem åren som vi varit tillsammans,
men ändå blir det under suckar!
Å Roffe tycker Lund e en trevlig stad!
Varför då, frågade jag!
Det verkar bo så trevliga människor där, säger han!
/B
/T
Det borde vara den senaste modellen av Summilux som Cyberphoto menar.
Fast jag håller nog på den senaste modellen av Summicron 50 mm om man skall ha ett normalobjektiv!
Men det här e såklart en smaksak!
/B
/Stephan
Skärpan e litet mjukare och mer verklighetstrogen liksom!
Skärpan på den här tidiga Summicronerna,
som du och jag har,
kan kännas väl hård och krispig för den som inte e så van!
/B
Ps. Å inte så högt Stephan, att just de här tidiga Summicronerna e så speciella!
Förstora första bilden så ser du vad jag menar!
Full öppning på optiken! Avstånd en meter! På 1/15-del!!
Tur att det e litet rörelseoskärpa, annnars.... :)
På 70-talet hade jag tre Leitzobjektiv: ett Summaron 35/3.5, ett Elmar 50/2.8 och ett Elmar 90/4. Det sistnämnda var utan tvekan skarpast och bäst av dom alla. Trots det är begagnatpriserna på t.ex. Lp-foto lägre på Elmar 90 i allmänhet. Man kan få ett sådant för under tusenlappen.