Om en annan kamera och några bilder från Hälsingland
Nu handlar det om min första småbildskamera en Minolta ER. Den köpte jag omkring 1965 och det blev av efter att jag tyckte att min gamla Zeiss var alltför omodern. Det blev för många misslyckade bilder på en rulle som bara innehöll 12 rutor.
Filmkänslighet Bländare Slutartider
Slutartider Bländare
Det var ju inga hissnande skillnader mellan Zeiss och Minolta på bländare och slutartider. Men.......
Minoltan levererade 24 eller 36 bilder på en rulle så det fanns utrymme för att "slösa" med bilder. Minolta- ER, var en enögd spegelreflex med fast optik Rokkor TD 1:2,8 f=45 mm. Slutartider 1/500 till 1/30 och B, Bländare 2,8 - 22, och så har den exponeringsmätare, snittbildmätare samt anslutning för blixt, vilket underlättade fotograferingen, så förutsättningarna fanns för lyckade bilder. På objektivet ställde jag in från 10 till 400 ASA eller från 11 till 27 DIN.
Men visst blev det en del misslyckade bilder med Minoltan också, för det krävdes att ställa in skärpan och det blev väl lite si och så med att hantera snittbildmätning som var lite tidskrävande. Kameran var till en viss del halvautomatisk där det fanns ett läge A, då var det nog halvautomatiskt, eller också kunde jag göra olika val av bländare och slutartid. Minnet sviker lite men allt fungerade för 50 år sedan.
I en av mina första bloggar "Återblick första delen" skrev jag bland annat om min Minolta ER.
Kodachrome 64
Med min Zeisskamera fotade jag med olika filmsorter svartvitt, dia och negativ färgfilm, när det gällde filmvalet med Minoltan så blev det dia och negativ färgfilm, men aldrig svartvitt.
Under flera år fotade jag med Kodachrome och de bilderna håller fortfarande hög klass, men jag använde även andra filmsorter och det blev en blandning av dia och neg film. Det är ganska imponerande att bilderna håller så bra kvalité efter drygt 50 år, och de är fortfarande i sina original- ramar av papp. Alla bilder är tagna med Minolta ER och nästan alla är tagna med Kodachrome, vilket ASA-tal kommer jag inte ihåg, men det fanns 25, 64 0ch 200 ASA att välja mellan. Bland övriga filmsorter var det kanske större valmöjlighet vad gäller ASA eller DIN.
Min bror Lasse kommer gående från Lillåkern 1965
Gården Lillåkern ligger i Färila i mitten av Hälsingland, och har en särskild plats i mitt hjärta, för gården arrenderades av min faster Astrid Karlsson efter hennes mans bortgång 1950, och inför julen samma år beslöt min pappa att vi skulle hälsa på och det blev en vistelse som har etsat sig fast i mitt minne. Något år senare så åkte vi tillbaka på sommaren till faster Astrid, för ett par veckors semester, och efter ytterligare några år, kanske 1957, så åkte jag till Lillåkern på motorcykel för en veckas semester.
1965 fick jag och mina föräldrar hyra bostadshusets övervåning på somrarna 1965- 1969, av Erik Andersson, som nu var den nye ägaren av Lillåkern. Bottenvåningen disponerade Eriks son Sture med familj. Efter en schism med sonhustrun Karin Andersson, så flyttade vi till en annan gård som heter Drabo, och den ligger i samma trakt, och där tillbringade jag och mina föräldrar somrarna fram till 1989. Senast jag besökte trakten var sommaren 2007. Om jag uppbådar lite energi så kanske jag plitar ned några rader i en annan blogg om somrarna på Drabo. Vi får se hur det blir med det.
Infarten till Lillåkern 1965
Stortvätt på Lillåkern och Susanne hjälper till 1965
Mamma hänger tvätt på Lillåkern 1965
Peter (i mitten) åker på hölasset på Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film.
Lisbet och Peter bärgar hö på Lillåkern 1965 tyvärr med en del skaknings eller rörelseoskärpa.
Farbror Erik, Lasse och Peter 1965
Höbärgning på Lillåkern 1965
Det blev en del lata dagar under semestern och här äter vi lunch vid Sånghussjön 1969
Under påsklovet gjorde vi snögubbar och snögummor på Ranvall som ligger en bit från Lillåkern 1969
Susanne och jag tar en kaffepaus på Ranvall i närheten av Stocksbo 1969 Foto Lisbeth Cannermo
Ett dimstråk har bildats i sänkan mellan Lillåkern och Stocksbo en vintermorgon på Lillåkern 1969
Minoltan blev i första hand en kamera att ta familjebilder med, men det finns också en del bilder som man kan kalla dokumentära. Under tiden vi hade vårt sommarboende i Hälsingland så togs det en del miljöbilder också.
Skymningsbild av vedboden, hemlighuset och till höger står ett härbre på Lillåkern i bakgrunden syns Vallåsen 1965
Vägen till Stocksbo 1965
Utsikten över Färila är tagen från ett utsiktstorn på Vallåsen 1965
Panorama av Ljusnan från Fönebron i Färila 1965, Panoramabilden sydde jag ihop av 2 bilder i ett program som hetta ArcSoft Panorama Maker .
Klara för hemfärd från Lillåkern 1967 Minolta ER och Dia 24X36 Perutz Color C18
Här var hela min familj samlad, mamma Eivor, min bror Lasse, min fru Lisbet, pappa Emil, och mina barn Peter och Susanne. Bilarna var Opel Rekord och VW Karman Ghia, årsmodellerna har jag glömt. Minnet sviker även när det gäller bilderna från Lillåkern, så man får ta årtalen med en nypa salt. Det jag vet är att på Kodachromebilderna så är det instansat 1965 på pappramarna.
Det var historien om min andra kamera Minolta ER, och jag måste säga att utvecklingen har ju gått framåt på femtio år. Från en som jag då tyckte var en ganska modern småbildskamera, men jämfört med dagens fantastiska kompakta systemkameror så var den ganska så enkel. Men den fyllde vårt behov då.
Avslutningsvis vill jag berätta att jag läste en blogg härom dagen, och lärde mig ett nytt ord "kameraanvändare", ett ord eller benämning jag aldrig hört tidigare. Kanske jag passar in i den kategorin i stället för amatörfotograf. Men jag undrar, är vi inte alla fotografer längre?
Med dessa ord så avslutar jag den här bloggen.
Ha det gott
Stig
och tillbakablick i din fotohistoria..
Mv Gunte
Ha det gott/Stig
Ha det gott/Stig
Sten
Ha det gott Stig
/Affe
Ha det gott/Stig
Klädsel, aktiviterter och bilar har ändrats med tiden, så det är bra att ha så fina minnen.
Ha det gott/Stig