Sticans Fotoblogg
Återblick tredje delen
Nu fortsätter jag min fotohistoria med nya resor både inom och utanför Sverige. Genom mycket fotande så lär man ju sig av misstagen sägs det, och det kanske gäller generellt. Men det underlättar kanske om man har ett medfött bildsinne. Om man inte har det så kan man kanske lära sig det genom att gå kurser, läsa sig till det eller studera andras bilder t.ex. och jag hade inte gjort någotdera. Det blev nog mest fotografering på en höft.
1984( som George Orwells framtidsroman) reste Lena och jag till Cypern på två veckors semester. Vi bodde på ett hotell utanför staden Larnaca, och om jag minns rätt så hette det Larnaca Beach. Själv är jag inte mycket för att ligga på stranden och "pressa", så vi åkte in till Larnaca och för att se lite av staden, men kanske mest för att växla pengar eftersom hotellets växelkurs var ganska dålig. Apropå boken "1984", så lånade jag den på hotellet och läste, och det var ju ett märkligt sammanträffande eftersom vi befann oss i samma år.
Lena och boken "1984" Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor
När man fick nog av sol och bad åkte vi med på en utflykt till Troodosbergen som ligger några mil in i landet och besökte bland annat Cyperns högsta berg Mount Olympus 1952 m.ö.h. och bussen tog oss ända upp. En annan utflykt gick med båt till Fig Tree Bay och vattnet var så klart att man såg botten på 15-20 m. djup.
Collage av Cypernbilder Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor
Innan vi åkte till Cypern så köpte vi en katt och när vi kom hem från semestern så åkte vi till Skärholmens Centrum där det pågick en kattutställning, och där hämtade vi hem vår Cedric, en creamfärgad Perser och han blev naturligtvis min nya fotomodell.
Cedric kanske 10 veckor1984
Året därpå 1985 reste jag med goda vänner till Lappland och Padjelanta för en veckas vandring på Padjelantaleden. Det var en stor upplevelse att se en av Sveriges största Nationalparker. Först flyg från Stockholm till Luleå, nytt flyg till Gällivare och därifrån postbuss till Ritsem. Båtfärd över Akkajaure till Vaisaloukta sedan vandring på Padjelantaleden till Staddajåkk och vidare över Sulitelma mot Norge.
Det blev en vandring på c:a 7 dagar, och efter en natt på hotell i Fauske fortsatte färden med buss till Narvik. Meningen var att vi skulle åka tåg till Sverige från Narvik, men sista tåget hade gått, så det blev efter överläggning att ta en taxi till Riksgränsen. Det visade sig att det blev billigare än att ta in på hotell. Sedan blev det buss till Kiruna och flyg till Stockholm.
Min Canon FT hängde med men inför fjällresan hade jag köpt en längre telezom en Tamron 80-210 mm. 1:3,8-4,0.
Akka och Akkajaure i morgonsol från Ritsems fjällstation1985 Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor
Canon FT med Tamron 35-70mm. och 80-210 mm.
Solnedgång vid Virihaure 1985 Canon FT med Tamron 35-70 mm. och Kodacolor
I september1986 fyllde jag år, och det blev ett halvsekel eller 50 , och det firades i kvartersgården som finns i vårt bostadsområde, med släkt och vänner. Några vänner var vänliga nog att vara först på plan, redan någon minut efter 12 på natten, blev jag uppvaktad med sång, musik och en flaska god champange.
Min 50-årsdag 1986 Canon T70 och Tamron 35-70mm. Kodak Ektachrome
Det blev till slut dags att byta kamera ändå efter 17 år, och eftersom erfarenheterna av Canon var goda så blev det också en ny Canon, en T70 som då hade den senaste tekniken. På den tiden arbetade jag i Skandiahuset på Sveavägen i Stockholm, och på samma gata mitt emot Skandia låg en fotoaffär som hette Facil Foto. Där köpte jag min nya Canon, och så återvänder jag till dia igen efter en tid med neg. film.
Några veckor senare reste Lena och jag till Madeira på två veckors semester. Madeira blev egentligen ett andrahandsval, för vi hade planerat och bokat en resa till Egypten, men ödet ville anorlunda för en terrorgrupp sprängde vårt hotell så vi fick hastigt och lustigt boka om och då föll valet på Madeira. Det var absolut inget dåligt alternativ för Madeira är en sagolikt vacker ö ute i Atlanten. Den har en fantastisk grönska och en blomprakt som pågår året om. Detta beror säkert på att det faller ganska mycket regn och det nästan dagligen, men mellan skurarna så kommer solen fram igen.
Lena och Stig har landat på Madeira 1986 Ett ganska dåligt foto av en okänd turistfotograf på flygplatsen.
Vi reste runt ön och gjorde flera besök i Madeiras huvudstad Funchal och vi besökte bl.a. saluhallen, den botaniska trädgården och var på vinprovning och provsmakade Madeiraviner. Örundturen gjorde vi med taxi som tog oss med upp till öns näst högsta bergstopp Pico de Areeiro drygt 1800 m.ö.h. Madeira är en mycket kuperad ö så rundturen gick ofta på slinrade bergsvägar. Det var bekvämmare än bussrundtur och taxin stannade var helst vi ville. Den tog oss också till en liten trevlig resturang där vi åt lunch. Även om det nu är ett tag sedan vi var där och mycket kanske har förändrats så är det ett ställe att rekomendera.
Fotocollage över Madeira 1986 CanonT70 Tamron 35-70mm. och 80-200mm. Kodak Ektachrome
Det fanns mycket blommor att fota och mitt Tamron 35-70 har ett Macroläge som passade bra vid sådana tillfällen.
Blommor på Madeira 1986 Canon T70 Tamron 35-70 mm. och Kodak Ektachrome
Som jag nämnde inledningsvis så har jag ingen fotoutbildning alls, så vad gjorde jag för att råda bot på detta. Jo jag sökte efter någon fotokurs och då helst på kvällstid eftersom jag jobbade på dagarna. Det fanns ju en hel del kurser som anordnades av olika studieförbund, och första kursen blev en nybörjarkurs i foto arrangerad av ABF med fotograf Olle Strandberg som handledare. Det var en grundläggande kurs om kameror och en del om mörkrumsarbete. Kursen höll till i ABF:s lokaler i Mörbylund strax norr om Stockholm. Om det var något som jag gillade så var det nog mörkrumsarbetet, det övriga blev snarare en repetition av bruksanvisningar för kameror. Men det trevliga med kurser är ju mötet med andra likasinnade. En del tips om literatur fick vi också, bl.a. "Lär dig fotografera" av John Hedgecoe.
Efter knappt ett år så bestämde jag mig för att byta till ett helt nytt kamerasystem. Inte för att det var något fel på CanonT70, men jag blev väl förförd av den nya tekniken med autofokus. Det blev en Nikon 501 och det var den första SLR-kameran av Nikon med autofokus för "amatörer". Nikon hade ju tidigare testat autofokus med en modifierad F3:a . Men det var ju ingenting för mig. Däremot så föll jag för 501:an med ett zomobjektiv 35-135mm. 1:3,5-4,5, och den inhandlades också hos Facil Foto igen.
Efter resan till Padjelanta så fick jag vad man skulle kalla "Blodad tand" d.v.s. längtan tillbaka till den svenska fjällvärlden. Då och då läser man i fototidningar om fotokurser, och det var vad jag såg, en naturfotokurs i tidningen Foto som skulle hållas i Kvikkjokk med fotografen Peter Ugander, medlem i "Naturfotograferna n", som handledare. Så jag skickade in anmälan och fick efter ett tag besked att jag var antagen.
Resan till Kvikkjokk gick med tåg till en station som heter Murjek en liten ort i Lappland, därifrån buss till Jokkmokk och till Kvikkjokk ännu en buss. Nu var vi mitt inne i den Lappländska fjällvärlden. Vi blev mottagna av Tor Lundberg en ortsbo som numera också är en medlem av "Naturfotograferna n". Tor Lundberg som var vår värd lärde oss dessutom en del om överlevnad i naturen. Inkvarteringen blev i en stugby och jag fick dela stuga med en grabb från Västergötland.
Bilder från Naturfotokursen i Kvikkjokk 1987 Nikon 501 Nikkor 35-135 mm. Kodak Ektachrome
Naturfotokursen i Kvikkjokk var kanske mer för fotografer som hade lite mer erfarenhet av naturfoto än vad jag hade. Men kursen var ju inte bortkastad för det, för den innehöll många delar som en novis som jag också kunde ta till mig. Peter Ugander som höll i den fotografiska delen gav mängder med tips om kameravinklar och kamerateknik. På kvällarna höll han föredrag om bland annat Ansel Adams Zon System. Han berättade att han 1981 studerade på Ansel Adams Workshop i Yoshmite Nationalpark i Californien, och även fick lära sig Ansel´s Zon System.
Något annat som intresserade mig var dom moderna mellanformatkamerorna, och en av deltagarna hade en Hasselbladsutrusning med sig och Peter Ugander demonstrerade en Mamiya 645, samt en Storformatskamera(jag minns inte namnet) men just Storformatets inställningsmöjligheter var smått fantastiska. Men det jag föll för var Mamiyan och så småningom köpte jag en begagnad Mamiya 645 1000 S och två objektiv , ett 80 mm.1:2,8 och ett 150 mm. 1:3,5. Senare så köpte jag en 45 mm.1:2,8 också . Förutom kamera köp så skaffade jag en bok om Zon Systemet "Landskapsfotografering" av Per Lundqvist.
Med min Mamiya så blev det mycket bilder av blommor i trädgården men även en del lanskapsfoto också. En hel del tillbehör köpte jag hos Schönherrs Foto på Upplandsgatan 16 i Stockholm, bl.a. mellanringar, ett vidvinkelobjektiv 45mm 1:2,8 och en TTL prismasökare S med exponeringsmätare. Det blev även ett nytt stativ ett Gitzo som är mycket stabilt, ända nackdelen är att det inte går att fälla i spagat.
Blommande Kornell och Ros med lus Mamiya 645 80 mm. mellanringar och Kodak Ektachrome
Under senhösten 1987 gick jag ännu en kurs, och den behandlade färgfoto med fotografen Peter Myhr som handledare. Förutom lektionenra på Repslagargatan 17-19 i Stockholm så varvades teori med praktik bl.a. ute på stan, t.ex. med mörkerfotografering i Gamla Stan. Det var ett mycket omfattande och omväxlande program med 12 sammankomster
Nikon 501 Nikkor 35-135 mm. Kodak Ektachrome
Nu är det dags att sluta för den här gången, men det finns mycket mer att berätta om. Det kommer att handla om en resa till Öland och Skåne, två resor till Kebnekaise och en resa till Turkiet. Men även om ett nytt kamerabyte. Nu var jag helt "insnöad" på Nikon så det blev en Nikon F801 och nya objektiv. Men det kommer också att handla om ytterligare en kurs i mörkrum, och om när vi köpte vår första dator och vad det innebar för bildbehandling med mycket enkelt program som hette Adobe Photo de Lux 2.0, inscanning och utskrifter av bilder. Datorn med dess möjligheter öppnade en ny värld med möjligheter för mig.
Ha det Gott
Stig
Återblick andra delen
Min fotohistoria kan delas in i olika epoker som exempelvis den första som i huvudsak innehöll familjebilder. Nästa epok kan då bli resebilder. Det låter kanske lite tråkigt som ämne, men jag hoppas att innehållet blir intressant ändå.
Reseepoken sträcker sig från mitten av 70-talet till slutet av 90-talet c:a 20 år. Bortsett från den resa som min f.d. fru och jag gjorde 1960 så blev det en resa till Spanien 1975. Min f.d. fru dansade då i ett folkdanslag, som heter Brage Gille, och man hade planerat en resa till en folklorefestival i staden Jaca, som ligger i Baskien. Eftersom jag inte dansade själv så erbjöds jag att få följa med som fotograf. Det tackade jag ja till och resan gick först till en badort på Spanska östkusten som hette Lloret de Mar. Efter några dagar på stranden så gick resan vidare mot Jaca, en mycket svettig resa i c:a 40 gr. värme och i en buss som saknade aircondition.
Ett collage av Spanienresan 1975 Canon FT obj. Canon 50 mm. 1:1,8 Kodak Color II
Som sagt jag blev erbjuden att följa med till Spanien som fotograf, men min utrustning var ju ganska spartansk. Min kamera var Canon FT och ett enda objektiv Canon 50 mm. 1:1,8, och ett antal rullar Kodakfilm i bagaget. Men vad gör man? Det fick gå och på något förunderligt sett så gick det. Om jag minns rätt så tog jag väl omkring 200 bilder, och jag fick beställning på ganska många kopior. Men kopiorna var av ett slag som jag aldrig sett varken förr eller senare , dom var randiga i strukturen och är ganska svåra att scanna med bra resultat, jag har testat med negativen också men det är så plottrigt att hålla på med när det blir många bilder.
Efter ett par år så beslöt jag och min fru att separera och jag flyttade temporärt till Luleå. Under det årt jag bodde där så togs det inte många bilder. Men till hösten kom mina döttrar på besök och vi gjorde en del utflykter bland annat till Storforsen, som är ett av Sveriges mäktigaste vattenfall. Fallsträckan är 5 kilometer och fallhöjden 82 meter, och där tog jag några bilder.
Storforsen i september1977 Canon FT och Kodacolor II
Susanne och Heléne poserar vid Storforsen 1977 Canon FT och Kodacolor II
Här är det korvgrillning vid Storforsen i september 1977 Canon FT Kodacolor II
På nyåret åkte jag med min son Peter till Gan Canaria på en veckas semester och golfspel. Den veckan kom att förändra resten av mitt liv, för där träffade jag min nuvarande hustru och livskamrat Lena.
I april 1978 åkte vi, Lena, min dotter Heléne och jag, till Kreta på en, vilket vi snart märkte, något för tidig badsemester för det var ganska kallt i vattnet. Men det avhöll inte Helén från att bada. Vi bodde på ett hotell som hette Creta Maris som låg i Hersonissos.
Collage av bilder från Kreta 1978 Canon FT Kodacolor
Men om det inte gick att bada så åkte vi på utflykt, och bland annat så åkte vi till ett palats som ligger utanför Heraklion och gick under namnet Knossospalatset det byggdes för c:a 4000 år sedan.
1979 åkte jag ensam på en veckas resa till södra Spanien för att koppla av för min sambo Lena ville köpa ett hus och hon ville ha mig med på den affären, men jag behövde lite tid för att tänka efter. Det blev inte så mycket bilder tagna men jag tror att jag tog en halv rulle.
Acueducto del Aguila i Spanien en Romersk Akvedukt 1979 Canon FT Kodak Safety film
Interiör-från-Alhambra-i-Granada-Spanien-1979 Canon FT Kodak Safety film
Nästan alla bilder är scannade i Epson Perfection 4990 Photo och andra är hämtade från olika album, collagen är arrangerade i PS CS3.
Efter ett par år så köpte vi ett hus i Täby nordost om Stockholm och där bor vi än i dag, och nästa år så har vi bott där i 30 år.
Gökärtsvägen 66 januari 1981 Canon FT och en ny film gör entré Fuji Color.
Så här sr huset ut i dag. Det har skett en del förändringar den senaste tiden och även färgen på huset har ändrats från något som kallades Ölandsgul på 1980-talet till dagens Herrgårdsgul.
Gökärtsvägen 66 november2008 i HDR version Nikon D90 Obj. 18 200 mm 3,5-4,5 DX VR IF-ED
Nu hoppar vi fram ett par år till 1982 då vi reste till Algarve på semester och Canon FT hängde med.
Vi bodde på ett hotel i Albufeira, och det var väl av medelklass med begränsad havsutsikt. En dag åkte vi på en tvådagars utflykt till Lisabon, som var en mycket charmig stad med många sevärdheter. Bilderna är scanade i Epson Perfection 4990 Photo och Collaget är ordnat i PS CS3
Collage av bilder från Albufeira och Lisabon i Portugal 1982 Canon FT Kodacolor.
Nu har jag äntligen skaffat ett zomobjektiv en Tamron 35-70mm. 1:3,5-4,5, inköpt på Sergelfoto. Det var roligt att använda men tyvärr så fick jag med ett motljusskyd i gummi som gav hemska vinjetteringar i 35 mm- läget. Så följden blev att beskära en del bilder, men för övrigt ett utmärkt objektiv.
Året därpå 1983 reste vi till Sicilien "Maffiosernas hemland". Vi bodde på ett relativt enkelt men ändå fint hotell med självhushål i Naxos. Bostaden bestod av sovrum, kök och ett vardagsrum. På båda sidor hade vi två jätte terrasser med utsikt mot Taormina på den ena sidan, och på den andra utsikt mot stranden och havet plus en balkong.
Collage av bilder från Sicilien Canon FT och Tamron 35-70 Kodacolor
Nedan är det bilder från Etna och några bergsbyar samt ett thermiskt bad på ön Vulkano, en av dom Lipariska öarna mellan Italien och Sicilien.
Collage av bilder från Sicilien Canon FT och Tamron 35-70 Kodacolor
Nu är det kanske dags att stoppa ett tag, men resorna fortsatte till slutet av 90-talet, bland annat tre resor till Lappland och det blev även dags för nya kameror och nya objektiv. Först ett kort mellanspel med en ny Canon T70. Autofokustekniken gjorde entré och jag var inte sen att hoppa på. Så mitt första köp blev en Nikon 501 med ett 35-135 mm. objektiv.
Men mer om detta i nästa avsnitt.
Stig
Återblick första delen
När fan blir gammal så blir han religiös brukar man säga. Eller så är det bara ren nostalgi, för hur som helst så kan man kanske säga att min fotografiska historia börjar här i 50-talets början. För jag hade förmånen att få jobb på Studio Granzell efter skolan, en fotoaffär i Hammarbyhöjden, och jobbet bestod i att torka kopior i en torkpress, och stoppa ner bilderna i kuvert och leverera till butiken.
Men 1951 slutade jag skolan, efter 8 år i Hammarbyhöjdens folkskola, och på hösten började jag jobba på ASEA som låg på Rosenlundsgatan nästan uppe vid Ringvägen. Efter något år så blev jag erbjuden att köpa en kamera av en arbetskamrat en Zeiss Ikon Ikonta 521/16, optik Tessar 7,5 cm, f= 1:3,5, och eftersom jag hade aldrig ägt någon kamera tidigare, så jag tog tog jag kontakt med en god vän till mina föräldrar för att få lite goda råd. Det var Harry Dittmer (medlem i Tio Fotografer), och han tyckte att det var ett bra köp, så jag slog till och kameran blev min för ett par hundra kronor.
Från början av 50-talet till mitten av 60-talet så blev det Zeiss Ikon som jag använde, och filmer som användes var blandat svartvit och färg, både neg. och dia.
17 år tror jag visst att jag var när jag åkte till Karlskrona för att hälsa på mina föräldrar. Det var kaske inte premiär med kameran, men det var nog första gången jag fotade i stadsmiljö. Nedanstående bilder är scannade från neg. dia och en påsiktsbild i Epson 4990 Photo scanner.
Trefaldighetskyrkan vid Stora Torget i Karlskrona 1953 Zeiss 521/16 och Plus-X 120 film
Här står Rosenbom utanför Amiralitetskyrkan i Karlskrona 1953 Zeiss 521/16 och Plus-X 120 film
1960 åkte jag och min dåvarande fästmö på en bil och campingsemester till Tyskland och Frankrike.
Pråmar på Rehn vid S.t Goar 1960 Zeiss 521/16 och Kodak Verichrome 120 film
Utsikt från Triumfbågen och Champ Ellysè i Paris 1960 Zeiss 521/16 och Kodak Verichrome 120 film
1961 så gifte vi oss och i augusti samma år föddes vårt första barn Peter, så det blev mycket familjebilder tagna under många år framåt.
Peter på en filt på Berga Örlogsbas 1962 Taget med Zeiss 521/16 och Kodak Verichrome 120 film
1964 föddes vårt andra barn Susanne och "Zeissen" hängde med ett tag till, men vi upptäckte att den var ganska föråldrad så beslutet blev att skaffa en modernare kamera. En nackdel med Zeiss-kameran var paralaxfelet som märktes speciellt vid närbilder och så saknade den blixtkontakt.
Susanne och Moster Gunilla på Björkliden 1964 Taget med Zeiss 521/16 och Gevacolor 120 film
Valet blev en småbildskamera Minolta- ER, som var en enögd spegelreflex men med fast optik Rokkor TD 1:2,8 f=45 mm. Slutartider 1/500 till 1/30 och B. Nu blev det betydligt enklare att fota, för Minoltan var också försedd med exponeringsmätare, snittbildmätare och autoläge som förenklade instälningarna. Den kunde även ställas in mannuellt med tid och bländare. Den höll tyvär inte längre än till omkring 1970, då en bländarlamell lossnade och den gick inte att reparera.
Kodachrome var filmen som jag mest använde då men även Agfa och Perutz var diafilmer som användes.
Nu blev det ett annat sätt att fotografera, från 12 till 24 och till och med 36 bilder på en rulle. Då tyckte man att det verkligen gick att slösa med film. men jämfört med idag så är det ändå ingenting. Här är det åter igen scannade diabilder, men med en äldre Epsonscanner. Min första scanner var en liten HP-scanner, som tog både dia. och neg. och även påsiktsbilder, men den var tyvärr väldigt långsam.
Nedan lite sommarbilder från gården Lillåkern i Stocksbo by i Färila Hälsingland.
Peter(i mitten) åker på hölasset på Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Susanne hjälper till med stortvätt på Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Infarten till Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Kaffepaus med min bror Lasse, Peter, Farbror Erik, Sven och Lars på Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Kvällsol på vedboden och hemlighuset på Lillåkern 1965 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Min bror Lasse och Lillåkern 1966 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Peter och Susanne har kanonkul på Skansen 1968 Minolta ER och Kodachrome 135 film
Snögubbar och snögummor på Ranvall 1969 Minolta och Kodachrome 135 film
Nu har vi kommit fram till 1970 och och som jag berättat tidigare så gick Minoltan sönder. På Molanders, där jag köpt kameran lämnade jag in den för reparation, och efter ett par veckor fick jag beskedet att den inte gick att laga. Så det blev att fundera på en ny kamera och jag föll för en Canon FT, en ny spegelreflex med utbytbar optik, inbyggd exponerinsmätare, TTL-mätning semispotmätning och en del andra finesser. Slutartider från 1/1000 - 1 sek. B och X. Objektivet Canon FL50 mm.f=1:1,8 . Filmladdning s.k. quick loading.
I december 1970 föddes vårt tredje barn Helén, och det blev mycket bilder även på henne.
Heléne och Mamma 1970 Canon FT och Kodachrome 135 film
Som jag nämnde tidigare så präglades 60-talet och även 70-talet av mycket familjebilder, men det blev även en del resebilder 1975. På våren 1977 beslöt jag och min dåvarande fru att gå skilda vägar, och i början av 1978 var skilsmässan ett faktum. Under den här tiden så tappade jag intresset för foto.
Men det skulle dröja ytterligare några år innan jag började fotografera igen, och nu blev jag intresserad av andra motiv, t.ex landskap och naturbilder. Men om detta får jag återkomma till en annan gång.
Det var väl allt för denna veckan.
Stig
Premiär för min Fotoblogg
För några veckor sedan blev jag ombedd av Ernst-Göran Westlund att skriva något om mina bilder, och nu jag har funderat ett tag. så kanske är det dags nu att ta klivet in i bloggarnas förlovade land.
Varför jag inte har bloggat tidigare, beror säkert på att jag inte tyckte att jag inte hade något av intresse att skriva om. Sedan var det, det här att infoga bilder som var ett mer eller mindre mysterium för mig och bidrog till att avhålla mig från att blogga. Men nyligen så kom jag underfund med hur det går till, och då öppnar sig nya möjligheter. Ibland tar det tid innan polletten trillar ner.
Leslie i violrabatten . Nikon 501 Obj. Nikkor 35-135 mm. 1:3.5-4.0
Har under tiden jag varit medlem läst bloggar här på Fotosidan, och det handlar för det mesta om foto, men även om mycket annat som inte har någon anknytning till foto. Själv tycker jag att det är trevligt om bloggen innehåller bilder. Från flera bloggar har jag fått många bra tips om bildbehandling i allmänhet och efterbehandling i synnerhet.
Här ett försök med HDR teknik. Nikon D80 Obj. Nikkor 18-200 mm. VR
Det är inte lätt att sätta fingret på varför jag fotar, men jag antar att jag gör det för att det är roligt. Men när jag ser till resultaten så är det inte alltid så kul. När det gäller hur jag går till väga så är det nog styrt av tillfälligheter och ur dem så lyckas jag ibland vaska fram en och annan bra bild, men det blir mycket som är dåligt också.
Ett fågelbad ordnades till små pilfinkars glädje under några heta sommardagar. Nikon D70 obj. 300mm. 1:4.0
Från början här på Fotosidan blev det framförallt natur och landskapsbilder som jag laddade upp, och jag sökte snart medlemskap på BIO-Foto. Det blev mycket fågel och blombilder och lite fjärilar som passerade i vår trädgård. Landskap blev ju till genom resor både i Sverige och en del utomlands.
En Brandgul lilja från vår trädgård tagen med Mamiya 645 80mm. och mellanringar.
Som jag skrev tidigare så läser jag ofta bloggar och speciellt om träffarna på Ellens Bageri, och är lite avundsjuk på att inte kunnat komma dit hittills. Men om det inte blir nu, så kommer det att bli någon gång, för det vore kul att träffa personerna bakom bilderna(och kamerorna).
Apropå kameror så kan man läsa i en del bloggar om förträffliga kameror både gammla och nya, och om Leica i synnerhet. Man vill väl gärna tro att ju finare kamera ju bättre bilder. Men så är det naturligtvis inte. Men bra verktyg gör kanske halva jobbet. Men ta denna lilla historia i betraktelse för ett ögonblick.
Historien handlar om den Amerikanska fotografen Lewis W Hine (1874-1940)
I slutet av 30-talet strax före Hines död hade han en utställning i New York. John Steinbeck bevistade den tillsammans med en rad andra celebriteter. När Steinbeck såg Hines bilder av 6-åriga räkrenserskor från New Yorks hamnar, det 13-åriga cykelbudet från Western Union som lillgammalt poserar med sin cykel framför kameran blir Steinbeck helt gripen. Han vänder sig till Hine och säger: Vilka fantastiska bilder. Vad använde du för kamera? Hine tittade på Steinbeck och svarade: Jag läste din senaste bok (Möss och människor), en fantastisk bok men vad använde du för skrivmaskin?
Kommentar överflödig!
Tråkigt nog så äger jag ingen Leica, men man vet ju aldrig vad jultomten har för överraskningar. För övrigt så blev jag inspirerad att prova på Dogma 07, för det var ju så jag började en gång i tiden, för drygt femtio år sedan, med en kamera ett objektiv och en rulle film. Zeiss 521/16 med ett objektiv 1.3,5 7,5cm.
På semester i Paris 1960 Parisoperan och nedgången till Metron. Zeiss 521/16 6X6.
Men med tiden så blev det nyare analoga systemkameror Canon och Nikon och med dom även telezoomoptik 35-70mm och 70-200 mm.
Brunkebergstorg 1987 Canon T70 Obj. Tamron 35-70 mm.3.5-4.5
Mitt senaste förvärv är den lilla behändiga Panasonic Lumix DCM-LX3 som är en mycket potent kamera som komplement till mina andra kameror, och som för tillfället är min Dogma-kamera.
Brunkebergstorg i slutet av juni 2009 Panasonic Lumix DMC-LX3
Mitt fotograferande blev tillfälligt avbrutet i somras då jag fick en hjärtinfarkt som slutade med en bypassoperation på Thoraxkliniken. Men nu tre månader senare har jag återhämtat mig så pass att det skall bli kul att fortsätta med mitt fotograferande.
Självporträtt av en uppsvullen till en nästan oigenkännlig fotograf, vikten ökade med tio kilo.
Här är en bild från Thorax när en sjuksyrra tar blodprov på mig på morgonen. Panasonic Lumix DMC-LX3
Har till dags dato publicerat omkr. 450 bilder, och ungefär 25 % har blivit kommenterade. Det är väl inte så dåligt, och det är jag nöjd med. Men det är nog dags att rensa bort en del för att få plats med lite nya bilder.
Ja nu har jag försökt berätta lite grand om mitt fotade och nu så är det inte så mycket mer att tillägga för tillfället men jag kanske återkommer.
Stig