En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Lite missnöjd med resultatet

En-Surikat-som-letar-efter-något-ätbart på Skansen 2003

En Surikat som letar efter något ätbart på Skansen 2003 taget med Olympus Digital Camera C720UZ  1:160 sek  f:3,4 ISO 200 

Många av oss amatörfotografer eftersträvar ju att ta så bra bilder som det bara går med de kameror och objektiv vi har. Men om jag tar mig som exempel, så tittar jag ofta i backspegeln och kan konstatera att jag tog nog bättre bilder förr. Med förr menar jag för c:a 10-15 år sedan, som mina bildexempel visar, och då undrar jag om det beror på min egen oförmåga, eller spelar objektiven en viss roll att jag presterar sämre bilder i dag. Visst jag har ju blivit några år äldre och mina ögon ser inte lika bra längre, så jag förlitar mig mycket på autofokusen, som har blivit mycket bättre och snabbare nu för tiden, och mer exakt än mina gamla Nikkorobjektiv, som hade en mekanisk autofokus och drivs av en motor i kamerahuset, och var också ganska långsam. Dessutom så är ju de moderna gluggarna försedda med antivibration-funktion. 

Talgoxe 26 jan 2006

Den här bilden tog jag 2006 med Nikon D70 Obj. Nikkor 80-200 mm. 1:2.8, 1/640 sek. f:2,8 och det genom ett treglasfönster!!

 Den här bilden av en Talgoxe vid foderautomaten tog jag i går med Nikon D7200 och Tamron 150-600 mm. 1/100 sek. f:6,3  800 ISO. Ute i det fria. Lite dåligt med detaljer tycker jag, särskilt vid förstoring. Skillnaden är förstås att den undre bilden saknar sol och att avståndet skiljer några meter. Men framför allt så kanske det är en kvalitetsskillnad mellan objektiven, jag hade nog väntat mig lite bättre resultat med Tamrongluggen.

 Talgoxe och Blåmes vid foderautomaten också med Nikon D7200 och Tamron 150-600 mm. 1/100 sek. f:6,3  800 ISO. Så här ser det väl ganska bra ut, men det håller inte riktigt om jag drar upp det till "Faktiska pixlar", då blir det suddigt.

Blåmes-utanför--vardagsrummet-4-feb.-2006

Digital bild tagen med Nikon D70 Obj. Nikkor 300 mm. 4.0  1/250 sek. f:4,0 av en Blåmes utanför vardagsrummet 4 feb. 2006. Även här är det en stor kvalitetsskillnad mellan Nikkorobjektivet och Tamron nu kanske jag borde jämfört med 300mm. resp. 200 mm på Tamron för att få likvärdiga resultat, jag får tänka på det till nästa gång. Men anledningen att jag köpte Tamronobjektivet var ju för att få längden 600 mm, men då får jag kanske göra avkall på kvaliteten, eller byta till ett Nikkorobjektiv 200-500 mm.(ganska tungt) till ett kanske överkomligt i pris, eller också är det lite skräp bakom spakarna.

Det var allt jag hade att klaga på i dag

Ha det gott

Stig

Inlagt 2018-12-19 23:39 | Läst 5212 ggr. | Permalink

"Jag håller med Björn helt här! Dina nytagna bilder här är inte skarpa! Jag brukar sällan fota med långsammare tid än vad mitt objektiv är 'långt' i brännvidd! När jag fotar med mitt 200-500 mm. och använder 500 mm. så håller jag mig oftast kring 1/400 - 1/500 sek om det är en stillasittande fågel.. jag kan även prova med långsammare tid eftersom jag har en bra vibrationsreducering (VR) på det objektivet, men VR fungerar bara på mina 'vibrationer' och aldrig på rörelser hos motivet. Jag ligger ofta på ganska långsamma slutartider när motivet sitter stilla eftersom jag alltid använder 'auto-ISO' vilket gör att kameran då väljer så lågt ISO som är möjligt. Är det flygande/flaxande fåglar så ligger jag gärna på snabbare slutartid än 1/1000 sek. men då får jag räkna med betydligt högre ISO så klart.. och får kanske brusreducera en hel del i Lightroom.. Oftast så har jag dessutom nästan alltid f/6,3 istället för största bländaröppning som är f/5,6. Det borde ge ännu något lite bättre skärpa.. men är det riktigt mörka förhållanden som det ofta är nu.. så kan det bli full bländaröppning hela tiden, för att hålla ner ISO:t.. Jag tror också att ditt Tamron inte är riktigt lika bra som Nikons 200-500 mm. Ditt Tamron går väl till 600 mm. men de där 'sista' mm. i brännvidd upp till 600 mm. ger nog ingen förbättring av kvaliteten på bilden, det kanske faktiskt är tvärtom.. Nikons 200 - 500 mm. ger 'väldigt mycket' objektiv för pengarna! Det är det objektivet jag mestadels har använt den senaste tiden och framöver, i mina bloggar här från mitt närområde Tantolunden, men det är inte ett lätt objektiv.. det är verkligen på gränsen till vad man vill bära runt på.. Hälsn!"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Stig, jag hade innan ett Tamron 150-600 första generationen. Jag tyckte det var hyfsat bra så här i efterhand jämfört med annat jag har nu, men inte mer. Ofta 95% skärpa, men ibland 100. Det kunde bero på 3 saker, att objektivet inte riktigt kunde kompensera darrighet, att autofokusen inte var 100 ihop med Canon 7D2, men det jag tror mest efter granskning är att det behöver bländas ner minst ett steg, verkar lite mjuk i bilden på full öppning. Väldigt snygg blåmes på sista bilden, bakgrunden blev så bra.
Svar från Stican 2018-12-22 09:33
Tack Stefan för dina kommentarer, tips och att du tyckte om min Blåmes. Det sistnämnda förstår jag för där lyckades jag med allt och det berodde nog också på ett mycket bra objektiv.
Ha det gott och GOD JUL
Stig
Hej Stig. Jag ser att båda bilderna vid foderautomaten är tagna på 1/100 s. Det är en väldigt lång tid när man fotar med lång brännvidd och jag kulle inte förvänta mig att det då blir skarpa bilder, allra helst som du vill kunna croppa/ förstora. Basregeln är ju att fotar man med brännvidden x skall tiden inte vara längre än 1/X s. Dina Nikonbilder är ju tagna med kortare tider. Tänker att detta med korta tider i alla fall för mig är ännu viktigare nu då jag är äldre, tidigare hade jag stadigare hand, hälsningar/ Björn t
PS Gillar också sista bilden, av samma skäl som Stefan
Svar från Stican 2018-12-22 10:10
Tack Björn för dina utmärkta kommentarer, och jag inser nu att slutartiden är på tok för långsam, vilket förmodligen berodde på att jag satte väljaren på P(programautomatik), men tidigare så har jag valt S(slutarprioritet), och 1/1000 sek. Men jag har tittat på bilder från förra året och då fick jag väldigt högt ISO som bieffekt, och tyvärr så blev inte bilderna något bättre. Nu väntar jag att det skall bli lite ljusare( det vänder ju idag) så får jag testa vidare. Vintern har ju knappt börjat så jag har all tid i världen att ta nya bilder. Det var kul att du och Stefan föll för samma bild.
Ha det gott och GOD JUL
Stig
Jag håller med Björn helt här! Dina nytagna bilder här är inte skarpa! Jag brukar sällan fota med långsammare tid än vad mitt objektiv är 'långt' i brännvidd! När jag fotar med mitt 200-500 mm. och använder 500 mm. så håller jag mig oftast kring 1/400 - 1/500 sek om det är en stillasittande fågel.. jag kan även prova med långsammare tid eftersom jag har en bra vibrationsreducering (VR) på det objektivet, men VR fungerar bara på mina 'vibrationer' och aldrig på rörelser hos motivet. Jag ligger ofta på ganska långsamma slutartider när motivet sitter stilla eftersom jag alltid använder 'auto-ISO' vilket gör att kameran då väljer så lågt ISO som är möjligt. Är det flygande/flaxande fåglar så ligger jag gärna på snabbare slutartid än 1/1000 sek. men då får jag räkna med betydligt högre ISO så klart.. och får kanske brusreducera en hel del i Lightroom.. Oftast så har jag dessutom nästan alltid f/6,3 istället för största bländaröppning som är f/5,6. Det borde ge ännu något lite bättre skärpa.. men är det riktigt mörka förhållanden som det ofta är nu.. så kan det bli full bländaröppning hela tiden, för att hålla ner ISO:t.. Jag tror också att ditt Tamron inte är riktigt lika bra som Nikons 200-500 mm. Ditt Tamron går väl till 600 mm. men de där 'sista' mm. i brännvidd upp till 600 mm. ger nog ingen förbättring av kvaliteten på bilden, det kanske faktiskt är tvärtom.. Nikons 200 - 500 mm. ger 'väldigt mycket' objektiv för pengarna! Det är det objektivet jag mestadels har använt den senaste tiden och framöver, i mina bloggar här från mitt närområde Tantolunden, men det är inte ett lätt objektiv.. det är verkligen på gränsen till vad man vill bära runt på..
Hälsn!
Svar från Stican 2018-12-22 11:03
Hej Jan och tack för dina välformulerade kommentarer, och som jag skrev till Björn så håller jag med om att slutartiden blev alldeles för lång i förhållandet till objektivets brännvidd, och om jag skall försöka mig på en bortförklaring så ser jag ganska dåligt så jag missar i bland att se på vilken inställning jag satt lägesväljaren på( det var nog en dålig ursäkt). Men om jag skall komma med något positivt så har objektivet vid några tillfällen presterat ganska fina bilder, men då har jag haft lägesväljaren på S(slutarprioritet). https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/165601/3674065.htm och
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/165601/3675277.htm
När det gäller ett eventuellt nytt objektiv så är nog prio. 1 ett 100-400 mm Panasonicobjektiv( som väger under 1 kg. men kostar omkr. 16000 kr. så det får vänta ett tag. Under tiden får jag öva och prova mig fram med det jag har.
Ha det gott och GOD JUL
Stig
ehrsa 2018-12-22 11:40
Hej! Ja, det här med slutartiden har väldigt stor betydelse om det ska bli skarpt eller ej! Om jag fotar en badande fågel och vill ha skarpa bilder där 'stänket' fryses så krävs det nog minst 1/2000 sek. i slutartid om det ska bli riktigt bra, och då krävs det solsken för att hålla ner 'auto-ISO:t'.. Om jag kör med exponeringsautomatik på kameran så väljer kameran själv att aldrig gå under objektivets brännvidd omvandlat till 'längst' slutartid.. Då menar jag att har jag mitt 20 mm. objektiv på kameran så känner kameran av det och väljer att inte ha en längre slutartid än 1/20 sek. Har jag mitt 200-500 mm. på kameran och har den på 500 mm. så väljer automatiken att inte ha en långsammare tid än 1/500 sek. istället så höjer den ISO:t då.. Men jag kör alltid manuella inställningar för slutartid och bländare, däremot har jag alltid 'auto-ISO', kameran väljer alltid det lägsta ISO:t med den slutartid och bländare som jag har valt! Du får testa på dina fåglar nån solig dag framöver där du kan ha både en snabbare slutartid och en liten 'nedbländning' så borde det bli skarpt! Tack! Och God Jul! Stig.
Hälsn!