En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Jpeg eller Raw, en liten undran

Har följt diskussionen bland Fotosidans medlemmar om för och nackdelar med Raw eller Jpeg,  och jag har testat med några bilder om det är någon egentlig skillnad med vad jag använder. Det var lättare sagt än gjort för mitt PS CS3 och Lightroom 5 är inte kompetenta att konvertera Panasonics Raw-fil RW2, eller Nikons NEF-fil. Men lyckligtvis finns det andra program som kan hjälpa mig, PS Elements 15 och gratisprogrammet Fast Stone Image Viewer.

Här är en Panasonicbild(RW2) som är framkallad i  Fast Stone Image Viewer

 

RW2 konverterad till Jpeg

och en Jpeg bild          

Det är svårt att göra en jämförelse här på FS, för det går inte att ladda upp RW2 eller NEF  bilder, men både i Fast Stone och i Elements 15 så verkar skillnaden vara hårfin, enligt min uppfattning, och konverteringen från RAW till JPEG kanske inte gör Raw-filen rättvisa och blir fel, och mitt bildmaterial är kanske för litet för att dra några bestämda slutsatser. Konverteringen från Raw till jpeg minskar också antalet pixlar och det kanske också bidrar.

Här nedan en Nikonbild(NEF) som är framkallad i Fast Stone Image Viewer

DSC_1463 2

NEF-fil konverterad till JPEG

jpeg

och en Jpeg bild          

P1010697

Dennis fotad med GX8 i RW2 som är framkallad i Fast Stone Image Viewer och konverterad till Jpeg

P1010697

och en Jpeg bild          

Slutsatsen blir att jag fortsätter med att köra jpeg i kamerorna tillsvidare och med det är jag ganska nöjd, men jag är benägen att tänka om ifall det visar sig att det blir bättre bilder med Raw eller NEF. Allt beror förstås på vad man vill använda bilderna till, och för egen del blir det att lägga upp bilder i bloggar och printa ut några bilder som kanske får hänga inramade på väggen.

Mitt defekta mobila bredband

Nu till någonting helt annat. I går kväll slutade mitt internet och min e-post att fungera, och det blir ju jobbigt att vara utan även för en kortare tid. Snart kunde jag konstatera att det var inget kvickfix utan det fick vara till dagen därpå. Efter en del fruktlösa försök tog jag kontakt med Telias support och efter drygt en timme kom vi fram till att mitt mobila modem var trasigt så om några dagar så får jag en  router istället, för de här mobilstickorna finns inte kvar längre. 

P1010274 En kraftig regnskur

Det kom en kraftig regnskur

Annars så fortsätter livet med kortare och längre promenader och för några dagar sedan fick vi ett behövligt regn, men enligt mångas åsikt är det för lite. Staketmålningen fortsätter med Margarets hjälp och det har tagit tid att skrapa rent alla spjälor.

P1010714 Stilstudie av Margaret  Stilstudie av Margaret

DSC_0642 Det ensamma trädet den 11 aug 2017

 Det ensamma trädet 06:51 den 11 aug 2017

Det var allt för tillfället

Ha det gott

Stig

                                                                                   

                                                                                                   

                            

Inlagt 2017-08-17 23:53 | Läst 5487 ggr. | Permalink

"Hej Stig, jag ger mej aldrig in i de tekniska debatterna för de är bara för tröttsamma och det är alltid män som för dessa eviga diskussioner om ditt och datt. Jag måste dock svara i denna fråga för att ge dej en motvikt. Jag kör alltid RAW och har gjort det så länge jag kan minnas (mer än 10 år). Undervattensbilder kräver alltid viss justering av t ex vitbalans och då är raw det format då det finns största förutsättningar att få till det med minsta förlust av data. För mej är det en rutin att framkalla rawbilder och det är inte det minsta krävande. Att det är ett format för nördar som LO hävdar är helt galet. Raw är överlägset jpeg men man måste förstås välja själv och ta till sej den teknik som krävs. Jag vet ju inte riktigt vad du gjort med bilderna men om man bara jämför bild ett och två är det uppenbart att bild ett är mer mustig i färgerna är bild två. Hälsningar Lena"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Har testat färdigt för länge sen, Raw är för nördar som tror det blir bättre när man pular en halvtimme med en massa konstiga program, nä JPEG is da shit, o det går bra att justera i tex. PS Elements som jag också råkar ha. Less is more! Hälsn, LO
Svar från Stican 2017-08-18 08:56
Tack LO för dina kommentarer, jag har som bekant en äldre version av PS, CS3, men PS Elelements 15 verkar ju ha mycket mer användbara verktyg än CS3, så det blir troligt att jag skaffar Elements så småningom
Ha det gott/Stig
Bredbandsstrul är pest. Här hemma funkar stickan i senaste generationen riktigt bra. Huawei E3372 LTE USB Stick. Köpte ny för några månader sen. Då kostade den 200:- på billigaste butiken inom gångavstånd. Butiken på 3 tog 800:- men personalen tipsade mig på var den var billig.

På landet är det värre. Dålig kontakt på våren och allt sämre ju mer löven slår ut under sommaren. Har provat med extern antenn och det hjälper en liten aning.
Svar från Stican 2017-08-18 09:01
Tack Måns för dina kommentarer. Nu blir det ingen ny sticka utan en router i stället och jag fick en hyffsad rabatt om jag förlängde mitt abonnemang och det hade jag ändå tänkt göra. Kontakten här där jag bor är utmärkt, och jag flyttar inte på mig så jag är nöjd för tillfället.
Ha det gott/Stig
Ja Stig, det moderna samhället är ömtåligt när det blir avbrott i leveranser, mycket ömtåligt.
Ser att ni nog blir färdiga med staketprojektet i år trots vädret, det känns skönt det, samt att Ensamma Trädet är i blickpunkten fortsatt.
När det gäller JPEG - RAW, nytt eller gammalt, sensorstorlek m.m. är det en fråga för tycke och plånbok, det är vad man kan eller vill göra det till. Huvudsaken är att var och en har friheten att göra som den vill.
Svar från Stican 2017-08-18 22:56
Tack Stefan för dina kommentarer. Ja det är väl så jag resonerar också, att jag fortsätter med jpeg tillsvidare men jag är ju inte främmande för att testa Raw om det visar sig att bilderna skulle bli bättre.
Ha det gott/Stig
Trevligt inlägg m fina rutor Stig. Har grävt ner tanken på raw.. Håller med LO..
Kör Acdsee pro 10 och kan ljustera massor där fast
mina bilder är oftast bra ändå hehehe äh 😇
Mv Gunte..
Svar från Stican 2017-08-18 23:02
Tack Gunte för dina kommentarer och kul att du gillade mina "rutor". För många år sedan provade jag ACDSee, det var ett ganska enkelt gratisprogram då, men det har säkert utvecklats till det bättre nu.
Ha det gott/Stig
Hej Stig,
jag ger mej aldrig in i de tekniska debatterna för de är bara för tröttsamma och det är alltid män som för dessa eviga diskussioner om ditt och datt. Jag måste dock svara i denna fråga för att ge dej en motvikt. Jag kör alltid RAW och har gjort det så länge jag kan minnas (mer än 10 år). Undervattensbilder kräver alltid viss justering av t ex vitbalans och då är raw det format då det finns största förutsättningar att få till det med minsta förlust av data. För mej är det en rutin att framkalla rawbilder och det är inte det minsta krävande. Att det är ett format för nördar som LO hävdar är helt galet. Raw är överlägset jpeg men man måste förstås välja själv och ta till sej den teknik som krävs.

Jag vet ju inte riktigt vad du gjort med bilderna men om man bara jämför bild ett och två är det uppenbart att bild ett är mer mustig i färgerna är bild två.

Hälsningar Lena
Svar från Stican 2017-08-18 23:17
Tack Lena för kommentarer och synpunkter, jag kan inte mycket om det tekniska när det gäller Raw och det var inte heller avsikten med mitt inlägg. Min avsikt var bara att visa att jag inte såg några större skillnader mellan Raw och jpeg, men jag kan hålla med dig om att bild ett har en mörkare ton än bild två, men jag har inte gjort några ändringar på bilderna, utan de kommer direkt från kameran. Men som jag ser det är det inte så stor skillnad att det motiverar att jag övergår till Raw. I fortsättningen skall jag testa några andra motiv för att jämföra det ena mot det andra.
Ha det gott/Stig
Håller med Lena!

RAW ger mig större möjligheter med en bild. Tar inte alls lång tid, inga konstiga program, behöver lite större minneskort då filerna är större.

Huvudsaken är att du fotar och finner glädje i det du gör.

Trevlig helg.

Daniel
Svar från Stican 2017-08-18 23:26
Tack Daniel för dina kommentarer. Det är möjligt att det inte tar lång tid att justera bilderna, men jag tycker att det finns liknande möjligheter i PS när det gäller att justera ljus eller skärpa i en jpeg-bild. Det är sant att Raw-filerna blir avsevärt mycket större så där finns ytterligare en poäng att köra jpeg. Men som jag sagt till andra så kommer jag att göra en grundligare utvärdering.
Ha det gott/Stig