735
I dag blir det motorcyklar. Inte för att jag har kvar någon men de är kul att se på. En tanke på inköp brukar falla på några saker 1) förvaring 2 ) tid och ork att köra och underhålla samt 3) då och då är jag inte inte medicinskt kapabel att köra. Men små drömmar smyger upp ibland.
Denna Monark har en engelsk Blackburne motor, ett mycket ovanligt exemplar.
En BSA från den tiden en scrambler såg ut som en scrambler.
Starten för allmänhetens mobolitet, sedan kom riktiga mopeder. Folk kunde både komma till jobbet och sprida gener på helgerna. Detta mellanting cykel/moped har en motor monterad vid bakhjulet, remdrift.
En mer modern variant med lös motor som kan sättas på cyklar och driva på framhjulet via applicerad gummirulle. Och så slipper hunden dra.
Sen kom de stora grabbarna.
De hade liknande intressen.
Knucklehead, ett givet val för de grabbarna. Men varför verkar det vara obligatoriskt att inte ha kåpa på drivremmen? Inga utsvängda jeans här inte.
från andra hållet
Välskött och vacker, ganska ny dessutom stod den i veteranraden.
Men denna var gammal, också Triumph men 650, äkta veteran.
I Japan kan de också framställ något för de som uppskattar det vackra.
Men detta härunder, det är en bilmotor. 

De i blid 3 och 4 är det månne det vi kallade för cykel med hjälpmotor då jag var barn?
Ja, det stämmer helt på bild 3, delvis på bild 4 som är lite modernare, mer i Knallert-stilen, som rent tekniskt ju är en cykel med hjälpmotor i allra högsta grad. Det är nog inte lätt att börja köra nu, men jag har kört i omgångar förr genom åren. Inte när barnen var små och inte på äldre dar. Tack Margareta!
Blackburnemotorn ser väldigt bra ut tycker jag, brutalistisk rakt-på design utan krusiduller.
Tack Måns, just den där designen där man utanpå ser de olika delarna, funktionen och detta gjort på ett vackert sätt, det är fint det, industriell stolthet.
Hälsn!
Tack Jan, de där kåporna kan vara (utom på skotrar som skall se ut så), en naken maskin är fin att se på. Skulle jag vilja köra igen skulle det vara på små lågtrafikerade vägar i 50 - 70, genom skogen och njuta. Behöver max 250 cc. Landsvägen skrämmer mig, hade alltför många incidenter med folk som skar min körbana helt hänsynslöst. Kör jag långsamt så hinner jag bromsa har jag lärt mig.
Det er en serie, som varmer mit veteran-hjerte. Jeg kan specielt lide dine mange detaljebilleder. Super.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Precis vad jag tänkte, tack Erik!
//Anders
Ja, det är ett nöje att se både detaljer och hur olika maskinerna är. Den jag lärde mig köra på före 15 i skogen var en blå enpetare med remdrift, minns tyvärr inte märket, men perfekt på grusvägarna.
Låter som en Husqvarna Novolette:
http://www.mo-ped.se/hva/index.htm
Så var det, ofta när jag ska ha fram ett självklart namn, så är det fullständigt borta.
😁
Tack Hans-Åke, fick överta min fars Monark moped då jag fyllde 15 med lätt trimmad ILO piano motor.
Ha det gott/Stig
Tack Stig, hade du behållt den hade du haft en mindre förmögenhet. På den tiden hade de inget större värde ekonomiskt.
Hälsningar, BJarne
Tack Bjarne, det var ett motiv som måste tas den sista bilden, provade med mobilens svartvitsensor också, och det blev den som blev bäst bild, så det är en mobilbild. Det är alldeles för lätt att bli sugen på mc i sommarvärmen, men verkligheten med ständigt vattnande och annat som måste göras håller mig på mattan.