735
I dag blir det motorcyklar. Inte för att jag har kvar någon men de är kul att se på. En tanke på inköp brukar falla på några saker 1) förvaring 2 ) tid och ork att köra och underhålla samt 3) då och då är jag inte inte medicinskt kapabel att köra. Men små drömmar smyger upp ibland.
Denna Monark har en engelsk Blackburne motor, ett mycket ovanligt exemplar. En BSA från den tiden en scrambler såg ut som en scrambler. Starten för allmänhetens mobolitet, sedan kom riktiga mopeder. Folk kunde både komma till jobbet och sprida gener på helgerna. Detta mellanting cykel/moped har en motor monterad vid bakhjulet, remdrift. En mer modern variant med lös motor som kan sättas på cyklar och driva på framhjulet via applicerad gummirulle. Och så slipper hunden dra. Sen kom de stora grabbarna. De hade liknande intressen. Knucklehead, ett givet val för de grabbarna. Men varför verkar det vara obligatoriskt att inte ha kåpa på drivremmen? Inga utsvängda jeans här inte. från andra hållet Välskött och vacker, ganska ny dessutom stod den i veteranraden. Men denna var gammal, också Triumph men 650, äkta veteran. I Japan kan de också framställ något för de som uppskattar det vackra. Men detta härunder, det är en bilmotor.
De i blid 3 och 4 är det månne det vi kallade för cykel med hjälpmotor då jag var barn?
Blackburnemotorn ser väldigt bra ut tycker jag, brutalistisk rakt-på design utan krusiduller.
Hälsn!
Det er en serie, som varmer mit veteran-hjerte. Jeg kan specielt lide dine mange detaljebilleder. Super.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
//Anders
http://www.mo-ped.se/hva/index.htm
😁
Ha det gott/Stig
Hälsningar, BJarne